چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
۰ نفر

فیس‌بوک که اخیرا نام خود را به «متا» تغییر داده است، در مسیر ساختن فناوری‌های «واقعیت‌ مجازی»/«واقعیت افزوده» است و یکی از این فناوری‌ها ساخت پوست الکترونیکی حساس به لمس است.

ReSkin
فیس‌بوک به دنبال ایجاد پوست الکترونیکی است
یک گیره روباتی که روی آن با غشای ReSkin پوشیده شده است، بدون له کردن می‌تواند یک میوه بلوبری را از روی سطح بردارد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیو اطلس  این پوست الکترونیکی که ReSkin خوانده می‌شود و فیس‌بوک با همکاری دانشگاه «کارنگی ملون» در آمریکا در حال ساخت آن است، از غشای الاستومری قابل‌انعطاف و کشسان با ضخامت ۲ تا ۳ میلی‌متر تشکیل شده است که میکروذرات مغناطیسی درون آن قالبگیری شده‌اند. این غشا را می‌توان بر روی وسائلی مانند دست‌های روباتی، پروتزها یا وسائل پوشیدنی «هوشمند» مانند دستکش قرار داد تا به فرد اجازه دهد آنچه را شخص دیگری لمس می‌کند، حس کند.

هنگامی که این غشای در بخشی از آن در اثر فشار تغییر شکل می‌دهد، فاصله میان ذرات مغناطیسی تغییر می‌کند و این امر به نوبه خود باعث تغییر میدان مغناطیسی این ماده می‌شود. یک مغناطیس‌سنج کوچک که زیر این غشا یا در مجاورت نزدیک آن قرار دارد می‌تواند این تغییرات را اندازه‌گیری کند و بعد این تغییرات از طریق الگوریتم‌های ویژه آنالیز می‌شوند تا معلوم شود چه اندازه نیرو و در کجا بر این غشا وارد آمده است.

ReSkin بر خلاف سایر پوست‌های مصنوعی حساس به لمس هیچ جزء الکترونیکی را درون خود ندارد و همچنین اتصال سخت‌افزاری (hard-wired) به چیزی ندارد. بنابراین تولید آسان و ارزان است و به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد- یک بخش آسیب‌دیده یا کهنه‌شده را به راحتی می‌توان برداشت و با یک غشای جدید جایگزین کرد، بدون اینکه نیاز به اتصال یا کالیبره کردن دوباره وجود داشته باشد.

این پوست الکترونیکی جدید در آزمایش‌های انجام‌شده توانسته است اندازه و نیروهای اعمالی مانند پرتاب کردن، گرفتن، لغزیدن و دست زدن را اندازه بگیرد. همچنین ثابت شده است که این غشا دوام نسبتا بالایی دارد و کارکرد خود را پس از بیش از ۵۰۰۰۰ تعامل حفظ می‌کند و  همچنین بسیار حساس است و از وضوح مکانی یک میلی‌متری با دقت ۹۰ درصد حمایت می‌کند.

انتظار بر این است که ReSkin در تحولات بعدی‌اش نه تنها برای ایجاد حس همزمان لمس، بلکه برای گردآوری داده‌های لمسی استفاده شود که بتوان آنها را درون فناوری‌های پیشرفته بر اساس هوش مصنوعی تلفیق کرد.

کد خبر 635806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha