مجموع نظرات: ۱۶
شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

خشک شدن چشمه آب کوهرنگ شهروندان و ساکنان ۶شهر و ۵۴روستا را با بی‌آبی مطلق روبه‌رو خواهد ساخت.

خشک شدن جریان آب چشمه کوهرنگ

به گزارش همشهری آنلاین، دبی چشمه آب گوهرنگ در شرایط طبیعی ۱۲۰۰لیتر برثانیه است. سرریز آب این چشمه در ابتدا وارد یک مخزن و از این مخزن نیز میزان ۶۰۰لیتر برثانیه آن برداشت و به ۶شهر و ۵۴روستا آب‌رسانی می‌شود. تا پیش از خشکسالی ۶۰۰لیتر دیگر هم به صورت سرریز از مخزن وارد نهر اصلی و به اراضی پایین‌دست جاری میشد که اکنون این جریان قطع شده است.

جریان آب چشمه کوهرنگ خشک شد

رئیس روابط عمومی  شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: شرایط آب‌دهی این چشمه اکنون به شدت افت کرده و دبی آن به ۴۰۰لیتر برثانیه رسیده است.

فرشاد متقی بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب چهار محال و بختیاری برای  آب‌رسانی به ۶شهر و ۵۴روستا هرثانیه ۶۰۰ گلیتر از آب این چشمه برداشت می‌کرد که با آب‌دهی ۴۰۰لیتری اکنون برای آب‌رسانی به مردم مناطق یاد شده با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی خشکسالی، کاهش بارش‌ها و تغییرات اقلیمی را از مهم‌ترین عوامل افت آب‌دهی چشمه کوهرنگ یاد کرد و گفت: کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای با مطالعاتی که درباره منابع زیرزمینی این چشمه انجام داده‌اند،  اعلام کرده اند اگر تا ۲ماه آینده بارش چشمگیری در استان نداشته باشیم، چشمه کوهرنگ کاملا خشک خواهد شد.  در این صورت شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب آشامیدنی مردم منطقه با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.

رئیس روابط عمومی  شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آن بخش از آبی که از مخزن سرریز می‌شده و به پایین‌دست می‌رفته دیگر موجود نیست و به بیان صریح‌تر اینکه جریان آب چشمه کوهرنگ قطع شده و آبشار مصنوعی‌ای که آب چشمه کوهرنگ از آن جاری می‌شد نیز مدتی است که خشک شده.

برنامه‌های در دست اقدام

رئیس روابط عمومی  شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: آب‌رسانی با همین مقدار آب در جریان است و تلاش می‌کنیم شهروندان با قطعی آب مواجه نشوند. در برخی مناطق افت فشار آب وجود دارد، اما هنوز قطعی نداریم.

متقی ادامه داد: برای اینکه به مرحله بحرانی نرسیم، برنامه‌هایی مانند راه‌اندازی دوباره برخی چاه‌ها، برداشت از چشمه‌های محلی و حفر چاه با نظارت و کارشناسی آب منطقه در دست اقدام است.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود ۹دشت ممنوعه در استان آیا برای برداشت آب‌های زیرزمینی محیط‌زیست و منابع طبیعی  مخالفت نخواهند کرد؟ گفت: مساله برداشت آب آشامیدنی با سایر موارد متفاوت و امری ملی و حساس است. قانون در این باره دست آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب را باز گذاشته است.

شهرهای درگیر با تنش آبی

رئیس روابط عمومی  شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: شهرکرد، سورش‌جان، پردنجان، فارسان، باباحیدر و چلگرد و ۵۴روستای شهرهای فارسان، کوهرنگ و شهرکرد همگی از این منبع آب بهره‌می‌برند که با خشکی تدریجی چشمه کوهرنگ در آستانه بی‌آبی قرار دارند.

مردم صرفه‌جویی کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری هم گفت: کاهش شدید آب‌دهی چشمه کوهرنگ در فصل پاییز نخستین باری است که‌ رخ داده و تاکنون بی‌سابقه بوده از همین رو نگران‌کننده است.

 احمدرضا محمدی با اشاره به اینکه تامین آب آشامیدنی در استان با کسری ۱۳میلیون مترمکعبی روبه‌روست، افزود: نیاز آبی استان بیش از ۹۰میلیون مترمکعب است که بر اساس ظرفیت‌های موجود ۷۸میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود.

وی افزود: همه تلاش‌ها این است که مردم با بی‌آبی و قطعی آب روبه رو نشوند ولی با این توصیف مهم‌ترین راهکار صرفه‌جویی از سوی مردم است.

خشکسالی‌های اخیر از سال آبی ۸۵-۸۶ در این استان آغاز شده است و در طول این سال‌ها بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰میلیمتر کمبود بارش در استان گزارش شده که معادل نبود هیچ بارشی به مدت ۲سال است.

۹۶.۱درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است و این موضوع بر افت ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

کد خبر 634831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha