مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران برای دیدار با مقام‌های فرانسه و آلمان به‌عنوان ۲ عضو اتحادیه اروپا در برجام و نیز انگلیس به‌عنوان عضو شورای امنیت عازم پایتخت‌های این کشورهاست‌.

علي باقري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، رایزنی‌های علی باقری در آستانه ازسرگیری مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ در رابطه با لغو تحریم‌های ایران انجام می‌شود.

دیروز سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد: آقای دکتر علی باقری عازم چند کشور اروپایی هستند و در همین چارچوب به پایتخت کشورهای فرانسه، آلمان،انگلیس و چند کشور اروپایی دیگر ازجمله اسپانیا سفر می‌کنند.

به‌گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده گفت: این سفر در مقام معاون سیاسی وزیر خارجه انجام می‌شود و ایشان در طول این سفر در ارتباط با موضوعات دوجانبه و دیگر موضوعات مورد علاقه بین ایران و طرفین رایزنی و گفت‌وگو خواهند کرد. او در همین ارتباط افزود:‌ البته چون ایشان مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هستند، قطعا در جریان این سفرها درخصوص گفت‌وگوهای پیش رو نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهند داشت. پس از خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی از ایران خواستند در برجام باقی بماند تا آنها با تدابیری خروج آمریکا را جبران و تجارت با ایران را برقرار کنند اما بعد از یک سال از خروج آمریکا اروپایی‌ها جز ایجاد یک سامانه تخیلی تحت عنوان اینستکس که اجرایی هم نشد، عملا کاری انجام ندادند اما در روزهای اخیر مقامات این کشورها اقدامات جبرانی ایران را که ذیل مفاد برجام انجام شده، مورد هجمه قرار داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با اظهارات سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایران تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده است، گفت:‌ آمریکا باید بداند که عضو برجام نیست و به دیگر اعضای برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب کند و یا درخواست‌هایی ‌داشته باشد. متأسفانه در عمل همچنان می‌بینیم که مقامات آمریکایی اصرار بر این دارند که میراث ترامپ را در مورد اعمال تحریم‌های فراقانونی و فراسرزمینی علیه ایران ‌حفظ کنند.

او با اشاره به برخی از اظهارات مقامات آمریکایی در مورد بازگشت به برجام و اصلاح مسیری که تاکنون طی شده است، گفت: آنچه برای ما مهم است، عمل است و متأسفانه عملی که از دولت فعلی آمریکا می‌بینیم، در خلاف جهت اعلامی آنها بوده است.

۳ شرط بازگشت آمریکا به برجام

خطیب‌زاده تصریح کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است. آنها باید بپذیرند که به‌عنوان مقصر اصلی وضعیت فعلی از مسیری که رفته‌اند، باید برگردند. باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده، یکجا و به‌صورت مؤثر برداشته شود و این تضمین را بدهند که هیچ دولتی در آمریکا مجددا دنیا و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آنها قانون را زیر پا نمی‌گذارند و شرایط کنونی تکرار نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد حضور آمریکا در کمیسیون مشترک برجام و تأکید تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکراتی که قرار است در هشتم آذرماه برگزار شود، تصریح کرد:‌ آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش در ابتدا از حصول اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌های اعمال‌شده از سوی این کشور می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز نمی‌تواند در کمیسیون مشترک برجام حاضر شود.

جزئیات ترکیب تیم هسته‌ای

وی همچنین با اشاره به مشخص‌شدن تاریخ دور جدید مذاکرات وین، گفت: مذاکرات در تاریخ اعلام‌شده آغاز و تیم مذاکراتی ایران توسط وزارت خارجه و آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران دنبال می‌شود. خطیب‌زاده افزود: در این تیم ترکیبی از سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول درخصوص رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و تغییر خاصی از حیث شخصیت‌های حقوقی حاضر در این هیأت صورت نخواهد گرفت و در واقع اشخاص و نام‌ها موضوع ثانویه هستند.

گزارش خبرنگار همشهری حاکی است که تیم هسته‌ای ایران به نسبت دولت قبل تغییری نداشته اما برخی افراد به ترکیب تیم اضافه شده‌اند، البته سیدعباس عراقچی معاون سیاسی سابق وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد سابق هسته‌ای ایران پس از انتصاب علی باقری به‌عنوان معاون سیاسی وزیر خارجه به‌عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی منصوب شد.

کد خبر 636573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha