چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

وقتی در آستانه نو شدن سالی که امروز به نیمه رسیده قیمت سکه بهار آزادی روی نردبان رشد قرار گرفت و از مرز 230 هزار تومان هم گذشت کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که چند صباح بعد بازار دچار چنان فراز و فرودی شود که قیمت به کمتر از 190 هزار تومان نزول کند.

به همین دلیل ساده هم خرید و فروش طلا و سکه رونق گرفت اما بعد از آن روزهای طلایی قیمت روی سراشیبی افتاد و هر روز چند پله‌ای پایین آمد، در نتیجه هر کس که اندوخته‌ای از طلا و سکه داشت و به صرافت فروش افتاده بود ترجیح داد سیاست تامل را در پیش بگیرد و منتظر بماند. اما دوشنبه این هفته بازار طلا و سکه ابتدا با فراز و فرود نامنظم و بی‌قاعده دچار سردرگمی شد، اما دست آخر تصمیم خود را گرفت و حرکت رو به رشد را آغاز کرد.

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر دلیل این رشد قیمت و خیز دست و پا شکسته بازار را افزایش قیمت جهانی توصیف کرد و به همشهری گفت: از صبح روز دوشنبه رشد قیمت جهانی آغاز شد و ارزش هر اونس طلا 13 دلار افزایش یافت. او ادامه داد: تبعات رشد قیمت‌های جهانی به سرعت به بازارهای داخلی سرایت کرد و در نتیجه قیمت سکه و طلا افزایش یافت و رونق از دست رفته دوباره به بازار بازگشت.

به گفته کشتی آرای رشد قیمت طلا بیش از همه مدیون تضعیف ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر جهانی از جمله یورو است، ضمن اینکه در این معادله نمی‌توان از نقش تحولات بازار جهانی انرژی غافل شد. او افزود: با نزدیک شدن به پاییز و آغاز فصل سرد سال تقاضا برای نفت در بازار افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت‌ها هم افزایش خواهد یافت و این روند هم در نهایت به رشد قیمت طلا منجر می‌شود.

بنابراین با توجه به سرد شدن هوا، افزایش تقاضا برای انرژی، تضعیف ارزش دلار و در نهایت افزایش تقاضا برای طلا در خاورمیانه می‌توان پیش‌بینی کرد در روزهای آینده قیمت طلا در بازار افزایش خواهد یافت و رونق به معاملات باز خواهد گشت.

کد خبر 63629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز