استان‌های قم و تهران به ترتیب با ۴۰.۹ درصد و ۴۱.۲ درصد کمترین و ایلام با ۵۳.۳ درصد بیشترین نرخ تورم سالیانه مهرماه ۱۴۰۰ را به نام خود ثبت کردند.  

نمودار نرخ تورم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور برابر ۴۵.۴ درصد بود. استان‌های البرز، گیلان، سمنان، تهران و قم پنج استانی هستند که نرخ تورم سالیانه کمتر از ۴۵.۴ درصد دارند.  

ایلام، زنجان و خراسان شمالی به ترتیب با ۵۳.۳ درصد، ۵۱.۲ درصد و ۵۰.۹ درصد بالاترین نرخ تورم را داشتند.  

 کمترین و بیشترین نرخ تورم برای کدام استان هاست؟

براساس این گزارش در مهرماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌های گیلان و کرمان با ٥.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­­­ سیستان و بلوچستان با ۲.۲ درصد افزایش است.

تورم نقطه به نقطه که میزان نرخ تورم مهرماه امسال را با مهر سال گذشته بیان می‌کند برای خانوارهای کشور ۳۹.۲ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٤٨.٥ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣١.٩ درصد است.

نکته قابل توجه در میزان نرخ تورم مهرماه این است که نرخ تورم نقطه به نقطه سرانجام پس از ۱۲‌ماه نوسان در کانال بالای ۴۰درصد، سرانجام در مهرماه به ۳۹.۲ درصد رسید.

خانوار شهری سیستان و بلوچستان کمترین نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه را داشت

در مهرماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان کرمان با ٦.٧ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های‌­ سیستان و بلوچستان با ١.٩ درصد افزایش است.

نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور ۳۸.۴ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان زنجان با ٤٧.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣٠.٩ درصد است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای شهری به عدد ۴۴.۷ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام  با ٥٢.٥ درصد و  کمترین آن  مربوط به استان قم با ٤٠.٨ درصد است.

 روستاییان گیلان کمترین نرخ تورم ماهانه را داشتند

براساس این گزارش در مهرماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان گیلان با ٦.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ خراسان شمالی با ٢.٥ درصد افزایش است.  

نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی ۴۳.۹ درصد شد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ کهگیلویه و بویراحمد با ٥٤.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣٤.١ درصد است.

 نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهرماه ١٤٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ۴۹.۶ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ ایلام با ٥٦.٩درصد و کمترین آن مربوط به استان­‌های تهران و قم با ٤٣.٣ درصد است.

کد خبر 635002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha