چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
۱ نفر

نیروگاه قدیمی برق تهران در فلکه دوم خزانه شهید محمد بخارایی منطقه ۱۶ قرار گرفته که تاریخچه راه‌اندازی آن به آمدن نعمت برق به شهر و روشن شدن نخستین چراغ‌ها و لامپ‌ها در خانه تهرانی‌ها ارتباط دارد.

نیروگاه برق

همشهری آنلاین _ رضانیکنام:  کنار اتاقک نگهبانی نیروگاه برق بعثت محوطه وسیع سرسبزی وجود دارد که در نوع خودش بی‌نظیر است. در گوشه و کنار فضای سبز و لابه‌لای شمشادها تعدادی بچه روباه‌ این طرف و آن طرف می‌دوند. بخش تأسیسات و کارگاه‌های تولید برق به اندازه یک موزه جذابیت دارد. فاصله بین ساختمان اداری تا سایت اصلی و تأسیسات نیروگاه برق به طول یک خیابان بزرگ است و کوچه‌های منشعب آن هرکدام برای خودش اسمی دارد مثلاً کوچه محیط‌زیست، سلامت و...
 در قسمت شمالی خیابان محیط‌زیست، نیروگاه برق بعثت استخر آب بزرگی قرار گرفته که منبع اصلی دستگاه‌های خنک‌کننده است. بنابراین آب با فشار وارد لوله‌های انتقال شده و به کارگاه تولید برق و توربین‌ها راه پیدا می‌کند و پس از چرخش در توربین‌ها، بخشی از آن در اثر حرارت زیاد به بخار تبدیل شده و بخشی دیگر دوباره به مخزن آب باز می‌گردد. گاز سفید رنگی که از برج‌های خنک‌کننده نیروگاه برق به هوا بلند می‌شود در واقع همان ذرات بخار آب است که از فاصله دور به شکل دود سفید رنگ دیده می‌شود.
راه‌اندازی تورهای گردشگری محلی و بازدید از قسمت‌های مختلف نیروگاه برق بعثت می‌تواند در میزان آگاهی مردم نسبت به چگونگی تولید برق و اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آن تأثیرگذار باشد. این مرکز آمادگی دارد در این زمینه با مدارس، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۶ همکاری داشته باشد تا این‌گونه تورهای گردشگری رونق پیدا کند.

کد خبر 634186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha