دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

طرح «بهبود وضعیت حمل‌ونقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا» دیروز در شورا تصویب شد.

شوراي شهر

همشهری- زینب  زینال‌زاده: طرح «بهبود وضعیت حمل‌ونقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا» روز گذشته در صحن پارلمان شهری تصویب شد و به‌موجب این مصوبه، بهبود حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی در اولویت اقدامات شهرداری تهران قرار گرفت. همچنین در جلسه دیروز، معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران گزارشی از وضعیت بدهی‌ها و طلب‌های شهرداری ارائه داد و گفت که شهرداری تهران ۷۳ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

ابوالفضل فلاح تأکید کرد: «سازمان تأمین‌اجتماعی ادعا می‌کند ۶ هزار میلیارد تومان از شهرداری تهران طلب دارد که این موضوع در حال بررسی است.» در ادامه جلسه معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران هم گزارشی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این معاونت ارائه داد و گفت که تفکیک پسماند هزینه تجهیزاتی ندارد، بلکه هزینه اجتماعی دارد. جلال بهرامی همچنین به مسئولیت اجتماعی شهروندان پرداخت و در پایان گفت: «مدیران خادم حتماً مردمان شاکر خواهند داشت.»

جلسه با نطق رئیس شورای شهر تهران شروع شد و مهدی چمران ضمن گرامیداشت روز نوجوان و حماسه‌سازی توسط شهید حسین فهمیده، به‌روز جهانی شهرها اشاره کرد و گفت: «اکنون بیش از ۷۰ درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند؛ درحالی‌که در ۴۰ یا ۵۰ سال قبل تنها ۴۰ درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کردند. آمدن مردم به شهرها، گسترش شهرنشینی و بزرگ‌شدن شهرها سبب شد مسائل زیاد و مشکلات فراوانی برای همه دنیا و ازجمله کشور ما به‌وجود بیاید که باید مورد بررسی قرار گیرد.» 
 

طرح ۱۶ بندی راهگشا

یک فوریت طرح بهبود وضعیت حمل‌ونقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا در شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران تصویب و مقرر شد این طرح ۱۶ بندی در ۲ کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و کمیسیون برنامه‌وبودجه مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. دیروز رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گزارش مشترک را ارائه داد و گفت: «وضعیت حمل‌ونقل عمومی پایتخت نامطلوب است و در سال‌های اخیر به‌دلیل عدم‌توسعه این وضعیت تشدید شده، اما با این طرح قصد داریم در یک‌ماه آینده اقدامات فوری و اضطراری انجام دهیم. با بررسی‌های انجام شده در کمیسیون برنامه‌وبودجه، ردیف‌های تأمین بودجه این طرح احصا شده و معاون حمل‌ونقل و زیرمجموعه آن امکان‌پذیر بودن طرح را تأیید کرده‌اند.»

سیدجعفر تشکری‌هاشمی گفت: طرح در ۱۶ بند و ۴ تبصره تهیه و تأمین مالی و امکان‌پذیری آن متناسب با شرایط سخت فعلی تأیید شده است. او با اشاره به این که در حوزه تاکسیرانی ردیف بودجه‌ای تعیین نشده است، تأکید کرد که امیدواریم این موضوع در متمم بودجه پیش‌بینی شود. تشکری‌هاشمی با اشاره به تغییرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل ریلی هم عنوان کرد: «ابتدا قصد داشتیم سرفاصله حرکت قطارها را یک دقیقه کاهش دهیم، اما تصمیم گرفتیم به‌جای این کار ظرفیت را به ۲ میلیون مسافر برسانیم؛ چراکه در گذشته ناوگان ما تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا کرده و می‌توانیم با نوع حرکت واگن‌ها و اولویت‌بندی خطوط، این مهم را محقق کنیم.» رئیس کمیسیون عمران وحمل‌ونقل در ادامه تأکید کرد: «قبول دارم که ما با کمبود منابع مواجه هستیم، اما آن‌قدر وضع حمل‌ونقل عمومی نامناسب است که برخی خطوط اتوبوسرانی غیرفعال شده و مردم روی زمین معطل حمل‌ونقل مانده‌اند. در دوره مدیریت شهری قبلی خط ۱۰ مترو را فقط کلنگ زدند و می‌بینید که ما سراغ اینگونه پروژه‌ها نرفتیم و سراغ اولویت‌ها رفتیم و می‌خواهیم با تزریق اتوبوس و تاکسی اوضاع را بهتر کنیم.»

در جریان این گزارش سخنگوی شورای شهر تهران گفت: «شهرداری تهران براساس این مصوبه مکلف است اقداماتی چون اورهال کردن حداقل ۶۸ دستگاه واگن مترو، افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی حداقل به ۳هزار دستگاه اتوبوس فعال، ورود و به‌کارگیری ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و اورهال اساسی ۶۰۰ دستگاه اتوبوس را انجام دهد.» علیرضا نادعلی در مورد ناوگان تاکسیرانی، عنوان کرد: «شهرداری مکلف است با فراهم‌کردن تسهیلات وام ارزان‌قیمت حداقل ۷ هزار دستگاه را نوسازی و ۳ هزار دستگاه را تا پایان سال بازسازی کند.» مهدی پیرهادی هم گفت: «با توجه ‌به اینکه تاکنون ۴۵درصد بودجه امسال محقق شده با این شرایط آیا تحقق بندهای این طرح عملیاتی است؟» سیداحمد علوی نیز در مورد تسهیلات تاکسیرانان گفت: «تسهیلات وجود دارد اما به‌واسطه سود بازپرداخت و موارد این‌چنینی رانندگان تمایلی به استفاده از این تسهیلات ندارند و این امر نیاز به بررسی دارد.» میثم مظفر هم تأکید کرد که این طرح پیوست بودجه‌ای دارد و تک‌تک بندها ناظر به بودجه مصوب ۱۴۰۰ است.

حبیب کاشانی گفت: «در بودجه امسال کد پروژه‌ها را شورای قبل پیش‌بینی کرده و کاری که ما در این طرح انجام داده‌ایم این است که اولویت‌ها را جابه‌جا و محل پرداخت کد پروژه را مشخص کرده‌ایم.» ناصر امانی به کاهش سرویس مدارس اشاره و عنوان کرد: «از ۲۴ هزار سرویس مدارس که طی سال‌های قبل در بازگشایی مدارس فعال بودند در فراخوان مجددی که صورت‌گرفته تنها ۶۰۰ راننده اعلام آمادگی کرده‌اند و بقیه گفته‌اند که برایشان عایدی ندارد. آیا این موارد در این طرح پیش‌بینی‌شده است؟» مهدی عباسی هم گفت: «ما در تأمین منابع مشکل داریم اما این طرح با واقعیات شهرداری تنظیم شده لذا باید به کل طرح یکجا رأی بدهیم. پیشنهاد دیگر من این است که بعد از ۲‌ ماه شهرداری گزارش اقدامات خود را ارائه دهد.»

لطف‌الله فروزنده، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شوراهای شهردار هم در مخالفت با این طرح گفت: «وقتی در نیمه اول سال ۵۲درصد منابع محقق شده و خیلی تلاش کنیم در ۶‌ماه دوم این میزان را به ۷۰ درصد برسانیم، نمی‌توانیم بگوییم که ۱۰۰درصد موارد طرح تخصیص می‌یابد. این در حالی است که ما در منابع روند نزولی داریم و در هزینه‌ها روند صعودی.»  این طرح درنهایت با موافقت اکثریت اعضای شورای شهر تهران تصویب شد.
 

بدهی به تأمین اجتماعی

معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران هم در جریان ارائه گزارش از اقدامات و وضعیت مالی شهرداری پایتخت، بدهی شهرداری تهران به تأمین‌اجتماعی را ۶ هزار میلیارد تومان عنوان و تأکید کرد: «تأمین‌اجتماعی به‌دلیل بدهی، حساب‌های شهرداری را می‌بست، اما با دستور شهردار تهران کارگروهی برای حل این چالش تشکیل شد. ادعای اولیه تأمین‌اجتماعی درباره رقم بدهی ۶ هزار میلیاردتومانی توسط این کارگروه در حال بررسی است و تا ۲ هفته آینده به عدد واقعی نزدیک خواهیم شد.»
 

رویکرد شهرداری برای برون‌رفت از چالش‌های مالی

معاون شهردار تهران برای برون‌رفت از چالش‌های مالی پیش‌رو ۲ رویکرد را تشریح کرد و گفت: «نخستین رویکرد، برقراری انضباط مالی از طریق قانونمداری، شفافیت، نظارت، پاسخگویی مالی و مبارزه با فساد و دومین رویکرد هم تمرکز بر توانمندسازی اقتصاد شهری و مشارکت شهروندان است. برای تحقق این مهم، ۳ پروژه ارتقای نظام مالی و محاسباتی شهرداری تهران، توسعه و تعمیق امین نظام مالی و مولدسازی اموال و دارایی‌ها را در دست اجرا داریم که بخشی از آن در حال اجراست.» او در پایان تأکید کرد که اگر بخواهیم شهر را از شرایط فعلی عبور دهیم، حتماً باید به تجهیز منابع و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و امکانی که در بازار سرمایه وجود دارد، تکیه کنیم.
 

واکنش اعضا به گزارش مالی شهرداری

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پایان دوره چهارم مدیریت شهری، شهرداری را با  ۱۵.۵۰۰ هزارمیلیارد تومان بدهی تحویل داد، گفت: «از ابتدای ورود و حضور ما به مدیریت شهری بدهی شهرداری بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان مطرح شد و در گزارش امروز ۷۳ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود و ممکن است این عدد اضافه هم شود. البته بخش اعظمی از بدهی‌ها به بانک‌هاست و سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان تنها باید برای پرداخت سود بانک‌ها هزینه شود و این کمر بودجه شهرداری را می‌شکند.»

مهدی چمران به طلب‌های شهرداری هم اشاره و عنوان کرد: «زمانی که ما در مدیریت شهری بودیم میزان طلب شهرداری ۱۵ هزار میلیارد تومان احصا شده و امروز به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این طلب‌ها مربوط به عوارض ساختمان‌هایی است که توسط ادارات دولتی ساخته شده و عوارض را در طول سالیان نداده‌اند. چه خوب است وقتی دستگاه‌های دولتی بدهی‌های شهرداری را طلب می‌کنند درخصوص پرداخت طلب شهرداری نیز همین‌گونه رفتار کنند.» او تأکید کرد که به هر روی شرایط بحرانی است، ولی می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم و باید عبور کنیم تا برای کارهای عمرانی مانند مترو، حمل‌ونقل و ترافیک و پروژه‌هایی که نیمه‌کاره مانده هزینه کنیم.

ناصر امانی هم به ذکر اعداد متفاوت واکنش نشان داد و عنوان کرد: «یک‌بار مبلغ ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی اعلام می‌شود و بار دیگر شهردار عدد ۸۰ هزار میلیارد تومان را اعلام می‌کند و حالا هم ۷۳ هزار میلیارد تومان عنوان شد. با این اعداد و ارقام متفاوت شورا و رسانه‌ها درباره بدهی‌های شهرداری سردرگم شده‌اند.»

سوده نجفی در جریان ارائه گزارش موضوع یکپارچه‌سازی و تجمیع حساب‎های شهرداری را مطرح و عنوان کرد: «تمرکز تمام درآمدها در خزانه قطعاً مزایای زیادی دارد، اما پرسش این است که اگر شهرداری به یک سازمان یا وزارتخانه یا یک نهاد بدهکار باشد و آن سازمان یک رأی مبنی بر مسدودکردن حساب‎های شهرداری تهران داشته باشد، قطعاً کل حساب‌های شهرداری تهران مسدود خواهد شد و بدین‌ترتیب دچار چالش خواهیم شد. راهکار شما برای این چالش چیست؟» مهدی عباسی هم پرسید که این گزارش با استفاده از اطلاعات چه منبعی تهیه شده است؟
 

برنامه‌های خدمات شهری تا سال ۱۴۰۲

معاون امور خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران دیروز برنامه‌های پیش‌بینی‌شده تا سال ۱۴۰۲ که منطبق بر برنامه پنج‌ساله سوم است را تشریح کرد. جلال بهرامی گفت: «فضای سبز و پسماند برای ما اولویت دارند و یکی از موضوعاتی که در فضای سبز اهمیت دارد، آب است. اگر تأمین منابع آبی برای فضای سبز در اولویت نباشد، اجرای طرح توسعه‌ای و نگهداشت درنهایت موفق نخواهد شد؛ بنابراین تا افق ۱۴۱۰ باید ۲۵۰ میلیون لیتر برای فضای سبز شهر تهران منابع آبی تأمین شود که درحال حاضر ۱۳۳ میلیون لیتر مصرف آبی داریم.» او با بیان این که باید تا افق ۱۴۰۱ میزان مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر آبی که از چاه‌ها برداشت می‌شود، کاهش یابد و به ۸۰ میلیون لیتر برسد، تأکید کرد: «همچنین باید از پساب‌های شهر تهران استفاده شود. این پساب‌ها فرصتی برای شهرداری است که اگر زودتر از آن استفاده نشود در جنوب شهر تبدیل به حقابه می‌شود و دیگر هیچ استفاده‌ای از آن نخواهد شد.» به‌گفته او، امسال پوشش ۲۵۰ هکتار از اماکنی که چمن دارند و آب زیادی مصرف می‌کنند باید تبدیل به گیاهان مقاوم و کم‌آب شود و سال ۱۴۰۱ باید این عدد به ۴۵۰ هکتار و سال ۱۴۰۲ به ۵۵۰ هکتار برسد.

او به اجرای طرح ۲۰ ساله پسماند هم اشاره و عنوان کرد: «تا زمانی‌که این طرح پابرجاست در راستای آن پیش خواهیم رفت؛ برای مثال ایستگاه‌های MRF (تجهیزات بازیافت مواد زائد از جامد) که احداث شده کم و کسری دارد، اما دلیل نمی‌شود که این ایستگاه‌ها راه‌اندازی نشود و باید براساس توافق قرارداد قبلی که با بخش خصوصی امضا شده، ایستگاه‌ها راه‌اندازی و نواقص آن در ایستگاه‌های جدید برطرف شود.» به‌گفته او، روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله در آرادکوه دفن می‌شود و امسال باید نسبت تفکیک پسماند در مبدأ به ۹ درصد برسد. بهرامی ادامه داد: «تفکیک از مبدأ نیازی به هزینه تجهیزات ندارد، بلکه نیاز به هزینه اجتماعی دارد. باید هزینه فرهنگسازی‌ و اجتماعی تفکیک از مبدأ میان شهروندان به‌خصوص شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی آغاز شود.»

توسعه و تجهیز مجتمع آرادکوه از محل مصوبه بهای خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی، خرید مخازن زباله و تسهیلات تأمین خودرو، بهسازی، مرمت و تجهیز ایستگاه‌های خدمات شهری، توسعه و تجهیز مجتمع بازیافت خاک و نخاله جاجرود، ایجاد ۳واحد پردازش مکانیزه  و... سایر برنامه‌های این معاونت هستند.
        

نظر اعضای شورای شهر

پرویز سروری پس از استماع گزارش معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران به ساختمان‌های ناایمن اشاره و عنوان کرد: «ساختمان‎های پلاسکوی بالقوه زیادی در شهر وجود دارد که هر زمان می‎توانند فاجعه‌ای خلق کنند؛ بنابراین ایمن‌سازی این ساختمان‌ها باید در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد.» 

ناصر امانی هم گفت که بحث زباله، پسماند و نظافت شهر جزو اولویت‌هاست، اما شهروندان از نظافت شهر که نتیجه کم‌کاری پیمانکاران است، گلایه دارند. زهرا شمس‌احسان  بر اجرایی نشدن بخشنامه منع به‌کارگیری کودکان توسط پیمانکاران شهرداری تأکید کرد و گفت: «پیمانکاران غیررسمی بیش از ۸۰ درصد پسماند جامد تهران را جمع‌آوری می‎کنند و بیش از ۴۵۰۰ کودک مجبور به فعالیت در این حوزه و مواجهه با محیط انباشته از شرایط غیربهداشتی هستند.

براساس تحقیقات صورت‌گرفته قریب به‌اتفاق کودکان کار سازمان‌یافته نیستند و دلیل فعالیتشان کمک به اقتصاد خانوار و تأمین هزینه‎های معیشتی است. بر همین اساس کار کودک نه یک رخداد امنیتی و انتظامی که یک مسئله اجتماعی - اقتصادی است.» 

فعالیت ۴ هزار کودک دستفروش در مترو، مناسب‌سازی ۸۷ بوستان از مجموع ۲۳۰۲ بوستان شهر تهران برای معلولان و جانبازان و نبود پارک و فضای سبز در ۸ محله موارد دیگری است که توسط این عضو شورای شهر تهران مطرح شد.
 

مهلت دو ماهه به بیمارستان‌ها برای بی‌خطرسازی زباله‌ها

عضو کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری در جلسه روز گذشته از مهلت دو ماهه به بیمارستان‌ها برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی خبر داد و به همشهری گفت: «حدود ۱۶۹بیمارستان در تهران وجود دارد و از این بین ۳۰ بیمارستان که عمدتا خصوصی هستند، زباله‌های عفونی را بی‌خطرسازی نمی‌کنند. شهرداری چندین‌بار به این بیمارستان‌ها اخطار داده است اما توجهی نکرده‌اند؛ بنابراین یک مهلت حداقل دو ماهه به این بیمارستان‌ها داده می‌شود تا نسبت به بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی اقدام کنند؛ در غیر این صورت علاوه‌بر توقف جمع‌آوری پسماند، اسامی این بیمارستان‌ها منتشر خواهد شد.» علاوه‌بر بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌ها و... زباله‌های عفونی را داخل سطل زباله‌های شهری می‌اندازند. مهدی بابایی این موضوع را تکذیب نکرد و گفت: «ضابط قانونی در این حوزه سازمان محیط‌زیست است اما مدیریت شهری در چارچوب اختیارات عمل می‌کند و در گام بعدی بعد از بیمارستان‌ها قطعا با کلینیک‌های متخلف برخورد خواهیم کرد.»

کد خبر 635146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha