مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی در حوضه آبریز رودخانه قره‌چای، حیات آن را به خطر خواهد انداخت.

رودخانه قره‌چای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عزت‌اله آمره‌ای اظهار کرد: در شرایط ک‌ آبی و کاهش میزان نزولات آسمانی کشاورزان با بهره‌برداری مناسب از این نعمت الهی و عدم برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمین تا حدودی از فشارهای غیرمتعارف حاکم بر منابع آب زیرزمینی کاسته و از این طریق مدیریت صحیح در منابع و مصارف را اعمال کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حوضه آبریز رودخانه قره‌چای در حوزه استان مرکزی از ارتفاعات شهرستان شازند آغاز و به سد الغدیر ساوه ختم می‌شود، اظهار کرد: حدود ۴۳ درصد از طول رودخانه قره‌چای در حوزه جغرافیایی استان مرکزی قرار دارد.

آمره‌ای افزود: وضعیت رودخانه قره‌چای مانند سایر رودخانه‌های کشور است و جریان آبی موثر و خاصی در آن وجود ندارد. امیدواریم با آغاز بارندگی‌ها شاهد روان شدن آب و سیلاب احتمالی در این رودخانه باشیم. تنها آبی که در این رودخانه جریان دارد مربوط به سرشاخه‌هاست که کشاورزان دارای حق‌آبه از این رودخانه از آن بهره‌برداری می‌کنند و وضعیت آبی حوزه میانی این رودخانه تابع میزان بارش‌هاست.

وی گفت: هم‌اکنون میزان دبی ورودی به سدالغدیر ساوه متاثر از کاهش بارندگی‌ها بسیار ناچیز بوده و به ۱.۲۰ مترمکعب رسیده است که از رودخانه قره‌چای تغذیه می‌کند. در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد ۲۷۷ میلیون متر مکعبی الغدیر ساوه ۱۰۹ میلیون مترمکعب بوده و ۳۹ درصد مخزن سد پر آب است.

آمره‌ای تصریح کرد: رودخانه قره‌چای دارای یک دبی پایه است و تا حدودی جوابگوی اکوسیستم و حیات زیست محیطی منطقه بوده، اما این میزان دبی نمی‌تواند منجر به ذخیره سازی مطلوب دریاچه سدالغدیر ساوه شود.

وی افزود: در حال حاضر منابع آبی رودخانه قره‌چای نسبت به سال قبل تا حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و دبی ورودی به سد الغدیر نیز به نصف و به ۱.۲۰ مترمکعب رسیده در حالی که در سال قبل و در همین زمان سه متر مکعب میزان دبی ورودی به این سد استان بوده است.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در خصوص وضعیت رودخانه قمرود در حوزه استحفاظی جنوب استان مرکزی نیز گفت: وضعیت این رودخانه نیز مشابه رودخانه‌های سایر نقاط کشور است و به محض بارش نزولات آسمانی شاهد جاری شدن آب در آن خواهیم بود.

آمره‌ای با بیان اینکه رودخانه مزلقان که در حوضه آبریز شهرستان ساوه قرار دارد افزود: طول حوضه آبریز این رودخانه ۱۳۰ کیلومتر و مساحت آن در حدود ۲۲۰۰ کیلو متر مربع است و هم‌اکنون دارای یک دبی پایه است که کشاورزان منطقه از مزایای این رودخانه دائمی استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: عملکرد هیدرولیکی در کنار ساختار هیدروژئولوژیکی رودخانه مزلقان در ورودی دشت ساوه نقش بسیار موثری در تغذیه آب‌های زیرزمینی دشت مرکزی ساوه داشته و مهم اینست که حوضه آبریز آن کاملا در حوزه سیاسی این شهرستان قرار دارد.

کد خبر 636269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha