مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

چهار محال و بختیاری روزگاری سومین استان پربارش و یکی از استان‌های پرآب کشور بود و بزرگ‌ترین رودخانه کشور یعنی کارون از سرچشمه‌های آن سیراب می‌شد، اما اکنون خشکسالی و بی‌آبی به شدت آینده این خطه سرسبز کشور را تهدید می‌کند.

خشکسالی

 به گزارش همشهری آنلاین، خشک شدن تدریجی جریان آب چشمه کوهرنگ و شناسایی ۹ دشت ممنوعه در چهار محال و بختیاری فقط بخشی از نشانه‌های تاثیر خشکسالی برای استان است.

خشکسالی درازمدت سوای محیط زیست خسارت سنگینی هم به کشاورزی و دامداری این استان وارد کرده است ادامه‌دار شدن این شرایط فقط گریبان چهارمحال و بختیاری بلکه استان‌های همجوار آن مانند  خوزستان و اصفهان هم اکنون به  این در مبتلا هستند و با بحران‌های زیست محیطی ناشی از خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بارش نخستین باران پاییزی  

مطالعات هواشناسی نشان می‌دهد که چهار محال و بختیاری در سال آبی جاری نیز با بارش‌های خوبی همراه نخواهد بود و اکنون که ماه دوم پاییز است نخستین بارش‌ در استان روی داده که بنا به گفته معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری، شنبه ۸ آبان بارش‌هایی در استان رخ داده و میزان ۶ میلی‌متر باران در ایستگاه کوهرنگ به ثبت رسیده و در پایان هفته نیز وقوع بارندگی پیش بینی شده است.

معصومه انوروزی افزود: روز چهارشنبه پیش رو  بارشی در استان نخواهیم داشت و پس از آن تا روز جمعه رگبار باران مناطقی از استان به ویژه نیمه شمالی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد که پیش‌بینی می‌شود که بارش قابل توجهی به همراه نداشته باشد. در مجموع بارش‌های آبان‌ماه چندان بارش موثری نیستند و به صورت رگبارهای خفیف ظاهر می‌شوند.

بررسی وضعیت خشکسالی استان

چهارمحال و بختیاری در حالی وارد سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شده است که با کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی گذشته روبه‌رو بوده و دومین استان کم‌بارش کشور اعلام شده است.

خشکسالی‌های اخیر از سال آبی ۸۵-۸۶ در این استان آغاز شده است و در طول این سالها بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیمتر کمبود بارش در استان گزارش شده که معادل نبود هیچ بارشی به مدت ۲ سال است.

۹۶.۱ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است و این موضوع بر افت ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته است.

نیاز به بیش از ۱۰ سال ترسالی برای رفع چالش‌ها

رئیس پیش‌بینی هواشناسی استان چهار محال و بختیاری هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: وضعیت استان به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان عنوان تنش آبی را برای آن اطلاق کرد. در این باره باید گفت که استان دچار بی‌آبی شده است.

سعید سامانی گفت: وجود دشت‌های ممنوعه و کاهش زیر ۴۰ درصدی دبی آب چشمه کوخرنگ همگی نتایج  تداوم خشکسالی در استان است که این کسری‌ها با یکی دو سال بارندگی جبران نمی‌شود.

وی افزود:  منابع زیر زمینی استان در حال ته کشیدن هستند، این مساله در یک سال روی نداده که بخواهیم یکساله رفع شود، بیش از ده سال خشکسالی کار را به اینجا رساند و به همان میزان هم نیاز به ترسالی و بارش بالای نرما داریم تا شرایط بهبود یابد.

سامانی ادامه داد: وقتی می‌گویم بارش خوبی اتفاق افتاده به این معنی نیست که بارش مورد نظر مشکلات را حل کند. زیرا هربارش میزان زیادی هدر رفت دارد. باید آنقدر میزان بارش‌ها خوب باشد که آب‌ها بتوانند به تدریج در سطوح و لایه‌های مختلف زمین نفوذ  کنند و خود را به سفره‌های زیر زمینی برسانند. به همین دلیل بارش‌های میلی‌متری تاثیر چندانی نخواهند داشت.

برخی خسارت‌ها قابل رفع نیست

رئیس پیش‌بینی هواشناسی استان چهار محال و بختیاری گفت: اکنون ما در استان با نشست زمین و خشک شدن قنات‌ها مواجه هستیم. در صورت رفع خشکسالی و وقوع بارش‌های خوب بسیاری از نقاط دیگر مانند گذشته نمی‌توانند در جذب آب‌های نوفوذ پذیر مانند گذشته عمل کنند. در واقع ما آن مناطق را از دست داده‌ایم.

کد خبر 635011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha