دانشمندان انگلیسی گونه‌ای از یک ژن را کشف کرده‌اند که ممکن است خطر نارسایی ریه و مرگ را در بیماران کووید-۱۹ دو برابر کند.

gene

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کشف این ژن ممکن است شناخت بیشتری درباره علت آسیب‌پذیری شماری از افراد به بیماری شدید کووید-۱۹ فراهم آورد و همچنین امکان ساخت داروهایی هدفمند برای درمان این بیماری را فراهم کند.

این گونه ژنی خطرساز روی منطقه‌ای از یک کرموزوم قرار دارد که خطر مرگ در بیماران کرونایی زیر ۶۰ سال را دو برابر می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد روز جمعه اعلام کردند حدود ۶۰ درصد از افراد با تبار آسیای جنوبی حامل گونه پرخطر این ژن هستند و این کشف ممکن است تاحدی توضیح‌دهنده میزان بالای مرگ ناشی از کرونا در برخی از جوامع در انگلیس که تبار اسیای جنوبی دارند و نیز میزان بالای تلفات کرونا را در شبه‌قاره هند باشد.

دانشمندان دریافتند که این افزایش خطر ناشی از ژنی است که فعالیت ژن‌های دیگر تنظیم می‌کند، از جمله ژنی به نام LZTFL1 که در پاسخ سلول‌های ریه به ویروس‌ها دخالت دارد. در نتیجه این گونه ژن می‌تواند پاسخ درست به ویروس را در سلول‌های پوشاننده مجاری هوایی و ریه‌ها مهار کند.

با این حال، به گفته این پژوهشگران ژن LZTFL1 بر دستگاه ایمنی که با ساخت آنتی‌بادی‌ها با عفونت‌ها مبارزه می‌کند، تاثیری نمی‌گذارد و افرادی که حامل این گونه ژن هستند به طور طبیعی به واکسن‌ها پاسخ می‌دهند.

پروفسور جیمز دیویس، یکی از دو سرپرست این بررسی گفت که یافته‌های به دست آمده «نشان می‌دهد شیوه پاسخدهی ریه‌ها به عفونت کرونا بسیار مهم است. این امر مهم است زیرا اغلب درمان‌های موجود برای کرونا بر تغییر شیوه واکنش دستگاه ایمنی به ویروس متمرکز هستند.»

یافته‌های این بررسی جدید در ژورنال Nature Genetics منتشر شده است.

کد خبر 635982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha