مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

اجرای طرح سد تنگ‌سرخ یاسوج ۷۰۰هکتار باغ و ۵روستای منطقه را زیر آب می‌برد و اهالی پاسخ روشنی از میزان پرداخت خسارت‌ها ندارند.

سد تنگ سرخ

فاطمه میرزایی - همشهری آنلاین:
طرح سد تنگ‌سرخ یاسوج بعد سال‌ها معطلی با پیشرفت کمتر از ۵۰درصد به‌تازگی و پس از سفر رئیس‌جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد بار دیگر روی میز مدیران قرار گرفت. مطالعات سد تنگ‌سرخ از دهه۷۰ آغاز و براساس ماده۲۷۰ با امضای وزیر نیرو وارد فاز عملیاتی شده بود و این طرح در سال ۹۰ با هدف تامین آب آشامیدنی بلندمدت، صنعت و همچنین تامین نیاز زیست‌محیطی و حقابه‌های کشاورزی منطقه روی رودخانه بشار، کلنگ‌زنی شد.

این پروژه به‌دلیل مشکلات فراوان از جمله تملک اراضی هنوز به نتیجه نرسیده درحالی‌که اهالی روستاهایی که تحت‌تأثیر بهره‌برداری از این طرح عمرانی باید جابه‌جا شوند، نگرانی زیادی دارند. با ساخت این سد ۷۰۰هکتار باغ و ۵روستای منطقه تنگ‌سرخ زیر آب می‌رود و همین موضوع بسیاری از کشاورزان و باغداران منطقه را نگران کرده است. مردم معتقدند مسئولان هنوز تکلیف آنها را روشن‌ نکرده‌اند که قرار است چقدر خسارت به آنها پرداخت شود و تکلیف باغ‌ها چیست؟

برزخ ماندن و رفتن
یکی از ساکنان تنگ‌سرخ به همشهری می‌گوید: اراضی اطراف سد تنگ‌سرخ یاسوج بعد از گذشت ۱۰‌سال هنوز تملک نشده است و مردم روستاهای این منطقه در برزخ ماندن و رفتن مانده‌اند.
محمد. م ادامه می‌دهد: امرارمعاش مردم روستا در یک قرن اخیر با همین اراضی انجام شده است، ولی اکنون برخی از این اراضی را در حریم سد و برخی را در بستر رودخانه می‌دانند و از پرداخت خسارت خودداری می‌کنند.
 

مردم بلاتکلیف مانده‌اند
عیسی، یکی دیگر از این اهالی است. او نیز توضیح می‌دهد: پسرم داماد شده است، اما نمی‌توانیم برای او در خانه‌مان جایی را برای زندگی آماده کنیم، زیرا وضعیت روستاهای ما تعیین تکلیف نشده. خدا را خوش نمی‌آید اینطور با ما برخورد شود. انگار اختیار خانه‌های خودمان را نداریم. او با بیان اینکه در بخشداری پرونده‌ها برای پرداخت خسارت تشکیل شده است، می‌افزاید: ۱۰سال از شروع ساخت گذشته شده است، دیگر چقدر باید صبر کنیم؟

تشکیل پرونده برای ۲۲۰ خانوار
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همه روستاها در مخزن سد قرار ندارند به همشهری می‌گوید: روستاهایی که در مخزن قرار می‌گیرند و قرار است جابه‌جا شوند، اراضی‌شان تملک می‌شود.

رسول فرهادی با بیان اینکه براساس بررسی، ۲۲۰خانوار دارای شرایط دریافت خسارت به‌دلیل جابه‌جایی هستند، می‌افزاید: برای همه این ۲۲۰ خانوار پرونده تشکیل و به آنها اطلاع داده شده است که مدارک مربوط به مالکیت خود را ارائه کنند. البته این نکته را هم درنظر داشته باشید که این پرونده‌ها مربوط به خانه‌های مسکونی است و مشمول اراضی کشاورزی نمی‌شود، زیرا موضوع اراضی در حوزه ما نیست.

او با بیان اینکه ممکن است موضوع خانه‌های بدون سند یا در واقع همان روستاهای بدون سند هم مطرح باشد، ادامه می‌دهد: ما آنچه در حوزه اختیار و مسئولیت‌مان بود، انجام دادیم و همه موارد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارسال شده است. دولت درباره اراضی بدون سند مالکیت یا در مالکیت بنیاد مستضعفان نیز برنامه‌ریزی خواهد کرد. بدون شک حقی از کسی پایمال نمی‌شود.

فرهادی با بیان اینکه ۲ سال تا اجرای انتقال روستاها زمان باقی است و تکمیل پرونده‌ها به سرعت انجام می‌شود، می‌گوید: ممکن است کسی به مبلغ دریافتی اعتراضی داشته باشد که باز هم رسیدگی به شکایات بحث دیگری است و مراحل خودش را دارد. نگرانی مردم قابل درک است.

جابه‌جایی خانه‌ها این تشویش را ایجاد می‌کند، اما همه اهالی مطمئن باشند حقی از کسی تضییع نخواهد شد. هرچند مسئولان استان اعلام کرده بودند میزان خسارات برآورد شده با حضور خود اهالی منطقه از زمان آغاز اجرای طرح در سال‌های۸۵و۸۶  انجام و حتی مطالعات و میزان خسارات نیز مستندسازی شده است، اما فرهادی تأکید می‌کند برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم اراضی آنها به نرخ روز محاسبه و حین کار، تملک انجام خواهد شد و تمامی خسارات سد براساس قانون پرداخت می‌شود.

تلاش برای آبگیری سد تا پایان سال ۱۴۰۱
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: حجم مخزن این سد ۱۲۵میلیون مترمکعب و ظرفیت آب تنظیمی آن ۱۵۷میلیون مترمکعب است. فرهادی تأکید می‌کند آب آشامیدنی یاسوج پایدار نیست و از طریق چشمه، چاه و پمپاژ از رودخانه تامین می‌شود که این منابع وضعیت مناسبی ندارند و با توجه به جیره‌بندی آب در شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ساخت سد می‌توان سیلاب‌های زمستانه را مهار و در فصل تابستان مصرف کرد.

او با تأکید بر اینکه سهم استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس و شهرهای اطراف در مصارف آب سد تنگ‌سرخ مشخص شده است، می‌گوید: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا پایان سال۱۴۰۱ سد تنگ‌سرخ آبگیری شود. به‌گفته فرهادی، سهم استان فارس از ۷۲میلیون مترمکعب به ۵۶میلیون مترمکعب کاهش یافته و مدیریت این سد بر عهده کهگیلویه و بویراحمد و سهم استان بیش از فارس است.

کد خبر 633945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha