رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به وضعیت ترافیکی پایتخت از ارائه سه پیشنهاد به ستاد کرونا برای حل این معضل خبر داد که لغو منع تردد شبانه یکی از آنهاست.

تردد شبانه - کرونا - ممنوعیت کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سردار محمدحسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به معضل ترافیک تهران گفت: هنوز مراکز آموزشی ما به طور کامل بازگشایی نشده و برف و باران‌های نیمه دوم سال نیز شروع به بارش نکرده که وضع ترافیک این است. در واقع این ترافیک شرایط عادی نیمه دوم سال است. از این رو باید در مورد آن با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول اقدامات اساسی انجام شود.

وی از ارائه سه درخواست پلیس به ستاد کرونای استان تهران برای کاهش کوتاه‌مدت حجم ترافیک خبر داد و گفت: درخواست‌های ما رسما به ستاد مقابله با کرونا در استان تهران و شورای ترافیک ارجاع شده است.

لغو منع تردد شبانه، اصلاح ساعات کاری و اصلاح ساعت طرح ترافیک سه پیشنهاد پلیس به ستاد کرونای تهران است که سردار حمیدی اعلام کرد.

رشد ۷۰ درصدی ترافیک تهران

سردار حمیدی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره میزان افزایش حجم ترافیک تهران در شرایط فعلی گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که حجم تردد خودروهای شخصی نسبت به ایام پیش از کرونا ۳۷ درصد رشد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ۳۳ درصد کاهش داشته است. در مورد وضعیت فعلی ترافیک تهران نیز باید بگویم با لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا شاهد افزایش۷۰ درصدی سفرها نسبت به ایام اعمال قرنطینه‌های کرونا بودیم. درواقع ترافیک حال حاضر تهران نسبت به خلوت‌ترین زمان معابر در ایام کرونا ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی درباره اینکه آیا این تعبیر که تهران با پایان کرونا به پارکینگ تبدیل خواهد شد، تعبیر درستی است یا خیر، اظهار کرد: واقعیت این است که تهران در جاهایی همین حالا هم به پارکینگ تبدیل شده است، شبکه معابر ما در شمال تهران عملا در یک‌سری از ساعات تبدیل به پارکینگ شده و بسیاری با خودرو به این معابر می‌آیند، پارک می‌کنند و بعد با اتوبوس یا تاکسی به مرکز شهر می‌روند. در این الگو در واقع هم از خودرو استفاده می‌شود و هم از ناوگان حمل و نقل عمومی.  

رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: توجه به حمل و نقل عمومی و پارکینگ‌ها تغییر ساعات ادارات و تغییر ساعات اجرای ترافیک و ... یک پک کامل است که توجه به تمام ابعاد آن می‌تواند در کاهش ترافیک مؤثر باشد.

وی گفت: در حوزه آلودگی هوا هم همینطور است، چرا خودروهای دیزلی شماره گذاری می‌شود؟ پاسخ این است که حمل و نقل عمومی ما پاسخگو نیست. حمل و نقل ما برقی نیست. روی زمین ریل نداریم و توسعه مترو نیز هزینه بالای دارد که دولت نیز باید سهم خود را پرداخت کند، اما در دولت قبل پرداخت نشد و به این دولت منتقل شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: طبیعی است اگر این وضع ادامه یابد ما شاهد کاهش کیفیت زندگی در تهران خواهیم بود.

تهران باید ۸ سال پیش قفل می‌شد

حمیدی به اقدامات انجام شده در تهران نیز اشاره کرد و گفت: مصاحبه‌هایی در سال ۴۴ و سال ۵۰ وجود دارد که مسئولان وقت ترافیکی هشدار داده بودند که وضعیت ترافیک اسفناک است، اگر اقدامات سال‌های اخیر در ساخت بزرگراه و شبکه راه‌ها، توسعه مترو و ... نبود تهران هشت سال پیش قفل می‌شد. حالا هم باید یک‌سری اقدامات انجام شود.

وی با اشاره به جمعیت تهران اظهار کرد: تهران ۱۳ میلیون جمعیت ثابت و شناور دارد. هشت میلیون خودرو و موتور در آن تردد می‌کنند و با این شرایط باید سال‌ها قبل ترافیک تهران قفل می شد؛ اما کارهایی صورت گرفت که البته کافی نیست و باید با قدرت ادامه پیدا کند.

لغو منع تردد می‌تواند طول ساعات پیک ترافیک را کاهش دهد

رییس پلیس راهور تهران بزرگ به اجرای طرح منع تردد شبانه اشاره کرد و گفت: پیک ترافیک عصرگاهی در تهران حوالی ساعت ۲۰ است. در این ساعت مردم می خواهند زودتر به مقصد برسند تا به ساعات آغاز منع تردد نخورند. در این میان طبیعتا لغو منع تردد می‌تواند طول ساعات پیک ترافیک را کاهش دهد.

حمیدی به جلسه روز گذشته با اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: قانون هوای پاک نیاز به بازنگری دارد. امروز بخش عمده‌ای از آلودگی هوا در تهران مربوط به حمل و نقل عمومی است و ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران فرسوده و تعداد آن نیز کم است.

هنوز به زمان اوج ترافیک پایتخت نرسیده‌ایم

سردار حمیدی درباره بازگشت ترافیک تهران به شرایط قبل از کرونا گفت: در حال حاضر شاهد بازگشت به شرایط پیش از کرونا هستیم. ما هنوز به زمان اوج نرسیده‌ایم و درواقع تا زمان اوج فاصله داریم. آن چه که امروز وجود دارد شرایط عادی ترافیک است و هنوز بارندگی‌های نیمه دوم رخ نداده، افت محسوس کاهش دما نداریم و دانشگاه ها و مدارس به طور کامل بازگشایی نشدند.

وی در ادامه به روند تصادفات رخ داده در پایتخت پرداخت و گفت: حدود یک دهه پیش آمار کشته‌شدگان حوادث ترافیکی در تهران بیش از هزار نفر بود؛ اما در حال حاضر این آمار کاهش یافته و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در سال رسیده است، این در شرایطی است که تعداد خودروها، میزان معابر و تعداد کاربران ترافیک همگی در تهران افزایشی بوده است.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در نیمه اول نخست امسال ۲۷۵ نفر در تصادفات رانندگی رخ داده در تهران جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۰۸ نفر عابر پیاده و ۱۲۶ نفر موتور سیکلت سوار بودند.

کد خبر 634197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار