سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: امسال در فرانکفورت بیش از ۷هزار غرفه، تقریبا ۴۰۰هزار کتاب جدید عرضه خواهند کرد.

 این رقم در سال ۱۹۴۹ تنها ۱۰هزاربود. ترازنامه‌ این نمایشگاه موفقیت‌آمیز بوده است. دلایل این موفقیت را در کجا باید جست‌وجوکرد؟
نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان در زندگی شصت‌ساله‌ خود به بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان تبدیل شده است. امسال بیش از هفت هزار بنگاه انتشاراتی از ۱۰۱ کشور جهان از پانزدهم تا نوزدهم اکتبر (24 تا 28 مهر) در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. شمار ناشران آمریکایی که به فرانکفورت می‌آیند، حتی بیش از ناشران آمریکایی است که در آمریکا در نمایشگاه‌های خودی شرکت می‌کنند. بیشترین رشد، در حوزه‌ زبان انگلیسی وجود داشته است. بیشترین ناشران انگلیسی‌زبان، از بریتانیا به آلمان می‌آیند. در فرانکفورت حدود هفت هزار غرفه، تقریبا چهارصد هزار عنوان کتاب جدید عرضه خواهند کرد. این رقم در سال ۱۹۴۹ تنها ده هزاربود.
 
دلایل موفقیت نمایشگاه
 
یورگن بوس، مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت، علت این موفقیت را این گونه توضیح می‌دهد: «این نمایشگاه از سال ۱۹۴۹ یک نمایشگاه آلمانی نبود، بلکه یک نمایشگاه بین‌المللی بود که تصادفا در فرانکفورت برگزار شد. گستره‌ انتشارات، محلی را که جست‌وجو می‌کرد در اینجا یافت و اکنون اینجا را خانه‌ خود می‌داند. من فکر می‌کنم سنت نقش مهمی دارد. نکته‌ دیگر این که ما موفق شدیم موضوعات مجادله‌برانگیز را بر شالوده‌ای غیرجانبدارانه به بحث بگذاریم. دیجیتالی‌شدن جهان، سیاسی‌شدن جهان، درگیری میان بنگاه‌های انتشاراتی کوچک و بزرگ و آینده‌ بازار کتاب، جزو این موضوعات بود. همه‌ این موضوعات اینجا مطرح شد و هیچکس از بیان نظر خود ابایی نداشت».

محل نمایشگاه در فرانکفورت

یکی دیگراز دلایل موفقیت این نمایشگاه، حضور "یک میهمان افتخاری" است. نخستین میهمان در دهه‌ هفتاد، آمریکای جنوبی بود. میهمان امسال ترکیه است. این کشور امسال تحت شعار "رنگینی مسحورکننده" می‌خواهد تنوع و شفافیت فرهنگ‌ها را به نمایش بگذارد. اورهان پاموک، برنده‌ جایزه‌ نوبل ادبیات از ترکیه، به همراه عبدالله گل، رییس‌جمهوری این کشور و نیز فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ آلمان، شصتمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت را افتتاح خواهند کرد.
 
چین، میهمان سال آینده
 
کشور میهمان سال ۲۰۰۹، چین خواهد بود. مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت می‌گوید: «ما در چین پس از انقلاب فرهنگی، شاهد یک گسست فرهنگی بودیم. دیگر هیچکس نمی‌نوشت. میراث ادبی نیز از میان رفت. از همین رو من فکر می‌کنم که ما باید به چین نیز روی آوریم، زیرا در این کشور روند تازه‌ای در حال شکل‌گیری است. 

اما تازه‌ترین گرایش در فرانکفورت، کتاب‌های الکترونیک است. ۳۶۱ غرفه‌، محصولات دیجیتالی خود را عرضه خواهند کرد. نزدیک دو درصد محصولات نمایشگاه، کتاب‌ واقعی نیستند، ولی به گفته‌ بوس، محصولات تازه مانند ویدئو، کتاب‌های شنیداری و غیره، جانشین کتاب‌های واقعی نخواهند شد.

دویچه وله

کد خبر 63524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز