مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

گازرسانی حداکثری به سیستان‌وبلوچستان با چالش‌هایی مانند وسعت زیاد استان و استقبال نکردن برخی شهروندان از دریافت اشتراک مواجه است.

گازرسانی

علی خوشتراش- همشهری آنلاین:

حدود ۵۶سال از زمان تأسیس شرکت ملی گاز می‌گذرد و براساس گزارش‌هایی که تاکنون ازسوی وزارت نفت منتشر شده، به بیش‌از ۹۵درصد از مناطق مسکونی کشور گازرسانی شده‌است. درچنین شرایطی، بررسی‌ها نشان می‌دهد در استان پهناور سیستان‌وبلوچستان فقط شهرستان‌های زاهدان و ایرانشهر زیرپوشش گازرسانی هستند و شهرستان‌هایی مانند زابل وضعیت مطلوبی دراین زمینه ندارند و تنها حدود ۵۰۰مشترک، آن‌هم به روش سی. ان. جی، از گاز بهره‌مند شده‌اند.

این موضوع درحالی‌است که پیش‌از این مسئولان سابق وزارت نفت اعلام کرده بود که ۱/۹۵درصد از مناطق مسکونی کشور زیرپوشش گازرسانی قرار دارند که این رقم، آمار کم‌نظیری در جهان به‌حساب می‌آید. همچنین اعلام شد تاکنون به بیش‌از ۲۰هزار روستا با بیش‌از یک میلیون و ۷۷۰هزارخانوار و ۱۹۴شهر با نزدیک به ۶۵۰هزار خانوار، گازرسانی شده‌است و ۴/۹۸درصد از جمعیت شهری و ۶/۸۴درصد از جمعیت روستایی و درمجموع بیش‌از ۹۵درصد از کل جمعیت کشور از مزایای گاز طبیعی بهره‌مند هستند. باوجود آمار مطلوب گازرسانی به سراسر کشور، استان پهناوری مانند سیستان‌وبلوچستان با بیش‌از ۲میلیون و ۷۷۵هزارنفر جمعیت که حدود ۷۱۱هزار و ۷۱۴ نفر از آنان ساکن نقاط روستایی هستند، فاصله زیادی تا بهره‌مندی کامل از گاز طبیعی دارند.

تکمیل گازرسانی در زاهدان

مدیرعامل شرکت گاز سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری دراین باره اظهار کرد: گازرسانی در شهر زاهدان پیشرفت نزدیک به ۱۰۰درصدی دارد و تعداد قابل‌توجهی از شهروندان ایرانشهری هم از این ثروت ملی بهره‌مند هستند.

 «رضا پنجابی» ادامه داد: درحال‌حاضر پروژه خط انتقال گاز زاهدان به زابل برای بهره‌مندی همه شهروندان این شهرستان در ۲خط و پروژه خط انتقال گاز زاهدان تا دوراهی دشتک درحال اجراست و مردم این شهرستان در سال آینده از گاز شهری برخوردار خواهند شد.

وی درباره وضعیت بهره‌مندی مشترکان زابلی از گاز عنوان کرد: با توجه به اینکه بستر انتقال گاز توسط خط لوله به این شهرستان فراهم نبود و مراحل اجرا به زمان‌ زیادی نیاز داشت، تأمین گاز در زابل به روش سی. ان. جی انجام می‌شود و اکنون حدود  ۵۰۰مشترک دراین منطقه زیرپوشش گازرسانی قرار دارند.

پنجابی افزود: براین اساس «ایستگاه سی. ان. جی دختر» در زابل راه‌اندازی شده و ایستگاه مادر نیز در خراسان‌جنوبی است و سیلندرهای مخصوص سی. ان. جی  از بیرجند بارگیری و در ایستگاه زابل تخلیه و وارد شبکه شهری می‌شوند.

آغاز و تداوم گازرسانی

پنجابی گفت: در سال۱۳۸۹ گاز وارد ایرانشهر و بعد از آن، توسعه گازرسانی در سیستان و بلوچستان آغاز شد که در مرحله نخست، برای ۳۰۰هزارخانوار و سپس برای ۷۰۰هزارخانوار طرح جامع مصوب شد.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان افزود: درحال‌حاضر خط انتقال گاز از ایرانشهر به خاش و میرجاوه و همچنین به چابهار در ۳فاز درحال انجام است.

پنجابی ادامه داد: اجرای عملیات گازرسانی به شهرهای چابهار و کنارک و نوک‌آباد، ریگ‌ملک، ده‌رئیس، ایرندگان و روستاهای شهر خاش و شهرک صنعتی میرجاوه نیز از پروژه‌های مهم گازرسانی این شرکت به‌حساب می‌آید که در راستای پشتیبانی از تولید و رفع موانع موجود اجرا می‌شود.

آخرین وضعیت گازرسانی

این مسئول با تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به شهرهای استان اظهار کرد: تاکنون بیش‌از ۹۷درصد از عملیات شبکه‌گذاری در زاهدان انجام شده و گاز به در خانه‌های شهروندان زاهدانی رسیده‌است. همچنین تحقق ۱۰۰درصدی اجرای شبکه گازرسانی در شهر زاهدان (با تمرکز بر مصارف عمده) از مهم‌ترین برنامه‌های سال‌جاری این شرکت است.

پنجابی بیان کرد: در ایرانشهر نیز درحال‌حاضر ۱۰۰درصد از عملیات شبکه‌گذاری و بهره‌برداری انجام شده و بخش زیادی از شهروندان این شهرستان فرایند اشتراک‌پذیری را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پیمانکاران در شهرهای بمپور، محمدان و ایرانشهر و روستاهای اطرف این شهرها مشغول فعالیت‌ هستند، تصریح کرد: افزون بر هزار مشترک و ۳۶۰کیلومتر شبکه گاز در روستاهای استان وجود دارد. همچنین ۲روستای «دهمیر» و «توردان» هم به شبکه گازرسانی پیوسته‌اند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۴روستای دیگر هم به پایان رسیده و اکنون در مرحله آزمایش شبکه برای تزریق گاز قرار دارد.

پنجابی ادامه داد: شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان تلاش دارد گازرسانی به شهرهای بزمان و دلگان و ۲۶روستا در محورهای «سرکهوران»، «آبادان» و «ابتر» در شهرستان ایرانشهر را سریع‌تر به نتیجه مطلوب برساند.

پیش‌بینی برای آینده

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان همچنین با بیان اینکه پیش‌بینی برای آینده گازرسانی به این استان براساس افقی است که حرکت خطوط انتقال را ترسیم کرده‌است، گفت: براین اساس عملیات اجرایی شبکه‌گذاری در خاش به پایان رسیده و شبکه آماده تزریق گاز است و از ابتدای سال آینده گازرسانی انجام می‌شود.

پنجابی با بیان اینکه گازرسانی به شهرهای زابل، دوست‌محمد، زهک، محمدآباد و نیمروز هم در دستورکار است، افزود: درسال‌جاری گازرسانی به شهرهای «قرقری»، «علی‌اکبر» و «بنجار» از توابع شهرستان زابل انجام می‌شود.

همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای شرقی استان شامل سراوان، مهرستان و سیب‌وسوران امسال آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: گازرسانی به پهناورترین استان کشور با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همکاری سایر دستگاه‌ها در افق ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

دلایل استقبال نکردن برخی شهروندان

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان به موضوع عدم اشتراک پذیری برخی شهروندان زاهدانی هم اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال نکردن برخی شهروندان زاهدانی از اشتراک‌پذیری، وضعیت نامطلوب اقتصادی مردم و هزینه‌هایی است که دریافت اشتراک به‌همراه دارد. دراین رابطه با پیگیری‌های انجام شده، متقاضیان دریافت اشتراک گاز می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند.

 پنجابی افزود: میزان این تسهیلات در ابتدا ۵میلیون‌تومان بود که با رایزنی‌های انجام شده، اکنون به سقف ۱۰میلیون تومان رسیده‌است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل عدم اشتراک‌پذیری برخی شهروندان زاهدانی این است که همزمان با وصل اشتراک گاز، کارت سوخت مشترکان جدید قطع می‌شود که همین موضوع سبب شده‌است تمایل برخی شهروندان به استفاده گاز شهری کاهش یابد.

کد خبر 635292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha