کلر یکی از مواد شیمیایی است که کاربرد گسترده‌ای در تصفیه آب، ضد عفونی و گند زدایی استخرها دارد. از خواص مهم کلر، می توان به قدرت بازی بالا اشاره نمود. ناپایداری گاز کلر باعث شده است که برای نگهداری آن، از مخازن مخصوصی استفاده نمایند. این گاز سمی به اندازه ۲,۵ بار از هوا سنگین تر بوده و بوی نامطبوعی دارد.

image-20211026102931-1.jpeg

کلر دارای قدرت اکسیدکنندگی و واکنش‌پذیری بسیاری زیادی است و به آسانی با مواد آلی وارد واکنش شیمیایی می‌شود.

پودر کلر چیست؟

پودر کلر در دمای اتاق، جامدی سفید خاکستری با بوی قوی کلر است و در آب یا در دمای بالا موجب آزاد شدن گازهای اکسیژن و کلر می شود. این ماده در حضور هوا با مولکول های آب، واکنش نشان می دهد وبه عنوان یک باز قوی، عمل کرده و به راحتی H+ را از مولکول های آب جذب می‌کند.

پودر کلر، یک اکسید کننده بسیار قوی است و به سادگی الکترون می پذیرد. به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی، این ماده در شیمی آلی به‌ طور گسترده مورد استفاده  قرار می گیرد؛ برای مثال: ترکیب جهت تجزیه گلیکول ‌ها، اسیدهای کتو و تولید آلدهیدهای کوچک یا کربوکسیلیک اسیدها. این ترکیب، همچنین فعالیت ضد میکروبی گسترده ای داشته و باقیمانده سمی هم از آن به جای نخواهد ماند.

استفاده از پودر کلر برای استخر

پودر کلر در سطح آب استخر پاشیده می‌شود. برای کنترل بهتر بر روی سطح مصرف کلر و ضد عفونی آب استخر، می توان ابتدا پودر کلر را در ظرف جداگانه ای حل کرده و سپس به آب استخر اضافه نمود.

کاربرد قرص و پودر کلر در ضد عفونی نمودن استخرها چیست؟

پودر کلر با درصدهای خلوص ۶۵% و ۷۰% (هیپوکلریت کلسیم) یکی از رایج ترین مواد شیمیایی موثر برای ضد عفونی کردن آب استخرهای عمومی و همچنین آب آشامیدنی است.

کاربرد پودر کلر در فاضلاب

از دیگر کاربردهای پودر کلر می توان به تصفیه فاضلاب اشاره نمود. در فرآیند هایی مانند کنترل بو، تصفیه اولیه، لجن فعال و تصفیه مخازن از پودر کلر استفاده می شود. کاهش BOD با افزودن پودر کلر به حوضچه های تصفیه رخ می دهد.

انواع قرص کلر

انواع قرص کلر آنزیم دار و ساده ۹۰ درصد ۲۰ و ۲۰۰ گرمی با حلالیت ۱۰۰ % در آب و بدون ته نشینی در بازار موجود است. از هر یک عدد قرص کلر، می توان برای تصفیه ۱۰ هزار لیتر آب در یک هفته استفاده نمود. اما مهمترین مزیت قرص کلر در مقایسه با پودر کلر چیست؟ قرص کلر به آرامی و در طی زمان در آب پخش می شود، بنابراین برخلاف پودر کلر، نیازی به استفاده روزانه و مکرر از آن نیست. به همین دلیل قرص های کلر برای ضد عفونی استخرهایی که در آخر هفته استفاده می شوند، بسیار ایده آل هستند. همچنین توجه شود که تابش نور خورشید می تواند بر عملکرد پودر کلر تاثیر منفی داشته باشد بهترین کلر برای استخرهای روباز پودر کلر ۹۰% و قرص کلر ۹۰% است .

کاربرد قرص و پودر کلر در ضد عفونی نمودن استخرها چیست؟

قیمت قرص کلر

به طور کلی درجه خلوص و وزن از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت فروش قرص کلر هستند. قرص کلر نیز در درجه خلوص های مختلفی برای مصارف گوناگون تولید می شود و معمولا قیمت قرص کلر با خلوص بالا نسبت به انواع خلوص پایین بیشتر است.

همانطور که گفته شد، قیمت قرص و پودر کلر به وزن و بسته بندی آن نیز وابسته است. بسته بندی هایی با تعداد و وزن بیشتر، قیمت بالاتری هم دارند. عامل مهم دیگر در تعیین قیمت قرص کلر، شرکت تولید کننده و ایرانی یا خارجی بودن آن است. پودر کلر ۶۵% و ۷۰% در انواع ایرانی، ژاپنی، هندی و چینی و... در بازار وجود دارد. قرص کلر ۹۰% هم معمولا" چینی میباشند البته چند وقتی هست که کلر ۶۵% در ایران بصورت قرص پرس شده و بصورت قلابی بعنوان قرص کلر ۹۰% ارائه میشود که کیفیت بسیار نازل آن در زمان استفاده در استخر نمایان میشود.

نکات مهم استفاده از قرص کلر

  • در استفاده از انواع قرص کلر برای تصفیه فاضلاب باید به مقدار مصرف آن توجه شود.
  • در شرایطی که هدف کنترل بو باشد، از پودر و قرص کلر با درجه خلوص۷۰ درصد به مقدار ۲۹ تا ۴۴ میلی گرم بر لیتر استفاده می شود.
  • برای استفاده در مخازن برای انواع پودر کلر با درجه خلوص ۷۰ درصد، مقدار ۸۷ تا ۱۳۱ میلی گرم بر لیتر نیاز است.

تفاوت پودر کلر و قرص کلر

تفاوت انواع قرص کلر و پودر کلر در سرعت عملکرد و کیفیت و شکل ظاهری آن‌هاست. قرص کلر ۹۰% و به صورت فشرده بوده و در زمان مشخص مقدار کمتری کلر نسبت به نوع پودری در آب آزاد می کند. البته میزان آزادسازی کلر با درجه حرارت آب استخر نیز مرتبط است. بنابراین متناسب با دمای آب استخر و حجم آن، مقدار قرص کلر موردنیاز تعیین می گردد. مصرف پودر کلر در آب با درجه اکتیویته آن تناسب دارد.

کاربرد پودر کلر و قرص آن در تصفیه آب

اگر هدف استفاده از قرص و پودر کلر ضد عفونی کردن و تصفیه آب و فاضلاب است، میزان مصرف باید با توجه به نوع آب و خروجی مورد نظر انتخاب شود. در برخی مصارف، هدف از کاربرد پودر کلر در آب های آشامیدنی کنترل طعم و بو است. در این مواقع، از پودر کلر با درجه خلوصی برابر با ۶۵ % در حدود ۱۰ تا ۱۷ میلی گرم در لیتر استفاده می شود.

جهت تصفیه و ضد عفونی آب استخر با پودر کلر با خلوص ۷۰ %، ۳ تا ۱۵ میلی گرم از این ماده لازم است. جهت ضد عفونی با پودر کلر ۶۵% باید ۳ تا ۱۷ میلی گرم استفاده شود. در استخرهای روباز بهترین گزینه قرص کلرو پودر کلر ۹۰%  است.

روش های مصرف کلر برای ضدعفونی کردن آب استخر

استفاده از کلر زن شناور

کلرزن شناور، محفظه ای سبد مانند است که قرص کلر در آن قرار گرفته و سپس در سطح آب استخر به صورت شناور حرکت می کند. این ظرف کوچک با حرکت در جهات مختلف، به آرامی کلر را در آب آزاد می کند. استفاده از کلرزن شناور، راهکاری ارزان، ساده و موثر برای کلرزنی استخر به شمار می آید. نکته قابل توجه اما این است که در صورت عدم گردش کلر زن در قسمت های مختلف اسخر، ضد عفونی به طور کامل انجام نمی شود.

کاربرد قرص و پودر کلر در ضد عفونی نمودن استخرها چیست؟

استفاده از اسکیمر

دراین روش، قرص کلر در داخل اسکیمر و سیستم فیلتر انتقال و گردش آب استخر قرار می گیرد. سپس با عبور جریان آب پرفشار از روی قرص های کلر، کلر محلول از مجاری در نظر گرفته شده وارد استخر می شود. به خاطر داشته باشید که در صورت خاموش بودن پمپ، کلر باید از اسکیمر خارج شود. در غیر این صورت غلظت بالایی از کلر ایجاد می شود که می تواند خورنده باشد.

کاربرد قرص و پودر کلر در ضد عفونی نمودن استخرها چیست؟

استفاده از دستگاه کلرزن اتوماتیک

دستگاه کلرزن اتوماتیک یا کلریناتور به سیستم فیلتر آب استخر متصل می شود. این دستگاه مقدار کلر تعیین شده را به طورمداوم و به شکل اتوماتیک به داخل استخر هدایت می کند. استفاده از دستگاه کلر زن اتوماتیک روشی بسیار دقیق و البته گران قیمت برای ضد عفونی آب است.

ایمنی و خطرات پودر کلر و قرص آن

  • با قرارگرفتن در معرض گرد و غبار این ماده شیمیایی و تماس محلول های آن با پوست، آلودگی با پودر کلر صورت می گیرد.
  • این ماده به شدت خورنده است و بخارهای خطرناکی آزاد می کند که برای سلامتی مضر هستند.
  • پودر کلر و بخار آن برای چشم، پوست و مجاری تنفسی تحریک کننده است.
  • بلع و تماس پوستی این ماده منجر به آسیب های بافتی می شود.
  • قرار گرفتن در معرض گاز های آزاد شده از پودر کلر ممکن باعث سوزش چشم، بینی و گلو شود.
  • سرفه، تنگی تنفس و تورم ریه ها از عوارض احتمالی قرارگرفتن در معرض این ماده است.
  • پودر کلر یک ماده سمی اما غیر قابل اشتعال است. این ماده می تواند سوختن مواد قابل احتراق را تسریع کند.
  • قرار گرفتن طولانی مدت این ترکیب شیمیایی در معرض آتش و گرما می تواند به تجزیه شدید مواد و پارگی ظروف منجر شود.
  • پودر کلر باید در مکانی خشک و با دمای مناسب و به دور از اسید ها، مواد آلی و فلزات نگهداری شود.
  • هرگز انواع مواد ضد عفونی کننده مثل قرص و پودر کلر را با سایر مواد شیمیایی مانند پاک کننده‌های حتی موادی که دارای کاربردهای خانگی هستند، مخلوط نکنید.
کد خبر 634120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha