مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

استان البرز از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون هوای پاک نداشته و پیش بینی‌ها نشان می دهد با سرد شدن تدریجی هوا، تعداد روزهایی که وضع هوای این استان به مراتب نامناسب‌تر شود بیشتر است.

آلودگی هوای البرز

به گزارش همشهری آنلاین، اداره کل محیط زیست استان البرز طی مطالعاتی که انجام داده ۴۰ آیتم تهدید کننده زیست محیطی را در این استان شناسایی کرده که مهم‌ترین آنها مساله آلودگی هوا و ترافیک هستند.

رشد قابل توجه عوامل آلاینده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: مساله آلودگی هوای البرز به‌ویژه شهرستان کرج مربوط به پارسال و امسال گذشته نیست، زیرا جمعیت بالا و تراکم صنایع آلاینده همیشه هوای سلامت استان را تهدید می‌کرده، اما دریکی دوسال گذشته میزان آلودگی‌ها در البرز به شدت افزایش یافته و شرایط زیست محیطی آن را با مخاطره جدی روبه‌رو کرده است.

فردین حکیمی گفت: در گذشته منابع آلودگی هوای البرز مورد توجه بوده و اکنون هم همان عوامل و مسائل دیگر بر شدت آلودگی هوا افزوده است. رشد جمعیت و تراکم صنایع را از قبل داشته‌ایم، اما با این توفیر که هیچگاه از رشد روزافزون جمعیت استان کاسته نشده و این درحالی است که ظرف البرز گنجایش این همه جمعیت را ندارد.

وی ادامه داد: عوامل آلایندگی البرز  دارای ۲ منشا بیرونی و درونی هستند. عوامل بیرون از طریق جابه‌هایی هوا از استان‌های همجوار وارد هواس استان می‌شود و عوامل درونی هم مربوط به آلاینده‌های متحرک مانند خودروها و ثابت مانند کارخانه‌ها هستند.

امسال یک روز هم هوای پاک نداشتیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه درطول سال جاری یک روز هم هوای پاک نداشته‌ایم بیان کرد: ترافیک سنگین روزانه، وجود خودروهای فرسود و دیگرآلایندهای این دست فقط بخشی از آلودگی هوای استان هستند و بخش دیگر آن مربوط به کانون‌های ایجاد گرد و غبار در دشت‌های نظرآباد و اشتهارد هستند.

حکیمی افزود: فعالیت معادن شن و ماسه و کوهی نیز از دیگر عوامل ایجاد گرد و غبار در استان هستند که همگی اینها شرایط را برای داشتن هوای سالم در البرز دشوار کرده‌اند.

تاثیر خشکسالی بر افزایش آلودگی‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه آلودگی هوا همیشه از چالش‌های زیست محیطی البرز بوده اظهار کرد: دریکی دوسال گذشته اما شاهد بیشتر شن تعداد روزهای آلوده هستیم که ۲ مساله عمده عامل این اتفاق بوده‌اند یکی اینکه هیچگاه رشد جمعیت استان قطع نشده و بلکه افزایش داشته و دیگری مساله خشکسالی و کاهش بارندگی‌هاست.

حکیمی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی به شدت بر پوشش گیاهی منطقه اثر گذاشته و در این رابطه تالاب صالحیه نظرآباد هم خشک شده شده است. کاهش پوشش گیاهی در دشت اشتهارد هم باعث شده که کانون‌های گرد و غبار در این دو منطقه فعال شوند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان به مطلوب شدن وضعیت امیدوار بود بیان کرد: وقتی هیچ اتفاقی برای کاهش عوامل آلاینده رخ نمی‌دهد و هیچ برنامه‌ای برای کنترل آن وجود ندارد، نباید انتظار داشت که روزهای پاک در پیش روی استان از راه برسند.

کد خبر 635000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha