نماینده آمریکا در افغانستان به دلیل خروج آشفته این کشور از مقام خود کناره گیری کرد؛ برخی منابع ناشناس علت استعفای او را غیبت وی در دیدار دولت بایدن با طالبان می‌دانند.

زلمی خلیلزاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در افغانستان که از زمان سقوط دولت این کشور و تسلط طالبان تحت فشار بود، از مقام خود کناره گیری کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این خبر ظرف کمتر از دو ماه پس از خروج آشفته آمریکا از افغانستان جانشین وی را اعلام کرد.

تام وست، معاون خلیلزاد، جایگزین وی خواهد شد و اکنون در دوحه، قطر، مستقر است تا برای حفظ منافع ایالات متحده در افغانستان همکاری کند.

رویترز به نقل از یک فرد ناشناس نوشت خلیلزاد استعفای خود را روز جمعه و به دلیل عدم حضورش در اولین مذاکرات رسمی دولت بایدن با طالبان پس از خروج آمریکا ارائه کرده است.

وی در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، با دفاع از سابقه و فعالیت‌های خود به کم کاری‌اش اذعان کرد و گفت می‌خواهد با استعفایش در «مرحله جدید سیاست آمریکا در افغانستان» راه را باز کند.

خلیلزاد با اشاره به اینکه تعامل سیاسی بین دولت افغانستان و طالبان مطابق آنچه پیش بینی شده بود پیش نرفت، دلایل این امر را بسیار پیچیده دانست.

او اکنون به چهره شکست دیپلماتیک آمریکا در افغانستان تبدیل شده؛ خلیلزاد که متولد افغانستان است از سال ۲۰۱۸ نمایندگی آمریکا را بر عهده داشته است.

او همچنین رهبری مذاکرات با طالبان که منجر به توافق فوریه ۲۰۲۰ برای خروج نیروهای آمریکایی در سال جاری شد را نیز انجام داده بود.

خلیلزاد با وجود وابستگی به جمهوری‌خواهان، بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در مقام خود باقی ماند و تصمیم گرفت عملیات خروج را ادامه دهد.

وی با اعمال فشار بر گروه‌های مسلح و دولت اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان که مورد حمایت غرب بود، به دنبال حل و فصل سیاسی ده‌ها سال درگیری در این کشور بود.

اما بر خلاف این شعار که «تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد راجع به هیچ چیز دیگری هم توافق نمی‌شود» امتیازات زیادی به طالبان داده بود و حتی در غیاب دولت سابق افغانستان با آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالب موافقت کرد.

برخی مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند این دیپلمات کهنه کار آمریکایی از قدرت خود در مقابل گروه‌های مسلح صرف نظر کرد و به طور مداوم دولت افغانستان را تضعیف نمود.

او اما در گفتگویی که به تازگی با مجله فارن پالیسی داشته از سابقه خود دفاع کرده و گفته است که طالبان بخش‌های کلیدی توافقنامه فوریه ۲۰۲۰ را از جمله عدم حمله به نیروهای در حال خروج آمریکا را انجام داده است.

این نماینده سابق دولت آمریکا در افغانستان با اشاره به سختی و زمان بر بودن مذاکرات با طالبان گفت: «ما هر سال در مقابل طالبان در حال شکست بودیم. زمان با ما نبود.»

کد خبر 632866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha