سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

علی شاکری: سروصدای اولیه انتصاب حسین معدنی دستیار اول گاییچ به عنوان جانشین او خیلی زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت فروکش کرد تا این سرمربی جوان که به نوعی او را می‌توان پس از انتصاب مصطفی کارخانه در سال 1999 به عنوان سرمربی تیم‌ملی، جوان‌ترین سرمربی تاریخ والیبال خواند کارش را در محیطی آرام با تیم‌ملی دنبال کند.

 اکنون او و شاگردانش تلاش می‌کنند تا در بهترین شرایط در مسابقات جام AVC کاپ بتوانند با کسب عنوانی شایسته پاسخ اعتماد مسئولان والیبال و به نوعی مخالفان انتخاب خود را بدهند. معدنی در گفت‌وگو با همشهری در این زمینه گفت: «همه آنهایی که به من خرده می‌گیرند که چگونه سر از تیم‌ملی در آوردم، دیرتر از من کارت مربیگری بین‌المللی را گرفتند. من سال‌ها به عنوان کاپیتان تیم‌ملی در زمینه مدیریتی تجربیات خوبی به‌دست آوردم و شرایط بازیکن را در حین تمرین و مسابقه خوب تشخیص می‌دهم.»

  • با آمدن مهران‌پور دلگرمی‌ات بیشتر شد؟

آمدن او به جمع کادر‌فنی پیشنهاد خودم بود و با استقبال پیشکسوتان و تصمیم‌گیرندگان نیز روبه‌رو شد. بیشتر از کمبود تجربه می‌ترسیدم که حضور او تأثیر خوبی داشت. تذکرات سازنده او درحین تمرینات و نوع برخورد با بازیکنان بهانه کم‌تجربه‌بودن من را از مخالفان گرفت.
البته می‌پذیرم به لحاظ کوچینگ هنوز چندان با‌تجربه نیستم ولی با همین توانایی از اداره تیم‌ملی تاکنون خوب برآمده‌ام.

  • بعد از انتصاب شما به عنوان سرمربی، برخورد بازیکنان با این موضوع چگونه بود؟

اعتقاد زیادی به روابط متقابل دارم. برخلاف بسیاری از مربیان خود‌رأی، در خیلی از موضوعات آنان را طرف مشورت قرار می‌دهم و از این ارتباط نیز نتایج مثبتی گرفته‌ام.

سعی کردم با بهره‌گیری از سیستم مدرن نکات رفتاری و اخلاقی جدیدی منطبق با فرهنگ خودمان استخراج کنم که قابل قبول برای بازیکنان باشد و خوشبختانه بازیکنان نیز با جان و دل با پذیرش این موضوع آماده هر نوع فداکاری‌ هستند.

  • بعد از رفتن پیمان اکبری مشکل کاپیتانی را چگونه حل کردید؟

اکبری واقعاً بازیکن بزرگی است و یکی از دغدغه‌های من نیز این موضوع بود. خوشحالم که علیرضا نادی به خوبی توانسته با قبول این مسئولیت از عهده‌اش برآید.

  • در نبود اکبری، چه کسی جانشین او در ترکیب اصلی خواهد بود؟

هرکدام از 3 بازیکن قدرتی - دریافت کننده (کشاورزی، نظری افشار و زرینی) قدرت بازی‌کردن در پست او را دارند ولی به این زودی‌ها کسی جانشین اکبری با‌تجربه نخواهد شد.

  • گویا انتخاب یک پاسور باتجربه مثل مهدوی، بهتر از سال‌افزون جوان و کم‌تجربه بود؟

مهدوی یک پاسور باتجربه و باتعصب است و سال‌افزون با توجه به حضورش در ترکیب تیم‌های نوجوانان و جوانان حیف بود که با اختلاف سطح موجود دچار سردرگمی شود. به نظر من این انتخاب می‌توانست برایش مضر باشد. البته سال‌افزون همچنان یکی از پاسورهای آینده‌دار تیم‌ملی محسوب می‌شود.

  • جای کدامیک از بازیکنان قدیمی در تیم‌ملی فعلی خالی است؟

جای 4، 5 نفرشان خالی است، اگر آینده را مدنظر داشته باشیم فکر می‌کنم همه اردونشینان فعلی شایسته‌اند و در آینده‌ای نزدیک تبدیل به ستارگان بزرگ خواهند شد.

  • ترکیب تیم‌ملی برای بازی روز شنبه با کره‌جنوبی چه زمانی مشخص می‌شود؟

بعد از چند روز تمرینی که در شهر راتچاسیما داشته‌ایم در حضور مهران‌پور چند ساعت قبل از بازی با کره تصمیم خواهیم گرفت.

  • آیا امکان نداشت که بدون حذف عندلیب از جمع پشت‌خط‌زنان یکی از آنان را برای پست قدرتی – دریافت‌کننده انتخاب می‌کردید؟

از هر 3 بازیکن آزمایش گرفتیم که عندلیب و زادون جواب ندادند و محمدکاظم هم حیف بود که در قطر پاسور بازی نمی‌کرد. کارایی او در پست قطرپاسور بیشتر از قدرتی - دریافت کننده است.

  • دلیل لغو بازی با تیم‌های سایپا و پیکان چه بود؟

دلیلش را الان نمی‌توانم بگویم، بعد از بازگشت تیم‌ملی از تایلند بسیاری از مسائل  را خواهم گفت که چه کسانی  دوست نداشتند تا من موفق شوم.

  • از قول شما نوشتند که گفتید خوشحالم که به دور از حاشیه‌سازان شاهد یک جو آرام هستید، آیا تیم‌ملی با حاشیه روبه‌رو بود؟

تیم‌ملی هیچ حاشیه‌ای نداشت و این تنها برداشت مصاحبه‌کننده از اینکه گفتم نمی‌خواهم موقعیت آرام فعلی را با هیچ‌چیز دیگری عوض کنم، بود.

  • بازی اول ایران با کره است و شما تاکنون چندین بازی آخر این دو تیم را آنالیز کرده‌اید. فکر می‌کنید دلایل شکست قبلی چه بود و آیا می‌توان این تیم را در تایلند شکست داد؟

فیلم بازی با کره را چندین‌بار به‌اتفاق بچه‌ها در تهران دیدیم، اتفاقاً بازیکنان ما مدرن‌تر از کره‌ای‌ها بازی می‌کنند و دلیل برد آنها در ژاپن تنها اشتباهات فردی بود. تیم‌هایی در سطح کره، چین و ژاپن در طول سال 40 تا 50 بازی تدارکاتی دارند و این درحالی است که ما نصف آنان هم بازی تدارکاتی انجام نمی‌دهیم. اگر آن اشتباهات را مرتکب نشویم قول می‌دهم که کره را در تایلند ببریم.

  • با داشتن دو لیبرو (شیرکوند و عطار) کدامیک لیبروی اصلی خواهند بود؟

شیرکوند لیبروی اصلی تیم خواهد بود و عطار هم به عنوان کمک به بازیکنان دریافت‌کننده بازی خواهد کرد.

کد خبر 63500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز