با ادامه روند صعودی آمار کرونا در مازندران طی روزهای گذشته، پنج شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند و رنگ آبی هم از مازندران دوباره خارج شد.

رنگ بندی کرونایی مازندران 4 آبان

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین ارزیابی‌های سامانه ماسک نشان می‌دهد که روند افزایشی شیوع کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و از تعداد شهرستان‌های آبی و زرد کاسته و بر تعداد شهرستان‌های نارنجی و قرمز افزوده شده که این وضعیت در مازندران نیز دیده می‌شود.

در حالی که سامانه ماسک هر هفت روز و در پایان هر هفته نقشه رنگ‌بندی جدید کرونایی را منتشر می‌کرد، این بار پس از ۴ روز اقدام به انتشار نقشه جدید رنگ‌بندی کرونایی کرده است. طبق نقشه‌ای که سامانه ماسک ۳۰ مهر منتشر کرد، از یکم آبان فقط شهرستان نور در وضعیت نارنجی کرونایی قرار داشت، اما در نقشه جدید که امروز منتشر شد و از فردا اعمال می‌شود پنج شهرستان تنکابن، نور، سوادکوه، جویبار و قائمشهر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و بقیه شهرستان‌ها زرد هستند. دو شهرستان سیمرغ و میاندورود نیز که در وضعیت آبی کرونایی قرار داشتند به جمع شهرهای زرد پیوستند.

در نقشه جدید رنگ‌بندی کرونایی کشور که امروز توسط سامانه ماسک منتشر شد ۲۲ شهرستان وضعیت قرمز کرونایی دارند، ۱۲۸ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند، ۲۱۵ شهرستان رنگ زرد کرونایی دارند و ۸۳ شهرستان نیز آبی هستند. این در حالی است که در نقشه پیشین سامانه ماسک که ۳۰ مهر منتشر شده بود، ۱۶ شهرستان وضعیت قرمز داشتند و ۱۱۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار گرفته بودند. تعداد شهرستان‌های با وضعیت زرد و آبی نیز به ترتیب ۲۲۷ و ۸۶ شهرستان بود.

رنگ نارنجی کرونایی از یکم آبان و پس از دو هفته با قرار گرفتن شهرستان نور در وضعیت نارنجی به مازندران بازگشت و اکنون در حال گسترش است. آخرین شهرستانی که از مازندران در موج پنجم کرونا وضعیت نارنجی کرونایی داشت رامسر بود که ۱۶ مهر به جمع شهرستان‌های زرد کرونایی پیوست و پس از چند ماه رنگ نارنجی کرونایی از نقشه مازندران جدا شد.

روند افزایشی بستری بیماران کرونایی در مازندران پس از حدود دو ماه کاهشی بودن آمارها که از ۲۲ مرداد آغاز شده بود، از ۱۸ مهر افزایشی شد و طی روزهای اخیر ادامه یافت. طبق آخرین آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران تا ظهر روز دوم آبان به ۴۲۵ نفر رسید که از این تعداد ۸۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

کارشناسان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیش‌تر اعلام کرده بودند که با توجه به پایین بودن سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمالا بازگشت روند افزایشی آمارهای کرونایی به مازندران بالاست. به گفته دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اوایل آبان را باید روزهای آغاز موج ششم کرونا در مازندران دانست.

بازگشایی تالارها و برپایی مجالس عروسی و جشن‌های دیگر یکی از عوامل افزایش آمارهای کرونایی در مازندران است. حضور چندباره مسافران در مازندران به دلیل تعطیلات پایان هفته‌ای نیز بر سرعت شیوع ویروس در این استان افزوده است. به این موارد باید برپایی تجمعاتی مانند استقبال از قهرمانان کشتی در شهرهای مختلف مانند بابل، جویبار و آمل را نیز افزود که با کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها انجام شده بود.

در حال حاضر نگاهی به پنج شهرستان دارای وضعیت نارنجی مازندران احتمالاتی را بابت بازگشت این شهرستان‌ها به وضعیت نارنجی نشان می‌دهد. شهرستان‌های تنکابن و نور به دلیل گردشگرپذیر بودن طی هفته‌های اخیر تراکم جمعیتی بالایی داشتند و شهرستان جویبار نیز چند تجمع پیاپی مرتبط با قهرمانان کشتی داشت. شهرستان قائمشهر هم با توجه به تراکم بالای جمعیتی در هر موج کرونا از نخستین شهرستان‌های مازندران است که آمارش افزایشی می‌شود. ضمن این که تعدد تالارهای عروسی و برپایی جشن‌های خانوادگی در این شهرستان آمار بیشتری نسبت به سایر شهرستان‌ها دارد. شهرستان سوادکوه نیز به دلیل حضور پرتعداد مسافران بومی در روستاها و ییلاقات طی روزهای پایان هفته شرایط مستعدی برای افزایش آمارهای کرونایی دارد.

کد خبر 633897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha