در پی انتشار اظهار نظر شخصی یک وزیر لبنانی در رابطه با جنگ یمن که واکنش تند سعودی‌ها و پیروانشان را برانگیخت، مقامات لبنانی و عربی موضع خود را اعلام کردند.

لبنان

به گزارش همشهری آنلاین، کشورهای عرب که به تازگی روابط خود با سوریه را بهبود داده‌اند، از رفتار سعودی‌ها با لبنان بحران‌زده ابراز نگرانی کردند؛ وخامت اوضاع روابط میان کشورهای عربی خلیج فارس در حالی بالا گرفته که قطر نیز پیش از این با همین چوب نواخته شده و جامعه عربی از تکرار چنین روابطی دلزده شده است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، در بیانیه‌ای از کشورهای حوزه خلیج‌فارس درخواست کرد که «به منظور جلوگیری از تأثیرات منفی بیشتر بر اقتصاد در حال فروپاشی لبنان، در واکنش‌های خود تأمل کنند».

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، در بیانیه‌ خود نسبت به اقدامات عربستان ابراز «تأسف» کرد و از «رهبران برادر عرب» خواست که برای غلبه بر این بحران و به منظور حفظ انسجام اعراب تلاش و کمک کنند.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز خواستار گفتگو برای بهبود روابط با عربستان شد اما روابط بین بیروت و ریاض پیش از این تیره شده بود، و به نظر می‌رسد این اقدام برای سعودی‌ها کافی نباشد زیرا آنها با هژمونی حزب‌الله در این کشور چالشی اساسی دارند.

پادشاهی عمان اما با ابراز تاسف از درگیری فی ما بین کشورهای عربی، همسایگان خود در خلیج فارس را به خویشتن داری دعوت کرد. قطر اما اظهارات قرداحی را محکوم کرد و خواستار آرام کردن اوضاع و رفع فوری شکاف بین برادران شد.

قرداحی، وزیر لبنانی، پیش از قبول سمت وزارت و طی یک اظهار نظر شخصی، دخالت عربستان در جنگ داخلی یمن را بیهوده خوانده و حوثی‌ها را در حال دفاع از خود توصیف کرده بود.

منابع: الجزیره، المیادین، لبنان نیوز

کد خبر 634988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha