طالبان تجارت با ارز خارجی را ممنوع اعلام کرد. این اقدام به گفته کارشناسان، به بحران اقتصادی موجود در این کشور دامن خواهد زد.

صرافي - افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، طالبان می‌گوید کسانی که به تجارت با ارز خارجی ادامه دهند، با پیگرد قانونی مواجه خواهند شد. با اعلام ممنوعیت کامل استفاده از ارزهای خارجی درافغانستان - از نظر کارشناسان - مسلمااختلال بیشترس در اقتصاد این کشور ایجاد می‌شود.

افغانستان به دلیل عقب‌نشینی ناگهانی کشورهای دیگر از حمایت بین‌المللی تا آستانه سقوط پیش رفته است. استفاده از دلار آمریکا در بازارهای افغانستان رواج بسیار دارد و در مناطق مرزی نیز از ارز کشورهای همسایه مانند پاکستان برای تجارت استفاده می‌شود.

این اعلامیه غافلگیرکننده روز گذشته و ساعاتی پس از یک حمله مسلحانه و بمب‌گذاری بزرگترین بیمارستان نظامی افغانستان در کابل، پایتخت این کشور که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۹ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد، منتشر شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت: «امارت اسلامی به همه شهروندان، مغازه‌داران، تاجران و عموم مردم دستور می‌دهد که همه معاملات را با پول  افغانستان انجام دهند و از استفاده از ارز خارجی اکیداً خودداری کنند».

در این بیانیه آمده است: «هرکس این دستور را نقض کند با پیگرد قانونی مواجه خواهد شد.» دولت طالبان برای آزادسازی میلیاردها دلار از ذخایر بانک این کشور که در بانک‌های خارجی بلوکه شده فشار می‌آورد تا شاید بتواند آسیب حاصل از خشکسالی، بحران نقدینگی، قحطی گسترده و بحران مهاجرت را مدیریت کند.

دولت قبلی افغانستان که تحت حمایت غرب بود، میلیاردها دلار دارایی خود را در ایالات متحده و سایر بانک های مرکزی در اروپا ذخیره کرده بود. پس از تسلط طالبان بر کشور، ایالات متحده و همچنین بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF) تصمیم گرفتند دسترسی افغانستان به بیش از ۹.۵ میلیارد دلار دارایی و وام را مسدود کنند.

این تصمیم تأثیر مخربی بر بهداشت، تغذیه و زندگی عادی مردم بی‍‌پناه این کشور گذاشت. معاون سابق وزیر صنعت و تجارت، اواخر ماه گذشته به الجزیره گفت که مردم این کشور به دلیل کندی روندهای دیپلماتیک و مذاکرات بهای هنگفتی می‌پردازند.

برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که حدود ۲۲.۸ میلیون نفر از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستانبا ناامنی غذایی حاد و حرکت به سوی گرسنگی روبرو هستند، در حالی که دو ماه قبل این رقم ۱۴ میلیون نفر بود.

کد خبر 635652
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha