عضو کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید بر لزوم بررسی وضعیت شهرهای قرمز کرونا گفت: هرچند در کل آمارهای کرونا رو به کاهش است اما هنوز احتمال بروز پیک ششم وجود دارد.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: درباره وضعیت کرونا آمار کشوری گویاست و خوشبختانه فعلا آمار در اکثر مناطق رو به کاهش است. هرچند تعداد شهرهای قرمز در این هفته افزایش یافت که این موضوع می‌طلبد روی شهرهای قرمز بررسی بیشتری شود.

وی با بیان اینکه البته در کل آمار کرونا و میزان مرگ و میر رو به کاهش است، گفت: نمی‌توانیم هشدارها را برداریم. زیرا هنوز متاسفانه احتمال بروز پیک ششم وجود دارد.

طبرسی درباره چرایی افزایش موارد بیماری در نیمه شرقی کشور، گفت: طبق اطلاعات وزارت بهداشت، آمار به طور کلی رو به کاهش است، اما در برخی شهرهای خاص شاهدیم که تعداد در حال افزایش است. البته هنوز این موارد معنی‌دار نیست، اما باید بیشتر به هشدارها دقت کرد. با این شرایط مدارس را هم می‌خواهند باز کنند. در حالی که این اقدام باید با دقت انجام شود. چون وقتی بیماری به صورت ناگهانی شروع به اوج گرفتن می‌کند، جلوگیری از آن بسیار سخت خواهد بود. بنابراین باید تا حد ممکن سعی کنیم که دوباره موجی ایجاد نشود.

طبرسی درباره خطر بازگشایی‌های همزمان گفت: ما الزامات علمی را مطرح می‌کنیم، اما الزامات اجرایی در اختیار ما نیست. طبق الزامات علمی تا زمانی‌ که بالای ۸۰ درصد واکسن تزریق نکردند و دو هفته از واکسیناسیون آن ۸۰ درصد نگذشته، چرخه بیماری می‌تواند وجود داشته باشد. حتی بعد از اینکه ۸۰ درصد را واکسینه می‌کنید، در نمونه هایی مانند انگلیس می‌بینید که کماکان روزی ۴۰ هزار مبتلا و ۱۶۰ مرگ دارید. بنابراین همه این اقدامات به معنای منتفی شدن کووید نیست. بنابراین در فضاهای بسته و در جامعه نیاز به الزامات بهداشتی داریم.

وی تاکید کرد: یکی از الزامات بهداشتی مسافرت نکردن است. متاسفانه ما در این زمینه موفق نبوده ایم. به ویژه درمورد افرادی که به خارج از کشور می‌روند. در این مدت تعداد زیادی افراد برای مراسم اربعین رفتند، تعداد زیادی به ترکیه رفتند. وقتی این افراد برمی‌گردند، غربالگری نمی‌شوند. چون هنوز غربالگری مناسبی نداشتیم. بر این اساس احتمال ورود بیماری از مرزها را جدی می‌کند. اینکه بیماری در نیمه‌های شرقی و غربی و لب مرزها مقداری بالا رفته، ممکن است علتش همین باشد. مهم‌ترین اقدام هم این است که نظام تست‌گیری را قوی کنیم و افزایش واکسیناسیون داشته باشیم. تا زمانی‌که واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد نرسیده، صحبت از بازگشایی بدون محدودیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

طبرسی درباره نگرانی از جهش‌های جدید گفت: خوشبختانه در دنیا جهش خاص جدیدی اتفاق نیفتاده است که مورد توجه قرار گیرد. تنها جهش مهم فعلا همان ویروس دلتاست و برخی کشورها گونه‌های جهش یافته ای در خود دلتا گزارش کردند، اما جز این ویروس جدیدی نداریم که مورد خطر باشد. البته اگر بخواهیم بدون محدودیت بازگشایی کنیم، خطرناک است.

وی گفت: هنوز اتفاق خاصی در زمینه پیشگیری نیفتاده است که بخواهیم مثلا ظرفیت هواپیماها را صد درصد کنیم.  یا مسافرت ها به‌ویژه مسافرت های خارجی آزاد شود. اکنون بسیاری از مردم مسافرت خارجی را آغاز کردند که خطرناک است. مثلا جایی مانند ترکیه در اوج بیماری است، بنابراین اکثر مسافرانی که می‌روند و برمی‌گردند، بیمار می‌شوند و بیماری را انتقال می‌دهند. حالا نمی‌دانیم که در آنجا جهش جدیدی هست یا خیر. چون طول می‌کشد که جهش را شناسایی کنیم. بنابراین اینها مواردی است که تا زمانی‌که به واکسیناسیون ۸۵ درصدی نرسیدیم باید رعایت کنیم.

کد خبر 634166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha