رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به زمان ترخیص کامیون‌های وارداتی گفت: امیدواریم فرآیند اجرا و ترخیص کار افزایش یابد و بتوانیم تا ۴ ماه آینده مابقی کامیون‌های باقی مانده را ترخیص کنیم.

کامیون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، داریوش امانی با بیان اینکه ثبت سفارش‌ها در حال انجام است، افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته سرعت ترخیص کالا از گمرکات کشور افزایش یافته و کار شماره گذاری کامیون‌ها هم سرعت گرفته که امیدواریم با این اقدامات روند نوسازی در این حوزه بیشتر شود.

وی اضافه کرد: پس از ورود دستگاه قضایی به موضوع و سرخط کردن تعداد زیادی از دستگاه‌های متولی، شرایط ترخیص این کامیون‌ها تسهیل شد، موانعی که وجود داشت که تا اندازه‌ای برطرف شده است، همچنین فرآیندهای دو مرحله‌ای حذف و یک مرحله‌ای شد.

امانی بیان کرد: امیدواریم فرآیند اجرا و ترخیص کار افزایش یابد و بتوانیم تا ۴ ماه آینده مابقی کامیون‌های باقی مانده را ترخیص کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمامی کامیون‌های وارداتی از برندهای روز دنیا است و به طور معمول شرکت‌های سازنده این کامیون‌ها هم نمایندگی در داخل کشور دارند، افزود: بعد از برگزاری جلسات بسیار متعدد در این حوزه و با ورود دستگاه‌های قضایی به این بخش مشکلاتی که در حوزه خدمات پس از فروش در این حوزه وجود داشت به صورت کامل برطرف شد.

او اضافه کرد: امیدواریم در اسرع وقت این ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون هم از گمرکات ترخیص و به ناوگان کامیونی کشور اضافه شوند تا به این ترتیب متوسط سن ناوگان کامیونی کاهش یابد و جزو ناوگان جوان لحاظ شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: برای کامیون‌های تولید داخل ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت خودرو تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی درباره آخرین آمار نوسازی ناوگان کامیونی از دو محل واردات کامیون با عمر حداکثر سه سال و تولید داخل بیان کرد: ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون با عمر کمتر از سه سال وارد کشور شده و در گمرکات موجود است، همچنین یک هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون نیز پیش از این، از گمرک ترخیص شده است، بنابراین از محل واردات کامیون‌های با عمر سه سال و کمتر، تعداد ۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون تاکنون نوسازی شده است.

امانی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از سال گذشته تلاش کردند که نوسازی ناوگان کامیونی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی

ثبت ۲۰۰ تقاضای نوسازی ناوگان کامیونی از محل تولید داخل

وی بیان کرد: همچنین در پروژه نوسازی ناوگان کامیونی، با سه شرکت تولیدکننده داخلی در موضوع تولید کامیون قرارداد داریم که این قراردادها جاری است و تاکنون تعدادی از رانندگان برای نوسازی مراجعه کرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که از محل تولید داخل تاکنون چه میزان تقاضا ثبت شده است، گفت: نزدیک به ۲۰۰ دستگاه کامیون از محل تولید داخل ثبت نام شده است و این کار ادامه دارد، امیدواریم موضوع مدت زمان بازپرداخت تسهیلات را با اصلاح قانون افزایش دهیم که این موضوع قطعا روند استقبال از نوسازی ناوگان داخل را هم افزایش می‌دهد.

پیگیری افزایش زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات به ۱۰ سال

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: این تسهیلات که ۸۰ درصد قیمت کامیون است، از محل وجوه اداره شده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پرداخت می‌شود، نرخ سود این تسهیلات میانگین ۶ درصد و پنج ساله است، این مدت زمان پرداخت اقساط، کوتاه است و دنبال این هستیم که با اصلاح قانون، مصوبه بگیریم و مدت بازپرداخت اقساط را به ۱۰ سال افزایش دهیم.

سهم ۱۰ درصدی اسقاط کامیون در تأمین مالی کامیون جدید

امانی درباره موضوع اسقاط در این طرح نوسازی ناوگان کامیونی توضیح داد: حتما موضوع اسقاط ناوگان فرسوده مطرح است، ما نوسازی را در دستور کار قرار دادیم، بنابراین افزایش ناوگان در دستور کار نیست و در هر دو بخش «واردات کامیون با عمر سه سال» و «تولید داخل»، طبق قانون باید اسقاط کامیون انجام شود.

او درباره سهم اسقاط کامیون در تأمین مالی خرید کامیون جدید برای راننده، افزود: از محل اسقاط کامیون‌ها، قیمت‌ها متفاوت است، اما تقریبا کمتر از ۱۰ درصد کل رقم کامیون جدید، از محل اسقاط کامیون قدیمی برمی‌گردد، ۸۰ درصد هم تسهیلات سازمان راهداری خواهد بود و کمتر از ۱۵ درصد آورده نقدی متقاضی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: طبق آیین نامه جدید که سن فرسودگی ناوگان عمومی ۱۶ سال به بالا در نظر گرفته شده، حدود ۱۶۹ هزار دستگاه کامیون در کشور در سن فرسودگی قرار دارند که باید جایگزین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای نوسازی ناوگان، هم از ظرفیت تولید داخل استفاده شده است. از همین رو سال گذشته دو قرارداد با خودروسازان داخلی منعقد کردیم که شامل نوسازی ۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین می‌شود.

امانی یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های تولید داخل قرار شد روند نوسازی ناوگان از طریق واردات خودروهای خارجی زیر ۳ سال کارکرد و بر اساس قانون، پیگیری شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: از سال گذشته تعدادی کامیون زیر ۳ سال ساخت وارد کشور شده بود که فرایندهای قانونی ترخیص آن در حال انجام است و به مرور وارد عرصه حمل و نقل کشور می‌شود.

کد خبر 635053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha