مجموع نظرات: ۳
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

شما تنها نیستید. امروزه دیگر سرطان سینه یک بیماری رعب آور محسوب نمی شود و پیشرفت های رخ داده در درمان سرطان سینه، در طول بیست سال گذشته، نوید امید زنده ماندن و کاهش عوارض جانبی پس از درمان و لذت بردن از یک زندگی سالم را بسیار بیشتر از قبل برای مبتلایان به ارمغان آورده است.

درمان سرطان سینه.jpg

راز جراحی با فراهم آوردن یک مجموعه اطلاع رسانی کامل و جامع به شما در درک گزینه های درمان و آشنا شدن با آنها کمک می کند. پس در ادامه با ما همراه باشید:

گزینه های درمان سرطان سینه

گزینه های بسیاری برای درمان سرطان پستان وجود دارد. روش درمانی که شما به همراه تیم مراقبتی تان انتخاب می کنید، به عوامل متعددی از قبیل موارد زیر وابسته است:

  • مرحله سرطان
  • نتایج به دست آمده از تست های آزمایشگاهی، مارکرها یا نشانگرهای تومور، و تست ژنومیک تومور
  • سن
  • ورود یا عدم ورود به دوره یائسگی
  • سلامت عمومی
  • اندازه سینه ها
  • توانایی و توافق برای قرار گرفتن تحت پرتو درمانی

جراحی برای درمان سرطان سینه

امروزه بسیاری از مبتلایان به سرطان سینه ، بین جراحی حفظ سینه و ماستکتومی، یکی را انتخاب می کنند. هر دو نوع جراحی، اغلب با پرتودرمانی یا درمان های دیگر از قبیل شیمی درمانی یا هورمون درمانی دنبال می شود. در بسیاری از موارد، جراحی حفظ سینه و ماستکتومی برای افرادی که در مرحله اولیه سرطان سینه هستند، به یک اندازه موثر است.

در طول جراحی حفظ سینه، جراح، تومور را به همراه مقدار کمی از بافت نرمال اطراف آن و بخشی از گره های لنفاوی در زیر بغل را برمی دارد، ولی خود سینه را برنمی دارد.

ماستکتومی

ماستکتومی، یک روند جراحی برای برداشتن سینه است. انواع مختلفی از ماستکتومی وجود دارد که شامل ماستکتومی کامل ( که تحت عنوان ماستکتومی ساده نیز شناخته می شود )، ماستکتومی حفظ پوست و ماستکتومی رادیکال تغییر یافته می باشد. ماستکتومی اغلب زمانی توصیه می شود که:

  • نواحی متعددی از سینه درگیر سرطان شده باشند.
  • تومور، بزرگ تر از ۵ سانتی متر باشد.
  • سینه کوچک باشد به طوری که برداشتن کل سرطان باعث بر جای ماندن بافت کم و در نتیجه یک سینه بدشکل شود.
  • شما دارای توانایی یا تمایل برای قرار گرفتن تحت پرتو درمانی نباشید.

ماستکتومی کامل

جراحی ماستکتومی کامل برای درمان سرطان سینه، بخش عمده بافت سینه، نوک و بخشی از پوست پایه سینه را بر می دارد. گره های لنفاوی در زیر بغل، برداشته نمی شوند. البته، گاهی اوقات گره های لنفاوی در یک روند متفاوت، در طول همان جراحی برای کنترل سرطانی بودن یا نبودن آنها، برداشته می شوند.

ماستکتومی حفظ پوست

در برخی زنان که خواهان بازسازی سریع سینه هستند، ماستکتومی حفظ پوست انجام می شود. در این روند، بخش عمده پوست روی سینه دست نخورده باقی می ماند.

ماستکتومی رادیکال تغییر یافته

در این روند جراحی، کل سینه که درگیر سرطان شده است، بخش عمده گره های لنفاوی زیر بغل، بافت غشایی ماهیچه در قفسه سینه و گاهی بخشی از ماهیچه دیواره قفسه سینه برداشته می شود.

بعد از درمان سرطان سینه

بعد از ماستکتومی، یک روش برای بازسازی سینه ها، روش به کار گیری ایمپلنت می باشد. ایمپلنت به کار برده شده برای پروتز سینه ، دارای پوسته سیلیکونی انعطاف پذیر به شکل گرد می باشد که با ژل سیلیکون یا سالین ( آب نمک استریل ) پر شده است.  ایمپلنت را می توان بر روی ماهیچه قفسه سینه یا زیر کل یا بخشی از ماهیچه قفسه سینه قرار داد. پروتز سینه بعنوان روشی برای جایگزین نمودن بافت سینه ای می باشد که در طول ماستکتومی برداشته شده و در طول پروتز پستان، شکل و حجم سینه، بازیابی می شود.

پروتز سینه بعد از درمان سرطان ، می تواند در موارد زیر، گزینه خوبی به شمار آید:

  • بعد از ماستکتومی، شما دارای پوست و بافت سالم کافی برای پوشش دادن و پشتیبانی از پروتز سینه باشید.
  • بخواهید از ایجاد برش و جای زخم در بخش های دیگر بدن که در زمان بازسازی فلپ اتفاق می افتد، بر حذر باشید.
  • تمایلی به قرار گرفتن تحت جراحی طولانی و ریکاوری مورد نیاز بعد از بازسازی با فلپ نداشته باشید.
  • نیازی به پرتودرمانی نداشته باشید.

درمان های سیستمیک سرطان سینه

درمان های سیستمیک سرطان سینه برای مورد هدف قرار دادن سلول های سرطان در سراسر بدن مورد استفاده قرار می گیرند. درمان سرطان سینه با این رویکرد، سلول های کل بدن و نه فقط سلول های سرطانی در سینه را مورد هدف قرار می دهد. این درمان ها قبل و بعد از جراحی یا پرتودرمانی قابل اجرا می باشند. شیمی درمانی، هورمون درمانی و درمان هدف جزو درمان های سیستمیک می باشند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک روش درمان سرطان سینه است که در آن داروها برای مورد هدف قرار دادن سلول های سرطان مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب اوقات، داورها در جریان خون از طریق تزریق درون وریدی با سوزن وارد شده در رگ، به بدن انتقال داده می شود. برخی اوقات، دارو به صورت قرص تجویز می شود.

شیمی درمانی را می توان از طریق یک پورت قرار گرفته در قفسه سینه در طول جراحی سرپایی کوتاه نیز مورد استفاده قرار داد. پورت، یک دیسک پلاستیکی یا فلزی کوچک است که در زیر پوست قرار می گیرد. یک لوله نرم نازک به نام کاتتر، پورت را به یک رگ بزرگ وصل می کند. داروهای شیمی درمانی از طریق یک سوزن که متناسب با پورت می باشد، وارد بدن می شود.

هورمون درمانی

برخی سرطان های سینه به استروژن و پروژسترون، دو هورمون ساخته شده توسط بدن زنان ( که تحت عنوان مارکرها یا نشانگرهای تومور نیز شناخته می شوند) حساس می باشند. هورمون درمانی مانع رسیدن هورمون ها به سلول های سرطانی که برای رشد خود به این هورمون ها نیاز دارند، می شود. در این روش درمان سرطان سینه، از داروهایی استفاده می شود که به طور کامل، رسیدن هورمون به سرطان را مسدود کرده یا سطح هورمون ها در بدن را پایین می آورد.

هورمون درمانی اغلب بعد از جراحی یا شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرد، ولی می تواند قبل از جراحی نیز آغاز شود. داروی تاموکسیفن، مثالی از هورمون درمانی می باشد.

درمان هدف

این روند برای درمان سرطان پستان، شامل استفاده از دارو یا موادی می باشد که به شکلی خاص، تغییرات در سلول های عامل ایجاد سرطان را مورد هدف قرار می دهند. برای مثال، درمان هدف برای درمان سرطان سینه که تست های آن برای نشانگر تومور، مثبت بوده است، مورد استفاده قرار می گیرد. این نشانگر، گیرنده فاکتور رشد ۲ (HER۲) نامیده می شود. هدف درمانی در مقایسه با شیمی درمانی، به سلول های نرمال و سالم، کمتر آسیب می زند.

پرتو درمانی

در پرتو درمانی برای درمان سرطان سینه، از اشعه های پر انرژی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود. پرتو درمانی برای درمان سرطان پستان، قبل و بعد از جراحی قابل استفاده می باشد. بیشتر بیماران پرتودرمانی خارجی را دریافت می کنند که در آن، پرتو به بخش آسیب دیده بدن با سرطان، انتقال می یابد. پرتو درمانی می تواند به وسیله ماده رادیواکتیو که مستقیماً در سینه وارد می شود، انجام پذیرد. برخی افراد هر دو نوع پرتو درمانی را دریافت می کنند.

کد خبر 633900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریبا حاتم DE ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    جوشانده گیاهی هم میشه تاثیر گذار باشه برای بالا بردن سیستم ایمنی
  • نفس احمدی GB ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    چقدر خوبه مرتب روند درمان رو انجام بدیم