شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

یک درصد جمعیت ثروتمند دنیا، نقش عمده‌ای در گرمایش زمین و انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد؛ درحالی‌که فقرا، بسیار پاک‌تر زندگی می‌کنند.

کشتی‌های تفریحی تالاب ونیز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، یک درصد جمعیت ثروتمند دنیا، یکی از عوامل اصلی ناکامی بشر در تحقق اهداف اقلیمی خود است و ۳۰ برابر بیشتر از میزان مجاز، گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این جمعیت اندک در دنیا در حالی کمر به ویرانی زمین بسته است که ۵۰ درصد فقیر دنیا، همچنان پایین‌تر از خط هشداری که برایش تعیین شده گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند.

پولدارها، به زمین رحم نمی‌کنند

این یافته‌ها، در تحقیقاتی که ۲آژانس محیط‌زیستی اروپایی انجام داده‌اند مشخص شده است. این تحقیق در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل که در گلاسگو اسکاتلند در جریان است ارائه شده‌.

این تحقیق با حمایت مؤسسه خیریه آکسفام، که در زمینه رفع فقر و نابرابری فعالیت می‌کند انجام شده است. نافتوکی دابی از بخش محیط‌زیست این مؤسسه درباره نتایج این تحقیق گفته است: «به‌نظر می‌رسد یک طبقه کوچک از پولدارها این مجوز را دارد که زمین را تا می‌تواند آلوده کند.»

مؤسساتی که آکسفام تحقیق آنها را مورد حمایت قرار داده، مؤسسه محیط‌زیستی استکهلم و مؤسسه سیاستگذاری‌های محیط‌زیستی اروپا هستند.

نافتوکی دابی همچنین گفته است:‌ «تولید بیش از اندازه آنها به آب و هوای بسیار خشن در سراسر دنیا دامن می‌زند و هدف جهانی محدود کردن گرمایش زمین را به خطر می‌اندازد.»

اقلیم‌شناسان هشدار داده‌اند که ما باید پیش از اینکه گرمای زمین به ۱.۵ درجه بیشتر از دوران صنعتی شدن برسد، از انتشار حجم بالای گازهای گلخانه‌ای دست برداریم. آنها گفته‌اند که ما باید تا سال ۲۰۳۰، تنها آن میزان گاز گلخانه‌ای تولید کنیم که زمین می‌تواند جذب کند. با این هدف در ذهن، هر بزرگسالی در سراسر دنیا باید سهم خود را بپردازد و به‌عبارت دیگر، فقط باید سالی ۲.۳ تن کربن تولید کند. هم‌اکنون، میانگین جهانی، دو برابر این رقم است.

با این حال افراد ابرپولدار - که معمولا چند خانه، کشتی‌های لوکس تفریحی و جت‌های شخصی دارند- بیشتر از دیگران گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند. به گزارش گاردین، این افراد که جمعیت‌شان تقریبا معادل جمعیت آلمان است، با همین روند فعلی، در مسیر تولید ۷۰ تن کربن در سال به ازای هر نفر هستند. در مجموع، آنها تا سال ۲۰۳۰ مسئول تولید ۱۶ درصد از گازهای گلخانه‌ای تولید شده در دنیا خواهند بود. در همین حال، نیمه فقیرتر جمعیت دنیا، به‌صورت میانگین سالی یک تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند که پایین‌تر از هدف معین شده توسط دانشمندان است.

ابرپولدارها، حتی برای شرکت در کنفرانس تغییرات اقلیمی هم زمین را آلوده می‌کنند و با سفر به گلاسگو با جت‌های شخصی‌شان، عملا اهداف محیط‌زیستی خود را نقض می‌کنند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و جف بزوس، ابرثروتمند آمریکایی که خود را سردمدار مقابله با تغییرات اقلیمی می‌داند، با جت شخصی به گلاسگو رفته‌اند.

در تحقیق اخیر مورد حمایت آکسفام، سفرهای هوایی سلبریتی‌ها براساس اطلاعات حساب‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی ردیابی و مشخص شده است که برخی از آنها، سالانه بیش از هزار تن کربن تولید می‌کنند.

اما اینجا منظور از پولدارها، فقط میلیاردرها و میلیونرها نیست، بلکه هر کسی است که ۱۷۲ هزار دلار و یا بیشتر از آن درآمد دارد.

در این تحقیق جمعیت ۱۰ درصد پولدار دنیا هم مورد بررسی قرار گرفته است - یعنی هرکسی که بیش از ۵۵ هزار دلار درآمد دارد- و مشخص شده که میزان تولید کربن توسط آنها هم بسیار بیشتر از هدف مشخص شده بوده است. ۱۰ درصد جمعیت ثروتمند دنیا، ۹ برابر از میزان مجاز خود کربن تولید می‌کند.

آکسفام گفته است مردمی که در ۴۰ درصد میانه جمعیت دنیا از نظر ثروت قرار دارند، بیشترین تلاش را برای محدود کردن تولید انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌کنند.

تولید کربن توسط آنها در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ به‌شدت افزایش یافته بود اما این میزان، به لطف تغییرات در بخش‌هایی مانند حمل‌ونقل و انرژی که بعد از اجلاس اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ توسط دولت‌ها اعمال شده، به‌شدت پایین آمده است.

با وجود این، به‌گفته تهیه‌کنندگان این گزارش، دولت‌ها باید در این زمینه بیشتر کار کنند و یک درصد ثروتمند جامعه را بیشتر هدف قرار دهند. برای نمونه، توصیه شده است که دولت‌ها فعالیت‌های مشخصی از سوی آنها را یا ممنوع کند و یا برای آنها مالیات سنگینی ببندد. ازجمله این فعالیت‌ها ساخت‌ خانه‌های بسیار بزرگ، استفاده از ماشین‌های شاسی بلند و یا گردشگری فضایی است.

هر ۱۱ دقیقه پرواز یک فضاپیما حداقل ۷۵ تن کربن تولید می‌کند، یعنی بسیار بیشتر از میزان کربنی است که یک میلیارد جمعیت فقیر دنیا تولید می‌کند.

دابی گفته است: «دولت‌ها باید با انتشار کربن از سوی ثروتمندها برخورد کنند چون آنها به‌شدت مسئول بحران اقلیمی زمین هستند و این فقرا هستند که بهای گزافی برای سبک زندگی پولدارها می‌دهند.»

کد خبر 636005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha