شرایط بد آب و هوایی، بحرانی بدتر از جنگ را برای کشاورزان افغانستان ایجاد کرده است؛ دامداران مجبور به فروش دام شده‌اند، کشاورزان از روستاها فرار می‌کنند و والدین در بحبوحه مشکلات، دختران خود را در سنین پایین‌تر به ازدواج در می‌آورند.

بحران غذا در افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، خشکسالی مزارع اطراف منطقه دورافتاده بالامرغاب افغانستان را فرا گرفته و بحران آب و هوا به دشمنی مرگبارتر از درگیری‌های اخیر این کشور بدل شده است.

در حالی که جهان شاهد تسلط برق آسای طالبان و فروپاشی سریع دولت تحت حمایت غرب در این کشور بود، یک بحران طولانی مدت و وحشتناک شکل گرفته است.

در تلاشی مذبوحانه برای تغذیه خانواده خود، دامداران مجبور به فروش دام شده‌اند؛ کشاورزان به فرار از روستاهای خود و والدین به ازدواج دختران در سنین پایین‌تر فکر می‌کنند.

ملا فاتح، رئیس روستای حاجی رشید خان در بالامرغاب می‌گوید: «آخرین باری که باران را دیدم سال گذشته بود و زیاد نبود.»

تصاویر | بحرانی بدتر از جنگ که دامن افغانستان را گرفته است

به گفته آژانس‌هایی که فعالیت‌های بشردوستانه انجام می‌دهند، مردم در خانه‌های موقتی خود و در میان اقیانوسی بی‌پایان از تپه‌های قهوه‌ای رنگ در این گوشه از ولایت بادغیس گیر افتاده‌اند.

زندگی ۹۰ درصد از جمعیت ۶۰۰هزار نفری این منطقه به دام یا مزرعه وابسته است؛ فاتح می‌گوید: «ما برخی گوسفندان را فروختیم تا غذا بخریم و بقیه از تشنگی مردند.»

هنگامی که اولین خشکسالی از دو خشکسالی اخیر در سال ۲۰۱۸ رخ داد، او ۳۰۰ گوسفند داشت اما طبق آخرین سرشماری تعداد گوسفندان او به ۲۰ راس تنزل یافته است.

تصاویر | بحرانی بدتر از جنگ که دامن افغانستان را گرفته است

روز گذشته، آژانس‌های سازمان ملل متحد اعلام کردند که بیش از ۲۲ میلیون افغان در زمستان امسال از «ناامنی غذایی حاد» رنج خواهند برد و هشدار دادند که این کشور بی‌ثبات با یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان مواجه است.

افغانستان که دهه‌هایی متوالی را در دام چرخه‌ جنگ‌های گوناگون گذرانده، ششمین ضربه سخت را از تغییرات آب و هوایی متحمل شده و اکنون درگیر اثرات مخرب کاهش بارندگی در شمال افغانستان شده است.

وقتی به آب نیاز شود، ملا فاتح، پسران و مردان جوان را با الاغ به یک سفر یک روزه می‌فرستد. به گفته وی امسال دو چوپان جوان از تشنگی در تپه‌ها جان باخته‌اند و این در حالیست که تشنگی نه تنها به بدن بلکه به پیوندهای خانوادگی مردم این منطقه نیز حمله کرده است.

تصاویر | بحرانی بدتر از جنگ که دامن افغانستان را گرفته است

امسال ۲۰ خانواده در روستای حاجی رشید خان که بدون مدرسه و درمانگاه است، دختران بسیار خردسال خود را به ازدواج فروختند تا پول تهیه کنند.

لعل بی‌بی، مادر هفت فرزندی که دختر ۱۵ ساله‌اش قبلا ازدواج کرده و به زودی فرزند هفت ساله‌اش نیز ازدواج می‌کند، توضیح داد: «بقیه بچه‌ها گرسنه و تشنه بودند.»

او گفت که اگر خشکسالی ادامه پیدا کند، کودک پنج ساله‌اش را هم بعد از بزرگتر شدن به خانواده داماد تحویل خواهد داد.

تصاویر | بحرانی بدتر از جنگ که دامن افغانستان را گرفته است

مزارع ویران است و حیوانات چیزی ندارند؛ این را حاجی جمال گفت و افزود: «طی دو سال گذشته، شش نفر از گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند؛ زنان و کودکان تنها و در معرض خطر هستند.»

کد خبر 634207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha