مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

آلودگی‌ ناشی از کوره‌های کک‌سازی در اطراف شهر کلاته‌رودبار در استان سمنان، سلامت شهروندان و حتی کشاورزی منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده‌است.

کک سازی

اشکان جهان‌آرای-همشهری آنلاین:

سمنان با داشتن ۴۷ معدن فعال ذغال‌سنگ، یکی از استان‌های برتر کشور در زمینه تولید این ماده معدنی ارزشمند است. به همین دلیل نیز تعدادی واحد کک‌سازی برای فراوری ذغال‌های استخراج شده دراین استان وجود دارد. یکی از این واحدها در شهرستان دامغان و اطراف شهر «کلاته‌رودبار» قرار دارد که آلودگی ناشی از فعالیت‌های آن، مدت‌هاست زمینه‌ساز گلایه شهروندان و حتی کشاورزان اطراف آن شده‌است.

«مسعود احمدپور» یکی از شهروندان کلاته‌رودبار دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: آلودگی ناشی از فعالیت این واحد کک‌سازی در بیشتر مواقع سال به‌صورت مستقیم در شهر دیده می‌شود. معمولا شعاع مشخصی برای استقرار واحدهای صنعتی آلاینده در نزدیکی مناطق مسکونی در نظر گرفته می‌شود که آلودگی‌های احتمالی سبب آزار و اذیت ساکنان منطقه نشود، اما این موضوع در کلاته‌رودبار و نسبت به این واحد کک‌سازی دیده نمی‌شود.

وی می‌افزاید: گاهی آلودگی ناشی از فعالیت این واحد را می‌توانیم به‌صورت مستقیم روی لوازم منزل مانند پرده‌ها نیز ببینیم. همین آلودگی طبیعتا در هوایی که ساکنان کلاته‌رودبار تنفس می‌کنند نیز وجود دارد و سبب بروز انواع بیماری‌ها می‌شود.

تأثیر منفی بر کشاورزی

مشاهده بقایای آلودگی روی اجسام صرفا به وسایل منزل و خودروها محدود نمی‌شود و نمونه‌های پررنگ‌تر آن را می‌توان در بخش کشاورزی و باغداری مشاهده کرد، چراکه آلودگی‌ها به واسطه نشستن ذرات معلق ناشی از سوزاندن کک در هوا روی برگ درختان و همچنین بارندگی‌هایی که این ذرات معلق را به زمین می‌رسانند بیشتر قابل لمس و مشاهده است.

یکی از باغداران اهل کلاته‌رودبار این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه تاکنون بارها وجود این آلودگی‌ها را به مسئولان اطلاع داده‌ایم و خواستار پیگیری و رفع مشکل و توقف فعالیت آلاینده این واحد کک‌سازی در اطراف شهر کلاته‌رودبار شده‌ایم، اما این واحد آلاینده همچنان درحال فعالیت است.

وی که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌افزاید: آلودگی ناشی از این کوره روی سلامت شهروندان کلاته‌رودبار و همچنین کشاورزی اثر مستقیم دارد. آلودگی و سیاهی ناشی از کک‌سازی به‌طورکامل روی برگ درختان منطقه قابل مشاهده‌است و کیفیت محصولات بخش کشاورزی و باغداری منطقه را پایین آورده است.

دود کک‌سازی در چشم «کلا ته‌رودبار»

کلاته‌رودبار منطقه‌ای مستعد در زمینه کشاورزی است که محصولات مختلف باغی و کشاورزی در آن تولید می‌شود و طی سال‌های اخیر کشت در زمین‌های شیب‌دار نیز در آن مورد توجه قرار گرفته‌است. یکی از محصولات کشاورزی تولید شده دراین شهر گل‌محمدی است. در باغ‌های این شهر سالانه بیش‌از ۱۳۰تن گل‌محمدی برداشت می‌شود، اما کشاورزان و باغداران معتقدند استمرار آلودگی‌ها می‌تواند روی تولیدات کشاورزی این منطقه اثر منفی بگذارد.

حذف کوره‌های سنتی

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان نیز وجود آلودگی‌های ناشی از فعالیت واحدهای کک‌سازی در اطراف کلاته‌رودبار را تأیید می‌کند و می‌گوید: از ابتدای سال۱۳۹۸ که مسئولیت این اداره‌کل را برعهده گرفته‌ام، تاکنون بارها برای کک‌سازی‌هایی که در اطراف شهر کلاته‌رودبار و سایر نقاط شهر دامغان مستقر هستند، اخطاریه‌هایی صادر شده و پیرو آن، پرونده‌های قضایی نیز تشکیل داده‌ایم که منجر به کاهش میزان آلودگی‌ها شده‌است.

«امیر عبدوس» می‌افزاید: صرف‌نظر از مهلت‌هایی که مقام‌های قضایی به واحدهای آلاینده داده‌اند، احکام و مجازات‌های بازدارنده خوبی برای این واحدها صادر شد و با استفاده از ابزارهای اداری، مانند معرفی به‌عنوان واحد آلاینده به سازمان امور مالیاتی، تلاش شده که فعالیت آنها کنترل و به‌سمت بهسازی فعالیت هدایت شوند.

وی اظهار می‌کند: واحد کک‌سازی اطراف شهر کلاته‌رودبار نیز طی این مدت مشمول این اخطاریه‌ها و الزام به بهسازی زیرساخت‌ها شده و تعداد کوره‌های سنتی این واحد به‌صورت چشمگیری کاهش یافته‌است. از ۳۰ کوره سنتی این واحد که همه آنها آلاینده بودند، اکنون فقط ۳کوره فعال است و بقیه کوره‌ها تخریب شده‌است.

راه‌اندازی کوره‌های مدرن

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان همچنین عنوان می‌کند: این ۳کوره باقی مانده هم با حداقل ظرفیت کاری صرفا با هدف بیکار نماندن کارگران مجموعه و فعال ماندن واحد کک‌پزی مشغول فعالیت هستند. نکته مهم و قابل توجه این است که بهره‌بردار این واحد درحال ساخت کوره‌های مدرن و بدون آلایندگی است تا پس از تکمیل این کوره‌های جدید، کل فعالیت کک‌سازی در کوره‌های جدید و بدون آلایندگی انجام شود.

عبدوس درباره آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح جایگزین کردن کوره‌های جدید دراین واحد اضافه می‌کند: پیگیری‌ها نشان می‌دهد پروژه ساخت کوره‌های جدید دراین واحد درحال اجراست و با روند کنونی، می‌توان انتظار داشت که طی یک سال آینده کوره‌های مدرن راه‌اندازی شود. با راه‌اندازی این کوره‌ها نیز ۳کوره سنتی باقی‌مانده تخریب می‌شود.

کد خبر 635319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha