یک کمیته کارشناسی روز سه‌شنبه به سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرد واکسن کرونای شرکت‌های فایزر و بیونتک را برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال تایید کند و سودمندی‌های این واکسن را بیشتر از خطرات آن دانست.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تایید این واکسن برای این گره سنی بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا گام مهمی برای واکسیناسیون حدود ۲۸ میلیون کودک در این کشور است که اغلب آنها برای آموزش حضوری به مدرسه‌ها بازگشته‌اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ملزم به پذیرش توصیه این کمیته کارشناسی مستقل نیست، اما معمولا این توصیه را می‌پذیرد. این کمیته با ۱۷ رای موافق و یک رای ممتنع استفاده از واکسن فایزر/بیونتک را برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله توصیه کرد.

اگر سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این واکسن را برای این گروه سنی تایید کند، هفته بعد یک هیات مشاور در «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» (CDC) تشکیل جلسه خواهند تا توصیه مشابهی را به این مرکز انجام دهند و در نهایت رئیس این مرکز دستور نهایی برای واکسیناسیون کودکان را صادر خواهد کرد.

با اینکه شمار کودکان دچار بیماری وخیم کرونا یا مرگ ناشی از آن در مقایسه با بزرگسالان نسبتا نادر است، اما برخی از کودکان دچار عوارض سخت ناشی از کرونا می‌شوند و در شیوع سویه‌ی واگیرتر دلتا باعث افزایش شمار عفونت‌ها در میان کودکان واکسینه‌نشده شده است. داده‌های آکادمی متخصصان کودکان آمریکا نشان می‌دهد که بیش از ۵۰۰ کودک در این کشور به علت کووید-۱۹ درگذشته‌اند.

داده‌های منتشرشده در آمریکا نشان می‌دهند کووید-۱۹ در سال گذشته به هشتمین عامل مرگ‌ومیر در میان کودکان در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال بدل شده است.  کارشناسان CDC می‌گویند استفاده از این واکسن مانع از مرگ‌های ناشی از کرونا و نیز بستری شدن کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه و پیامدهای درازمدت ناشی از آن می‌شود.

در هر حال حاضر، فقط چند کشور شامل  چین، کوبا و امارات متحده عربی واکسن‌های کرونا برای کودکان برای گروه سنی ۵ تا ۱۱ ساله و پایین‌تر تایید کرده‌اند.

شرکت‌های فایزر و بیونتک می‌خواهند برای کودکان کمسن از دوز ۱۰ میکروگرمی واکسنشان استفاده کنند، در حالیکه واکسنی که برای افراد ۱۲ ساله و بالاتر به کار می‌رود، دوز ۳۰ میکروگرمی دارد. واکسن فایزر/بیونتک در ماه دسامبر (دی) برای افراد ۱۶ ساله و بالاتر و در ماه مه (اردیبهشت) برای افراد ۱۲ تا ۱۵ ساله مجوز گرفت.

کد خبر 634456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha