سال‌هاست تولیدکنندگان آثار دستی کشور از ورود کالاهای چینی به بازارهای ایران گلایه دارند، هنوز راهکاری برای حل این مشکل پیدا نشده که ورود کالاهای افغانستانی به بازارهای سیستان بلوچستان مزید بر علت شده و مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان این استان به جود آورده است.

سوزن دوزی

علی خوشتراش - همشهری: سوزن‌دوزی از هنرهای دستی مردم سیستان و بلوچستان است که آوازه آن به اقصی نقاط دنیا رفته است. بازار فروش آثار تولیدی این رسته صنایع دستی بیشتر متکی بر تقاضای داخل استان است، اما در کنار این بازار مصرف، تولیدات سوزن‌دوزی شده سیستان و بلوچستان به استان‌های دیگر و کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپایی و آمریکای شمالی نیز صادر می‌شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: ۱۲ هزار نفر در سیستان و بلوچستان به تولید صنایع دستی مشغولند که از این مجموع اغلب هنرمندان در رشته سوزن‌دوزی اشتغال دارند و بالای ۹۰ درصد این هنرمندان زنان هستند که با اشتغال و فعالیت‌های خود بخش مهمی از هزینه‌های زندگی را تامین می‌کنند.

بهروز عیسی زهی گفت: متاسفانه مدتی است که آثار سوزن‌دوزی افغانستانی، سوزن‌دوزی ماشینی و چرخی و همچنین طرح‌های چاپی به بازار فروش استان ورود پیدا کرده و شرایط را برای فعالیت هنرمندان سیستان و بلوچستانی دشوار کرده است.

وی ادامه داد: خلک‌بافی، سیاه‌دوزی، بافت پرده‌های حصیری، خامه دوزی، گلیم بافی و قایبافی هم از دیگر رسته‌های صنایع دستی استان است که این بخش نیز در تهدید قرار دارند.

  معاون صنایع دستی میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان ادامه داد: کالاهای وارداتی از کشور افغانستان و همچنین سوزن‌دوزی‌های ماشینی و چرخی به‌هیچ وجه کیفیت تولیدات هنرمندان استان را ندارند، اما به سبب ارزان بودن تقاضای بیشتری دارند که تداوم این وضعیت عملا به بیکاری هنرمندان استان منجر خواهند شد.

فروش قالی‌های افغانستان در بازار استان

کارشناسی و طراح فرش اهل سیستان و بلوچستان هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری  آنلاین گفت: سال‌هاست که داریم برای احیای فرش سیستان تلاش می‌کنیم و ثمره این تلاش‌های ثبت جهانی کردن فرش سیستان بوده است.

جواد آویشی گفت: شرایط تولید در استان به شدت دشوار است و هنرمندان استان به جای تولید فرش‌های سیستانی و بلوچستانی در حال تولید سفارش‌های برخی شرکت‌ها و افراد هستند که این تولیدات براساس نقش‌های بومی استان نیست.

وی افزود: اگر کسی هم بخواهد در فروشگاه‌های عرضه کننده فرش و انواع بافت‌ها مانند گلیم  استان را خرید کند باید کارشناس فرش باشد و یا از کمک کارشناسان فرش بهره ببرد، زیرا ممکن است فرش تولیدی افغانستان را به اشتباه به جای فرش سیستان خریداری کند.

کد خبر 635509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha