اسب سواری پلیس به دلیل وسعت دید و قدرت حرکت کاربرد خاصی دارد و بسیاری از کشورها از شرق تا غرب جهان از این یگان استفاده ویژه‌ای دارند؛ اما این نیروی ویژه، تجهیزات ویژه‌ای هم دارد.

پليس سواره

به گزارش همشهری آنلاین، مشهورترین تصویری که ما ایرانی‌ها از پلیس اسب سوار داریم شاید لوک خوش شانس باشد؛ کابویی در یک داستان کمیک فرانسوی که با اسب باهوش خود، جالی جامپر، به دنبال برقراری عدالت در غرب وحشی بود و البته در واقع نیز پلیس سواره یا اسب‌سوار در غرب، نقشی ویژه دارد.

گشت زنی پلیس سواره بر روی اسب به دلیل مزایایی مانند ارتفاع و تحرک بالا مورد توجه است؛ در بریتانیا برای پیشگیری از جرم و ایفای نقش‌هایی که در آن پلیس به دید بالا و وسیعی نیاز دارد، به خصوص در مکان‌های پرجمعیتی مانند مسابقات فوتبال، اسب سواری یک روش جا افتاده است.

افسران اسب‌سوار منطقه وسیع‌تری را مشاهده می‌کنند، و متقابلا مردم نیز راحت‌تر آنها را می‌ببینند و همین واقعیت ساده به جلوگیری از جرم و جنایت کمک می‌کند؛ گشت زنی در پارک‌ها و مناطق بیابانی، جایی که ماشین‌های پلیس کارایی ندارند یا پر سر و صدا هستند نیز یکی دیگر از کاربردهای پلیس سواره است.

از دیگر سو، بازداشت متخلفانی که در جمعیت متواری شده‌اند یا جستجو و نجات افراد در فضاهایی که تردد خودرو در آنها امکان پذیر نیست هم یکی از عملکردهای خوب این یگان انتظامی است. علاوه بر پلیس اسب سوار سلطنتی در بریتانیا، برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و هلند و کشورهای دیگری مانند اندونزی، برزیل، آمریکا، کانادا و روسیه نیز پلیس اسب سوار دارند.

تصویر رایج این نیروی انتظامی در میان مردم آن قدر جا افتاده است که حتی کتاب‌ها و کمیک‌هایی نیز درباره این موضوع و شخصیت بخشی به اسب پلیس نوشته شده که بسیار پرطرفدارند؛ مانند سری داستان‌های پلیس اسب‌سوار از والاس استگنر و دیگران. سابقه رسمی این یگان البته به قرن هجدهم بر می‌گردد؛ زمانی که جاده‌های ناهموار و مناطق وسیع سکونت مردم ضرورت سواری نیروی پلیس را محرز می‌کرد.

بیشتر مستعمرات بریتانیا و فرانسه، از هند تا آفریقا مجهز به این یگان بود. در حقیقت دوران استعمار باعث شد که پدیده پلیس اسب‌سوار تقریبا در سراسر جهان رواج یابد و کانادا، مکزیک، قبرس و اسپانیا از این نیرو برای کنترل نظم کمک بگیرند.

با این حال ماجرای پلیس اسب سوار به یک اسب و یک پلیس ختم نمی‌شود و این یگان استانداردهای خاص خود را دارد؛ اسب‌هایی که در پلیس سواره شهری استفاده می‌شوند معمولا نیم اصیل هستند و قسمت دیگر نژاد آنها از یک اسب پیشرو است. این ترکیب به آنها اندازه و قدرت اسب پیشرو، همراه با چابکی و شجاعت اسب اصیل را می‌دهد. 

این اسب‌ها تجهیزات خاص خود را دارند؛ زین اسب‌های پلیس باید سبک باشد چراکه ساعات کار طولانی و وسایلی که سوار این اسب‌ها باید با خود حمل کنند تحمل وزن بالا را برای حیوان دشوار می‌کند؛ نعل این اسب‌ها نیز از فلزات خاصی ساخته می‌شود یا به کفه‌های پلاستیکی مجهز است تا در مناطق شهری به جای نعل‌های فولادی استاندارد که صدای زیادی تولید می‌کنند و مستعد لغزش روی پیاده رو نیز هستند استفاده شود.

اسب‌هایی که در کنترل شورش به کار می‌روند، پوشش‌های مخصوص صورت می‌پوشند و خود افسران نیز اغلب به باتوم‌های چوبی یا پلیمری بلندی مجهز هستند تا طول کافی برای ضربه زدن به افراد در سطح زمین را داشته باشد. جالب اینجاست که مصر، عمان، امارات و پاکستان از شتر نیز برای سواری پلیس استفاده می‌کنند زیرا کاربرد بیشتری در صحرا و گرمای این مناطق دارد.

کد خبر 635921
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha