مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

کمبود مرغ و قیمت‌های متغیر، بازار مرغ کرمانشاه را متلاطم کرده است اما مسئولان امید به بهبود شرایط می‌دهند.

مرغ

همشهری آنلاین_فرحناز چراغی:

طی روزهای اخیر بازهم وضعیت بازار مرغ در کرمانشاه متلاطم شده است. آرامش این بازار کوتاه مدت بود. مرغ نیست و اغلب مرغ فروشی‌های شهر و استان کرمانشاه، مرغی برای عرضه ندارند. اگر هم  برخی مغازه‌ها مرغ داشته باشند، اول صبح  به‌فروش می‌رسد. این شرایط نابسامان هر چند وقت یکبار در بازار گوشت مرغ کرمانشاه تکرار می‌شود و در نهایت حواشی آن دامن مردم را می‌گیرد.

 خرید مرغ به هر قیمتی

یکی از شهروندان کرمانشاهی با بیان اینکه دو سه سالی است که مشکل کمبود مرغ در کرمانشاه وجود دارد، می‌افزاید: این بازار نابسامان هر چند وقت یکبار باعث مشکل برای مردم می‌شود.  

وی می‌گوید: چندین روز است که بسیاری از مرغ‌فروشی‌ها مرغ ندارند و هر جا هم مراجعه می‌کنیم، می‌گویند مرغ نیست.

این خانم خانه‌دار اظهار می‌کند: قیمت گوشت مرغ در کرمانشاه هر روز تغییر می‌کند و نظارتی هم بر این وضعیت نیست. وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مرغ در شهر کرمانشاه حدود ۳۲ هزار تومان است، اضافه می‌کند: با این شرایط اگر مرغی موجود باشد، قیمت آن دیگر برای مردم مهم نیست.

 مرغ‌ها از کشتارگاه کجا می‌روند؟

یکی از مرغ‌فروشی‌های سطح شهر کرمانشاه هم در این باره به همشهری می‌گوید: مرغ کرمانشاه به استان‌های تهران، کرج و اهواز صادر می‌شود و برای کرمانشاه نیست. وی با بیان اینکه اگر صبح ساعت ۲، ۳ بامداد سری به کشتارگاه‌های اطراف بزنید مشاهده خواهید کرد که مرغ‌ها را با خودرو به مقاصد نامعلوم حمل می‌کنند. مرغ به کرمانشاه نمی‌رسد اما مرغ همین استان به جاهای دیگر می‌رود. استان کرمانشاه مرغداری‌های زیادی دارد و نباید چنین شرایطی داشته باشد.

این مغازه دار ادامه می‌دهد: براساس سهمیه، یک روز در میان مرغ داریم اما مردم باید از قبل ثبت نام کنند تا وقتی مرغ می‌آید، بتوانند بخرند.

 کمبود مرغ سراسری است

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی در کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه کمبود مرغ در کشور سراسری است، می‌گوید: طی روزهای آینده وضعیت بازار مرغ بهتر خواهد شد.

«میثم غلامی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: مشکل چند روزه قیمت مرغ در کرمانشاه به دلیل  اختلاف نظر کشتارگاه و مرغدار بر سر قیمت بود. وی در ادامه با بیان اینکه بازار مرغ هیچ حساب و کتابی ندارد، می‌گوید: قرار است مرغ طی روزهای آینده با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه شود. رئیس اتحادیه مرغ و ماهی در کرمانشاه اضافه می‌کند: اگر مرغ زیاد باشد قیمت شاید پایین‌تر هم بیاید اما در حال حاضر با همین قیمت عرضه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه خرده فروش مرغ از فروش هر کیلو مرغ هزار تومان سود می‌برد، می‌افزاید: در صورت تخلف  در این رابطه با متخلفین برخورد خواهد شد.

 اختلاف کشتارگاه با مرغداری‌ها

معاون بهبود امور دام و طیور استان کرمانشاه هم در گفت و گو با همشهری، علت مشکلات کمبود مرغ در بازار کرمانشاه را  اختلافات کشتارگاه با مرغداران بر سر قیمت عنوان می‌کند و می‌گوید: استان کرمانشاه از لحاظ تولید مشکلی ندارد و اتفاقات چند روز گذشته در حوزه توزیع مرغ است.

دکتر «نادر پرور» می‌افزاید: ۵۷۶ واحد مرغداری فعال صنعتی در استان مشغول فعالیت هستند.  روزانه ۱۴۰ تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود که نیاز مصرف روزانه کرمانشاه را تامین می‌کند. در مجموع میزان تولید سالانه مرغ در استان  ۳۲ میلیون قطعه مرغ است.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر به هیچ استانی صادرات نداریم، می‌گوید: میزان تولید مرغ در کرمانشاه به مصرف خود استان می‌رسد.  

معاون بهبود امور دام و طیور استان کرمانشاه تصریح می‌کند: مشکلات بازار مرغ و قیمت آن در استان در مجموع مربوط به قیمت نهاده‌ها و بارگزاری نشدن به وقت آن و البته جوجه‌ریزی است.  

پرور تاکید می‌کند: در حال حاضر چنین مشکلاتی وجود ندارد و جز توزیع، مشکلی از لحاظ تولید وجود ندارد.  

وی خاطرنشان کرد: ۲۷۰۰ نفر در حوزه تولید مرغ در استان به‌صورت مستقیم مشغول هستند.

تعادل به بازار مرغ باز می‌گردد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با همشهری با بیان اینکه در بحث تولید مرغ در استان مشکلی وجود ندارد،  

می افزاید: طی چند روز گذشته مرغداری‌ها به دلیل افزایش هزینه‌ها از عرضه مرغ به بازار خودداری می‌کردند که با تدابیر اندیشیده شده و همکاری بخش های مختلف دولتی، خصوصی و تشکل‌ها قرار است به زودی تعادل به بازار برگردد.

  «شهاب پرویز» می‌گوید: با تدابیر اندیشیده شده طی روزهای آینده مشکل کمبود مرغ در استان حل می‌شود و شاهد آرامش در بازار مرغ کرمانشاه خواهیم بود.

وی با اشاره به تولید مرغ در استان نیز تصریح می‌کند: با مدیریت همکاران جهاد کشاورزی مشکلی از لحاظ جوجه ‌ریزی و تولید گوشت گرم مرغ نداریم. مشکل در بحث عرضه مرغ است که براساس نیاز، میزان مورد نیاز مردم فراهم نشده است. مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه می‌کند: در حال حاضر با توجه به جوجه ریزی به موقع، نیاز به توزیع مرغ منجمد نیست. اما از لحاظ ذخیره سازی مرغ منجمد جزو استان‌هایی هستیم که به اندازه کافی ذخیره انجام داده‌ایم.

کد خبر 635190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha