مجموع نظرات: ۲۱
پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

یکی از هزینه‌های جانبی خودرو که تمام خودرو سواران باید نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند، عوارض شهرداری است که به صورت سالیانه پرداخت می‌شود. با یک بررسی اجمالی می‌توان دریافت که عوارض ماشین یعنی پرداخت مبلغ معین به شهرداری بابت تردد در معابر و جاده‌های شهری و غیر شهری.

image-20211028122038-1.jpeg

این تعریف نشان می‌دهد که وسایل نقلیه ملزم به پرداخت عوارض تعیین شده به صورت سالیانه هستند در غیر این صورت دچار جریمه‌های مختلف می‌شوند.

باید توجه داشته باشید که عوارض شهرداری خودرو به صورت سالیانه دارای تغییرات قیمتی است که در سال ۱۴۰۰ دارای پایه مشخص است. تمام وسایل نقلیه عمومی، موتور سیکلت، خودروهای شخصی و ماشین‌های سنگین باید نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدام نمایند.

عوارض شهرداری چیست و چرا باید پرداخت شود؟

شهرداری برای تامین برخی از بودجه‌های عمومی خود از طریق تعیین مبالغ مشخص به صورت سالیانه و دریافت آن از عموم مردم اقدام می‌نماید. عوارض شهرداری شامل مالیات‌های شهری است که در زمینه مدیریت جاده و مناطق مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد که همه افرادی که دارای وسیله نقلیه هستند و یا به نوعی از خدمات شهری استفاده می‌کنند باید نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدام نمایند.

هر ساله میزان پرداخت عوارض شهرداری، طبق مصوبه تعیین شده انجام می‌شود. به عنوان نمونه طبق ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض سالیانه خودروهای سواری و ماشین‌های سنگین، معادل یک در هزار قیمت فروش کارخانه است که افراد ملزم به پرداخت آن هستند. در سال‌های اخیر با افزایش فرهنگ سازی در کشور ایران، بسیاری از افراد با پذیرش موضوع پرداخت عوارض شهرداری خودروها نسبت به آن اقدام می‌نمایند. یکی از موضوعات کلیدی برای کسانی که دارای خودروهای سواری هستند، میزان عوارض شهرداری در سال ۱۴۰۰ است.

عوارض خودرو به چه عواملی بستگی دارد

طبق قانون مصوب، میزان عوارض تعیین شده برای هر خودرو به چند عامل مختلف بستگی دارد که به صورت سالیانه متغیر است. در این بخش قصد داریم تا به عوامل تعیین کننده عوارض سالیانه خودرو بپردازیم:

  • مدل خودروی خریداری شده

طبق عرف، هر چه ارزش یک خودرو در قیمت گذاری بالاتر باشد، میزان عوارض پرداختی آن به شهرداری بیشتر است. در این بین وجود برخی از خودروهای خارجی باعث می‌شود تا شهرداری عوارض بیشتری را از مالکان آنها دریافت نماید.

  • استان و شهر محل سکونت

با توجه به سطح بندی وضعیت استان و شهرهای کشور، این موضوع می‌تواند در میزان تعیین عوارض شهرداری سالیانه مؤثر باشد. به عنوان نمونه کسانی که در تهران سکونت دارند، به نسبت افرادی که در شهرستان زندگی می‌کنند، باید عوارض بیشتری را پرداخت نمایند.

عوارض شهرداری خودرو سواری در سال ۱۴۰۰ اعلام شد

  • توجه به سال شمسی

هر سال با توجه به تورم موجود در کشور و برخی از المان‌های اقتصادی، میزان عوارض تعیین شده متغیر است. به عنوان نمونه عوارض تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۱۳۹۹ افزایشی است.

عوارض خودرو در سال ۱۴۰۰ چگونه است

عوارض خودرو به نسبت سال‌های گذشته با افزایش زیادی مواجه شده است چرا که بسیاری از قیمت خودروهای امروزی در مدت زمان کوتاه چند برابر شده است. این موضوع نشان می‌دهد که عوارض شهرداری قابل دریافت از خودروهای سواری مرتبط با قیمت گذاری کارخانه است. به عنوان نمونه عوارض قابل دریافت برای ماشین پژو پارس مدل ۱۳۸۷ چیزی حدود ۱۶۰ هزار تومان است. در ادامه به مهم‌ترین عوارض خودروهای امروزی اشاره خواهیم داشت:

· رنو پارس تندر مدل ۹۶: ۳۰۰ هزار تومان

· تویوتا پرادو جی ایکس ۲۰۰۵: ۲۹۲ هزار تومان

· تویوتا پریوس ۲۰۱۷: ۱۱۸ هزار تومان

· رنو مگان اتوماتیک مدل ۸۹: ۴۵۷ هزار تومان

· دی اس ۶ ۲۰۱۸: ۱۸۰ هزار تومان

هر کدام از عوارض تعیین شده به صورت مصوب برای خودروهای سواری و ماشین‌های سنگین تعیین شده است که افراد باید در موعد مقرر نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.

عوارض شهرداری خودرو سواری را چگونه می‌توان پرداخت کرد

دو راه حضوری و غیرحضوری برای پرداخت عوارض شهرداری خودرو سازی وجود دارد که هر فرد متناسب با نیاز خود می‌تواند یک راه اصولی را انتخاب نماید. در روش حضوری فرد با در دست داشتن مدارک مالکیت خودروی خود می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نماید. مدارک مورد نیاز برای پرداخت حضوری شامل برگ سبز خودرو یا همان سند مالکیت، کارت ملی مالک خودرو و اسناد پرداختی عوارض سال‌های گذشته است. پرداخت عوارض شهرداری خودرو سازی در این شیوه می‌تواند کمی دشوارتر از شیوه غیرحضوری باشد.

شهرداری برای سهولت حال مالکین خودروهای سواری، با ایجاد یک سامانه به نشانی Cartax.tehran.ir سعی کرده است تا خدمات مناسبی را به افراد ارائه نماید. با مراجعه به وب سایت بیان شده می‌توانید در کمترین زمان ممکن، با وارد کردن اطلاعات شخصی خود، عوارض تعیین شده را پرداخت کنید.

عوارض شهرداری خودرو سواری در سال ۱۴۰۰ اعلام شد

کسب اطلاعات بیشتر در راهنمای همشهری

می‌دانید که پرداخت عوارض سالیانه خودرو باعث بهبود کیفیت خدمات شهرداری خواهد شد. با توجه به عوامل گفته شده در این مقاله عوارض هر خودرو به صورت سالیانه تعیین می‌شود. در صورتی که بخواهید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید و در صورت نیاز بهترین راه را برای پرداخت عوارض شهرداری خودرو انتخاب کنید می‌توانید به وب سایت راهنمای همشهری به آدرس rahnama.com مراجعه کنید.

برای اطلاع بیشتر از قیمت پراید میتوانید همین حالا اقدام کنید.

کد خبر 634546

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha