گروه شهری: ممنوعیت حفاری تا 15 مهر استثنائاً برای ساخت 4 ایستگاه CNG لغو شد

به گزارش همشهری، در شرایطی که طبق قانون هر سال در آستانه بازگشایی مدارس کلیه حفاری‌ها در سطح شهر از 15 شهریور تا 15 مهر ممنوع است، مهدی چمران دیروز در یکصدوبیست‌و‌هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران از لغو این ممنوعیت سخن گفت و درباره علت این اقدام اظهار داشت: از آنجا که تهران نیاز شدید به ایستگاه‌های CNG دارد، به همین دلیل هماهنگی‌های لازم با شهرداری‌ها انجام گرفته تا ممنوعیت مذکور در رابطه با این ایستگاه‌ها اعمال نشود.

آزادسازی زنان زندانی با محکومیت مالی

شورای شهر دیروز در یکصدوبیست‌وهشتمین جلسه علنی خود یک فوریت طرح آزاد‌سازی‌ زنان زندانی با محکومیت مالی را به‌تصویب رساند و برای این امر اعتباری معادل 10 میلیارد ریال از بودجه امسال شهرداری در نظر گرفت.

بر این اساس، نجات آن دسته از زنانی که به‌صورت غیرعمد، بدون قصد مجرمانه، نیت تبهکارانه و نداشتن سوء‌سابقه قبلی مرتکب جرایمی می‌شوند که به‌دلیل عدم‌تمکن مالی مجبور به تحمل حبس می‌شوند، در حیطه وظایف مدیریت شهری درآمد.

به گزارش همشهری، شورای اسلامی شهر تهران با استناد به قانون و به‌منظور حمایت از بنیان خانواده و دورکردن مجرمین کم سابقه از افراد و باندهای حرفه‌ای بزهکار، شهرداری را ملزم به آزادسازی عده‌ای از این افراد کرد.

به همین منظور کمیته‌ای متشکل از 5 نماینده از شهرداری، شورای شهر، قوه قضائیه، اداره کل زندان‌های استان تهران و ستاد دیه، کار  شناسایی افراد واجد شرایط دریافت کمک‌های مالی و نحوه اجرای آن را پیگیری خواهند کرد.

سقف تسهیلات و اعتبارات مالی جهت آزادسازی زنان زندانی حداکثر100میلیون ریال است. درصورت تصویب نهایی طرح آزادسازی زنان زندانی با محکومیت مالی که دیروز یک فوریت آن به تصویب رسید، حدود 2 هزار زن زندانی با محکومیت مالی آزاد می‌شوند.

تصویب نهایی این طرح پس از بررسی‌های دقیق‌تر به هفته آینده موکول شد. 

طرحی برای  مهندسان شاغل در شهرداری

به گزارش همشهری، درصورت تصویب نهایی مهندسان شاغل در شهرداری و شورای شهر تهران با وجود داشتن پروانه کار از سازمان نظام مهندسی نمی‌توانند به‌عنوان مهندس ناظر، محاسب، تأسیسات و معماری در مناطق شهرداری تهران فعالیت کنند.

دیروز اعضای شورای شهر تهران بر سر یک فوریت طرحی به توافق رسیدند که براساس آن فعالیت کلیه مهندسان شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران (شاغل در واحدهای ستادی، معاونت‌ها، ادارات کل، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه) که دارای پروانه از سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند و به‌صورت رسمی، ‌پیمانی و قراردادی با شهرداری تهران همکاری می‌کنند به‌عنوان مهندس محاسب، مهندس ناظر، مهندس تاسیسات و معمار در کلیه مناطق شهر تهران ممنوع باشد.

علاوه بر این، شهرداری تهران موظف است حداکثر ظرف مدت 2 ماه آیین‌نامه نحوه استفاده از توان این دسته از مهندسان در کارها و امور فنی و مهندسی در راستای ارتقای کیفیت و نظارت بر ساخت‌و‌ساز و میزان حق‌الزحمه آنان را تدوین و جهت بررسی به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

این طرح با اما و اگرهایی هنگام تصویب یک فوریتش مواجه شد درحالی‌که خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در توضیح علت تهیه این طرح معتقد است باید از ساعات و توان کارشناسی این کارمندان متخصص در جهت اعمال نظارت بهتر و افزایش کیفیت ساخت ساختمان‌ها  استفاده کرد؛

به‌گونه‌ای که برای کار اداری آنها سایه‌ای انداخته نشود و بتوانند وظایف اصلی خود در شهرداری را با اشراف کامل انجام دهند.

محمدعلی نجفی دیگر عضو شورای شهر نیز اظهار داشت:  این طرح حتی اگر مشکل قانونی نداشته باشد، بر کیفیت کار کارکنانی که قصد دارند به استخدام شهرداری درآیند تاثیر منفی خواهد گذاشت و این اقدام بر ضد‌شهرداری است.

نجفی تصویب این طرح را قابل دفاع ندانست و به مثابه محروم کردن این دسته از کارکنان شهرداری از حقوق قانونی خود اعلام کرد؛ مگر اینکه شهرداری قبل از عقد قرارداد با اینگونه افراد در قالب شروطی استخدام آنها را منوط به کار نکردن در بیرون از شهرداری کند که این هم به نوبه‌خود اشکال دارد .

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز در دفاع از این لایحه اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی تشکلی صنفی است که مجموعه‌ای از مهندسان، کار حرفه‌ای تحت کنترل شهرداری انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: حتی اگر بخشی از افراد فعال در شهرداری بخواهند در قالب ناظر فعالیت کنند باز هم در وظایف برون سازمانی و درون سازمانی آنها تاثیر می‌گذارد.

پرچم، سند هویت ملی

روز گذشته  یک فوریت طرح پرچم، سند هویت ملی به تصویب شورای شهر رسید و براساس آن قرار شد، شهرداری تهران آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی لازم را برای نهادینه کردن نشان ملی کشور و یکسان‌سازی رویه‌ها در ارتباط با پرچم و بهره‌برداری از آن به هرشکل توسط سازمان‌های دولتی و غیردولتی به شورا ارائه کند.

چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران خوشبختانه از جمله نهادهایی است که بیش از هر ارگان دیگری نسبت به برافراشتن پرچم در تهران اقدام کرده است.

کد خبر 63588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز