دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور به بیان توضیحاتی درباره آخرین وضعیت شیوع و واکسیناسیون بیماری آنفلوآنزا در ایران پرداخت.

آنفلوانزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، دکتر آمیتیس رمضانی دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور در خصوص آخرین وضعیت شیوع و واکسیناسیون بیماری آنفلوآنزا در کشور گفت: تعداد زیادی از افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، هنوز واکسن آنفلوآنزا را دریافت نکرده‌اند و همچنان توصیه می‌شود که حداقل گروه‌های پرخطر این واکسن را دریافت کنند.

رمضانی گفت: سال گذشته تقریبا موردی از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در کشور نداشتیم، اما امسال شاهد مواردی از ابتلا به این ویروس در نواحی مختلف کشور به ویژه استان مرکزی بوده ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه هنگامی که در کشور با موارد مثبت تاییدشده این بیماری مواجه هستیم و این یعنی ویروس آنفلوآنزا در گردش است، ادامه داد: از آنجا که در حال حاضر با توجه به شیوع کووید19 در صورت مشاهده علائم تنفسی اولین تشخیص کرونا است، در خصوص افرادی که نتیجه تست PCR آن‌ها منفی شده، باید به آنفلوآنزا شک کنیم و این بیماری را برای آن‌ها مورد توجه قرار دهیم تا ببینیم میزان شیوع این بیماری در کشور چقدر است.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور با بیان اینکه علائم کرونای دلتا بسیار شبیه به آنفلوآنزا است و در هردوی آن‌ها شاهد تب، گلودرد، سردرد و بدن‌درد هستیم، افزود: تنها تفاوتشان این است آنفلوآنزا زودتر بهبود پیدا می‌کند و کرونا با شدت کمتر و به صورت آرام‌تر (دیرتر) ادامه پیدا می‌کند.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه هنوز هم برای دریافت واکسن آنفلوآنزا دیر نیست، اظهار کرد: احتمالا امسال ابتلا به آنفلوآنزا به نسبت سال گذشته بیشتر است. توصیه می‌شود افرادی که با علائم تنفسی مواجه هستند و تست PCR آن‌ها منفی شده، تست آنفلوآنزا هم بدهند. البته پزشک معالج با توجه به نوع و شدت علائم و براساس یک‌سری از مسائل تا حدی توانایی تشخیص این دو بیماری از هم را دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: البته نیاز نیست تمام مواردی که جواب تست کرونایشان منفی شده برای انجام آزمایش آنفلوآنزا اقدام کنند، اما مواری که احتمال ابتلا به این بیماری برای آن‌ها بیشتر مطرح است، بهتر است تست آنفلوآنزا بدهند. برای مثال فردی که دچار علائم تنفسی است و در بین اعضای خانواده‌اش یک بیمار مبتلا به کرونا وجود دارد، حتی اگر نتیجه تست PCR او منفی هم شود، باز برایش ابتلا به کووید را در نظر می‌گیریم، اما در مواردی هیچ شواهدی وجود ندارد و هیچکدام از نزدیکان بیمار به کووید دچار نیستند و بیماری رو به بهبودی است که توصیه می‌شود برای بررسی وضعیت گردش ویروس آنفلوآنزا در کشور تست این بیماری انجام گیرد.

وی گفت: تا زمانی که موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور شناسایی نشوند، ما نمی‌توانیم در خصوص وضعیت این بیماری در کشور و اینکه شیوع آن می‌تواند در ماه‌های آینده سبب ایجاد مشکل شود یا نه، اظهار نظر کنیم و فقط با انجام تست‌های آزمایشگاهی می‌توانیم این امر را راحت‌تر مورد بررسی قرار دهیم.

رمضانی گفت: وضعیت واکسیناسیون آنفلوآنزا در کشور تاکنون خوب بوده اما انتظار ما بیش از این مقدار است و توصیه می‌کنیم که تمام افرادی که در گروه خطر قرار دارند، واکسینه شوند.

کد خبر 635629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha