وزیر بهداشت با بیان اینکه ارز دارو، بیت‌المال است و هر خلافی در آنجا خط قرمز ماست، گفت: در چند هفته آینده افرادی که ارز دولتی گرفته و به صورت آزاد کار کردند، قطعا به مردم معرفی می‌شوند.

بهرام عین‌اللهی ـ وزیر بهداشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره موارد مطرح شده در دوره‌های مختلف مبنی بر وجود فساد در حوزه دارو و بحث مافیای دارو، گفت: با تعیین ریاست جدید سازمان غذا و دارو، یکی از موارد این بود که مبانی فساد شناسایی شده و قطعا با آنها برخورد می‌شود.

وی گفت: در چند هفته آینده خواهید دید که  افرادی که ارز دولتی گرفتند و به صورت آزاد کار کردند، قطعا به مردم معرفی می‌شوند. ارزی که به دارو داده می‌شود را به عنوان بیت‌المال  و حق مردم می‌دانیم و هر خلافی در آنجا خط قرمز ماست.

عین‌اللهی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بحث تعارض منافع در انتصابات وزارت بهداشت نیز گفت: در رابطه با تعارض منافع ما هر مدیری که منصوب می‌کنیم یک میثاق‌نامه با او امضا می‌کنیم. میثاق‌نامه هم این است که آن فرد دیگر فعالیت اقتصادی خصوصی نداشته باشد. بسیاری از انتصابات در کشور در سطح مدیران قبلی، سوابق کار خصوصی دارند و اینطور نیست که همه دولتی باشند، حتی خارج از وزارت بهداشت، اما خط قرمز ما این است که وقتی مدیر ما می‌شوند، باید تمام وقت باشند، کمک و مشکلات ما را حل کنند.

وی افزود: این موضوع را در کمیسیون بهداشت و درمان هم توضیح دادم. ما برای انتصاب مدیر به ویژه در دانشگاه‌ها باید ویژگی‌های مختلفی را اعم از ویژگی‌های مدیریتی، علمی، تخصصی و... در نظر بگیریم. یکی از موارد هم این است که وقت کافی بگذارند.  افرادی که ما منصوب می‌کنیم، تا سه ماه سرپرست هستند و بعد به عنوان ریاست که شورای انقلاب فرهنگی باید تایید کند. این سه ماه آزمایشی است که افراد ممکن است به ریاست دانشگاه برسند و ممکن است، نرسند و عملکرد آن‌ها این موضوع را مشخص می‌کند. عملکرد برای ما بسیار مهم‌تر از همه حاشیه‌هایی است که در برخی جاها ایجاد می‌شود.

برنامه وزارت بهداشت برای تقویت طب سنتی

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت طب سنتی، گفت: طب سنتی در کشور ما در سال ۱۳۸۴ به ابتکار من و برخی همکاران در وزارتخانه درست شد که کمیته طب سنتی راه‌اندازی شد، بعد شد رشته کارشناس ارشد طب سنتی و بعد هم به PHD طب سنتی ارتقاء پیدا کرد. امروزه هشت دانشگاه طب سنتی در کشور داریم و حتما برنامه ما تقویت طب سنتی است. قطعا بحث داروهای گیاهی طبی، جزو مواردی است که باید به آن توجه ویژه کنیم که این‌ توصیه را به دکتر دارایی هم کرده‌ام.

وی در این باره ادامه داد: این حوزه از چند جهت خوب است؛ یکی اینکه برایمان اشتغال ایجاد می‌کند، از منابع خودمان استفاده می‌کنیم و از واردات بی‌نیاز می‌شویم. اما باید سیر خودش را طی کند. البته باید توجه کرد که تعیین دوز در هر دارویی مهم است. یکی از مشکلاتی که دیده می‌شود، این است که دوزها در این حوزه رعایت نمی‌شود. حجم ماده گیاهی که ارائه می‌شود، باید حجمی مشخص و تعیین‌کننده باشد تا اثرگذاری داشته باشد و این موضوع کارهای علمی می‌طلبد.

وزیر بهداشت افزود: قطعا تقویت طب سنتی جزو برنامه‌های ماست. در واقع ما طب را یکی می‌بینیم، اعم از طب سنتی و ... همه اینها دانش و علم است، اما باید مستند شود و روش‌های علمی خودش را طی کند. افرادی هم باید در این حوزه فعالیت کنند که از نظر ما تایید شده بوده و مدارج علمی را طی کرده باشند و زیرساخت‌های علمی‌شان خوب باشد. در این صورت قطعا مورد تایید ما قرار دارد.

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هر زمان میسر باشد، باید انجام شود

وزیر بهداشت همچنین درپاسخ به سوالی درباره بازگشایی مدارس، مشاغل و دانشگاه‌ها و نظر تخصصی وزارت بهداشت در این زمینه، گفت: در دوران کرونا، بزرگترین صدمه را در آموزش دیدیم. آینده مملکت به بازگشایی دانشگاه‌ها و کلاس‌های حضوری بستگی دارد. بچه ها اکنون صدمات زیادی خوردند. سبک زندگی‌شان بر هم خورده، خیلی می‌خوابند، پرخوری می‌کنند، چاق شدند و ... در عین حال ما در مدارس فقط درس یاد نمی‌دهیم، بلکه روابط اجتماعی  برخورد با یکدیگر را آموزش می‌دهیم و در دنیا این صدمات ایجاد شده است.  

وی ادامه داد: بازگشایی در اولین زمان ممکن از نظر علمی، هر زمان میسر باشد باید انجام شود. خوشبختانه عوارض و مرگ و میر کرونا در بچه‌ها نادر است و بیشتر مرگ و میر در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد. درباره بازگشایی ستاد کرونا بر اساس اطلاعاتی که به آنجا ارائه می‌شود، تصمیم می‌گیرد. شما رسانه‌ها هم کمک کنید تا زودتر بازگشایی‌ها به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها انجام شود. زیرا آینده مملکت به این‌ متخصصان نیاز دارد. اکنون در قسمت پزشکی و پرستاری، اگر افراد کارآزموده نشوند، در آینده دچار مشکل می‌شویم. بنابراین این را باید در اسرع وقت انجام دهیم.

قول من برای پایان واکسیناسیون تا دهه فجر بود

وزیر بهداشت در ادامه این نشست خبری تصریح کرد: ما با حداکثر ظرفیت در حال واکسیناسیون هستیم و امیدواریم تا اواخر آبان یا اوایل آذرماه تمام شود. قول من در مجلس درخصوص پایان واکسیناسیون تا دهه فجر بود و هرچه این زمان زودتر محقق شود، لطف الهی و کمک مردم به ما بوده است. هر یک نفر که فوت کند یک‌ ضربه روحی بزرگی به من و جامعه است.

او با اشاره به واکسیناسیون کودکان و با بیان اینکه تصمیمات ستاد کرونا قانونی است و احتیاجی به مجلس شورای اسلامی ندارد، گفت: بنابراین هر تصمیمی بگیرد می‌تواند ابلاغ کند که قانونی است و قوه قضائیه باید آن را مشخص کند. الان ستاد کرونا تصمیم گرفته است که ۱۲ سال به بالا واکسن بزنند.

وزیر بهداشت درباره واکسن‌های ایرانی کرونا، تاکید کرد: واکسن‌ها ۳ مرحله دارند. در مرحله دوم از نظر ایمنی و در مرحله سوم از نظر اثرگذاری بررسی می‌شوند. همه واکسن‌ها مرحله دوم را طی کردند و واکسن امنی هستند و عارضه گزارش نشده است. در مرحله سوم بسته به آماری که ارائه می‌دهند کمیته واکسن تصمیم گیری می‌کند و بر اساس آن مجوز می‌دهد.

عین‌اللهی تاکید کرد: تمام واکسن‌های تولید داخل از بهترین‌ها هستند. ما انواع پلتفرم واکسن‌ها را داریم و بهترین واکسن‌ها را داریم. واکسن نورا هم مرحله اول را طی کرده است که نوترکیب است و اگر مراحل را طی کند شاید بتواند مجوز بگیرد.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دیگری هم برای واکسن  وارد شدند و گفتند واکسن می‌سازند اما هنوز مرحله اول را هم طی نکردند و فکر می‌کنم همین اندازه و ۵ یا ۶ واحد تولید واکسن برایمان کفایت می‌کند.  

وضعیت مدیریت واکنش سریع کرونا

وزیر بهداشت درپاسخ به سوالی درباره مدیریت واکنش سریع کرونا با وجود انحلال تیم واکنش سریع نیز بیان کرد: الان وضعیتمان خیلی بهتر شده است؛ ‌ قبلا وزیر ۳۵ مشاور داشت. کار مشاور چیست و چه تداخلی با کار معاون دارد؟ چه کسی مسئول است؟ الان همه مسئولیت‌ها را به معاونان دادیم و معاونت‌ها را قوی و مشاوران را کم کردیم. چون کار مشاور در تداخل با معاون است.

عین‌اللهی افزود: در رابطه با معاونت‌ها بسیار قوی عمل کردیم و یک کمیته علمی بسیار قوی در رابطه با کرونا داریم و اعلام کردیم یک هم صدایی ایجاد شود و هر چیزی که کمیته علمی تصمیم بگیرد ما ملزم به اجرایش هستیم تا اجماعی انجام شود. در جلسه شورای معاونین بر این موضوع تاکید کردیم که در مقابل هر مسئله‌ای تیم آماده اعزام داشته باشند ولی این کار را باید معاون انجام دهد.  

وزارت کشور مجری مدیریت هوشمند کرونا

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش به طرح شهید سلیمانی نیز اشاره کرد و گفت: در مورد طرح شهید سلیمانی و مدیریت هوشمند، مجری طرح وزارت کشور است و ستادی برای این کار پیش‌بینی شده است. الان همه جای دنیا به این سمت می‌روند که خیلی مردم را محدود نکنند و تصمیماتی که پیشتر برای ممنوعیت سفر، ظرفیت ۶۰ درصد پروازها، تعطیلی مدارس و ... گرفتند را الان با این سامانه هوشمند برمی‌دارند و می‌گویند مدارس باز می‌شوند. به شرط اینکه واکسیناسیون انجام شود یا سفرها شکل می‌گیرد به شرط انجام واکسیناسیون.  

آزادسازی ارز دارو فعلا امکان‌پذیر نیست

عین اللهی همچنین درباره آزادسازی نرخ ارز دارو و تضمین عدم افزایش هزینه‌های مردم در این حوزه، گفت: در ارتباط با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اجرا با وضعیت اقتصادی مردم چاره ای نداریم، همین ارز را نگه داریم و اگر الان آن را لغو کنیم از فردای آن روز، دارو گران می‌شود و فشار مضاعفی به مردم و بیماران وارد می‌شود. گاهی فکر منطقی داریم، ولی در عمل نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم.

وزیر بهداشت افزود: لازم است روی آن کار شود تا در آینده روی آن فعالیت کنیم. الان این کار امکان پذیر نیست و به‌خصوص برای کسانی که بیمار مزمن دارند فشار زیادی خواهد داشت. این موضوع برای کسی که به طور مزمن دارو مصرف می‌کند کاتاستروفیک و خانمان برانداز است و باید تمام زندگی اش را بفروشد که بتواند دارو بخرد. در این شرایط  الان نمی‌توانیم این ارز را برداریم و باید شرایط را حفظ کنیم، مگر اینکه منابع از سوی بیمه‌ها و... تامین شود تا به مردم فشار نیاید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرداختی به پرستاران گفت: درباره فوق العاده خاص پرستاران به طور مکتوب نظرات موافق خود را اعلام کردیم اما تصمیم گیرنده سازمان‌های دیگر هستند که باید منابع را تامین کنند و همینطور دربا ه نیروهای استخدامی نظرات خود را اعلام کردیم.

تحویل تنها ۲ میلیون دوز از قرارداد ۶۰ میلیونی اسپوتنیک

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبتش در پاسخ به سوالی به واردات واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه اشاره کرد و گفت: اسپوتنیک با ما ۶۰ میلیون دوز قرارداد داشت ولی متاسفانه فقط ۲ میلیون دوز تحویل داد. همین الان خود روسیه گرفتار است و واکسن ندارد به مردم خودش بزند.

عین‌اللهی گفت: در روسیه ۳۵ درصد مردم واکسن زدند. الان با توجه به حجم واکسنی که آوردیم و داریم، فعلا واکسن‌ها کفایت می‌کند و اسپوتنیک هم سابقه خوبی نداشته و به تعهداتش عمل نکرده است ولی در چند هفته قبل نزدیک یک‌ میلیون دوز واکسن مجدد به ما داد و فعلا نیازی به این واکسن نداریم و با واکسن‌های موجود مشکل‌مان رفع می‌شود.

او اضافه کرد: درمورد خط تولید داخلی اسپوتنیک هم فعلا خیلی به قول‌ها عمل نشده است.

کد خبر 636514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha