مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

بازارچه«هنر و تجربه» با ایجاد ۲۵غرفه، به محل مناسبی برای توسعه کسب‌وکار زنان قزوینی تبدیل شده‌است.

بازارچه صنایع دستی

همشهری آنلاین- فرشته رضایی:

ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار از رویکردهایی بوده که درسال‌های اخیر دراستان قزوین مورد توجه قرار گرفته‌است و برهمین اساس هم بود که بازارچه «هنر و تجربه» قزوین مردادماه امسال با ۲۵غرفه در شهرقزوین افتتاح شد؛ بازارچه‌ای که ازسوی مدیریت‌شهری قزوین برپا شده و هدف حمایت از بانوان سرپرست خانوار را دنبال می‌کند.

این بازارچه که امیدواری‌های زیادی را در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار دراستان ایجاد کرده، در فاز نخست به مساحت هزارو۵۰۰هکتار اجرایی شده‌است و آن‌گونه که مسئولان می‌گویند، اکنون تعداد زیادی از بانوان برای استفاده از این غرفه‌ها برای عرضه محصولات تولیدی و صنایع‌دستی خود، ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد دیگری نیز خواهان افزایش غرفه‌ها هستند.

یک نیاز ضروری برای بانوان سرپرست خانوار
یک بانوی سرپرست خانوار در قزوین به خبرنگارهمشهری می‌گوید: سال‌هاست برای امرارمعاش خود و فرزندانم خیاطی می‌کنم و چرخ خیاطی برای کارهای تولیدی خود را از بهزیستی گرفته‌ام، اما برای عرضه محصول خود در بازار با مشکل مواجهم. اگر با شرایطم موافقت شود، تمایل دارم دراین نمایشگاه، پوشاک تولیدی خود را برای فروش ارائه کنم.

«معصومه دلشاد» می‌افزاید: چنین سرپناهی می‌تواند برای تولید بیشتر دلگرم‌مان کند، چراکه ۲خانم دیگری که زیر ۳۰سال سن دارند و با من به کار تولید پوشاک می‌پردازند نیز سرپرست خانوار هستند و نیازمند یک غرفه نمایشگاهی برای ارائه کارهای خود هستیم.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و بهزیستی به ما کمک می‌کنند، اما تلاش می‌کنیم در شرایط اقتصادی فعلی، به یک درآمد پایدار دست پیدا کنیم. با توجه به این موضوع، امیدواریم مسئولان شهرداری بیش‌از گذشته از زنان سرپرست خانوار حمایت کنند.

این‌درحالی‌است که براساس آمارهای موجود، درسال‌های اخیر تعداد زنان سرپرست خانوار در قزوین به‌دلیل افزایش نرخ طلاق، افزایش تعداد زندانیان، اعتیاد و مهاجرت روند صعوی به خود گرفته‌است. بنابراین مهارت‌آموزی به این قشر از جامعه، نقش مهمی در ایجاد یک کسب‌وکار پایدار دارد؛ موضوعی که باید مورد توجه متولیان نهادهای مختلف شهری و اجتماعی قرارگیرد. براساس آمارهای ارائه شده ازسوی اداره بهزیستی قزوین، هم‌اکنون ۳هزارو ۶۶۴زن سرپرست‌خانوار زیرپوشش این اداره هستند که با جمعیت خانوار آنان، جمعیتی درحدود ۸هزارنفر را تشکیل می‌دهند.

چشم‌انداز توسعه غرفه‌ها
رئیس سازمان مشاغل شهری شهرداری قزوین درباره بازارچه «هنر و تجربه» دراین شهر به خبرنگارهمشهری می‌گوید: این بازارچه برای نخستین‌بار در کشور و با پیشنهاد این سازمان و نیز موافقت شورای‌اسلامی‌شهر تصویب و ساخته شد که هدف حمایت از بانوان کارآفرین و سرپرست‌خانوار را دنبال می‌کند.
«علیرضا شمسینی» بیان می‌کند: این بازارچه با هدف حمایت از اقتصاد خانواده‌های زنان سرپرست خانوار که درآمدی ندارند، راه‌اندازی شده‌است. با توجه به این موضوع بررسی‌های لازم در شورای‌اسلامی شهر انجام شد و با استعلام از نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، تعدادی از زنان سرپرست‌خانوار شناسایی شدند. 

وی ادامه می‌دهد: مساحت کل پروژه در فاز نخست هزارو۵۰۰ مترمربع است که ۲۵میلیارد ریال اعتبار برای آن اختصاص یافت. دراین بازارچه ۲۵غرفه ۱۲متری ایجاد شده و از اسفندماه سال‌گذشته آغاز به‌کار کرد و در مردادماه سال‌جاری نیز هم به‌صورت رسمی، افتتاح شد. درحال‌حاضر چند غرفه این بازارچه فعال هستند و تلاش می‌کنیم به‌زودی همه غرفه‌ها با حضور بانوان فعال شوند.

شمسینی درباره تعداد بانوان فعال در این بازارچه نیز می‌گوید: تعداد متقاضیان زیاد است، اما با توجه به اینکه اختصاص غرفه به بانوان براساس مصوبه شورای‌اسلامی‌شهر در دوره پنجم بوده‌است، منتظر ماندیم که اگر اعضای دوره ششم شورا دراین زمینه نظری دارند یا می‌خواهند در آئین‌نامه مربوط اصلاحی انجام دهند، پس از آن اقدام‌های تکمیلی را انجام دهیم.

وی اضافه می‌کنیم: درمجموع پیش‌بینی می‌شود بتوانیم ۵۰بانوی فعال و سرپرست خانوار را دراین بازارچه جذب کنیم. البته نظرکلی اعضای شورای‌اسلامی‌شهر دراین زمینه مثبت است و نگاه حمایت‌گرانه‌ای دارند. تلاش می‌کنیم در فازهای بعدی که در دستورکار سازمان مشاغل شهری قرار دارد، برای توسعه این بازارچه اقدام کنیم.

اشتغال‌زایی در بازارچه
رئیس سازمان مشاغل شهری قزوین تصریح می‌کند: بانوان محصولاتی از قبیل صنایع‌دستی، غذاهای محلی، پوشاک تولیدی و هنرهای بومی یا تولیدی خود را می‌توانند دراین مکان به فروش برسانند.، چراکه بسیاری از این زنان کارآفرین و هنرمند هستند، اما محل مناسبی برای عرضه محصولات خود ندارند. 

شمسینی با بیان اینکه بازارچه «هنر و تجربه» فضای مناسبی را برای زنان کارآفرین ایجاد کرده‌است، می‌افزاید: این بازارچه تأثیر به‌سزایی در اشتغال‌زایی مناسب برای زنان سرپرست خانوار دارد، چراکه ۳۰نفر به‌صورت مستقیم و ۷۰نفر هم به‌صورت غیرمستقیم مشغول به‌کار می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: این بازارچه در بلوار آیت‌الله شهید بهشتی قزوین، جنب «کانون معلولین توانا» راه‌اندازی شده‌است، چراکه دراین محل رفت‌وآمد شهروندان زیاد است و به‌طورقطع در چند ماه آینده به مرکز فروش محصولات خانگی و صنایع‌دستی استان تبدیل می‌شود.

حمایت از مشاغل‌خانگی
مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین نیز با تأکید بر ظرفیت‌های بازارچه هنر و تجربه برای کارآفرینی بانوان قزوینی، به خبرنگارهمشهری می‌گوید: اشتغال پایدار از مهم‌ترین نیازهای جامعه است و توجه به این موضوع، زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته می‌شود.

«مریم بیدخام» با تأکید بر ارائه تسهیلات برای کارآفرینی در جامعه می‌افزاید: هنرمندان و صنعتگران می‌توانند با دریافت تسهیلاتی اندک، اشتغال گسترده‌ای را در جامعه ایجاد کنند. چنانچه هنرمندان و فعالان مشاغل‌خانگی در فضای مجازی فعالیت گسترده‌ای دارند و شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی برای فروش تولیدات مشاغل خرد و خانگی دراین فضا، می‌تواند گام مهمی در رونق این نوع کسب‌وکارها باشد.

وی درباره ضرورت حمایت از مشاغل خرد بیان می‌کند: توسعه و حمایت از مشاغل خرد و خانگی از نیازهای اصلی امروز جامعه است. خودباوری و تلاش برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود استان در حوزه‌های مختلف، صنعتگری، صنایع‌دستی، مشاغل خرد و خانگی می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان شود.

ظرفیتی در خدمت اقتصاد گردشگری
بیدخام درباره راه‌اندازی بازارچه هنر و تجربه و فعالیت بانوان سرپرست خانوار هم می‌گوید: این بازارچه ظرفیت خوبی برای حمایت از کسب‌وکارهای خرد و کوچک فراهم آورده‌است و صاحبان این‌گونه مشاغل می‌توانند از ظرفیت‌های فراهم آمده دراین مجموعه برای فروش محصولات خود استفاده کنند.

وی تصریح می‌کند: ازسوی دیگر صنایع‌دستی، به‌عنوان یک هنر- صنعت، زمینه‌ساز افزایش گردش مالی درحوزه اقتصاد گردشگری نیز می‌شود. بسیاری از هنرمندان و صنعتگران با مشاوره و آموزش برندسازی برای محصولات، می‌توانند موفقیت‌های بیشتری را در زمینه کسب‌وکار خود تجربه کنند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین با دعوت از شهروندان برای بازدید از این مجموعه که آثار زیبا و هنر دست صنعتگران استان درآن به نمایش درآمده‌است، از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌خواهد با خرید از تولیدات این مجموعه، به رونق هرچه بیشتر کسب وکار این بانوان توانمند استان کمک کنند.

کد خبر 634171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha