مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: راه‌اندازی رشته امر به معروف و نهی از منکر تا الان به وزارت علوم پیشنهاد نشده است.

آهنچیان - وزارت علوم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: راه‌اندازی رشته امر به معروف و نهی از منکر تا الان به وزارت علوم پیشنهاد نشده است. البته ظاهرا یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی خارج از وزارت علوم، در ایجاد و تاسیس این رشته با نهاد مرتبط به توافق رسیده‌اند.

وی درباره اینکه چه نهادها و دستگاه‌هایی می‌توانند برای تدوین رشته دانشگاهی اعلام نیاز کنند، توضیح داد: برای این که یک رشته وارد نظام آموزش عالی شود، ۳ ماخذ وجود دارد که عبارت است از نیازهای جامعه به تامین نیروی انسانی، نیازهای علم به توسعه و نیازهای فردی. 

وی افزود: نهادها، دستگاه‌ها، سازمان‌ها یا سازمان‌های مردم‌نهاد و مانند اینها به نمایندگی از جامعه تقاضا را مطرح می‌کنند. موضوعات فنی، محیط زیست، حقوق بشر و ... نمونه‌هایی از چنین تقاضاهایی است. 

آهنچیان درباره درخواست رشته برای تامین نیروی کار ماهر بیان کرد: در تقاضاهای مربوط به نیروی کار ماهر، دستگاه‌های متعددی خواستار ایجاد برنامه و تاسیس رشته هستند که نمونه‌های متعددی وجود دارد. به عنوان مثال اخیرا یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان انرژی اتمی برای کشاورزی هسته‌ای درخواست تاسیس رشته و دانشکده را داده بود. 

او گفت: تقاضای علم را دانشمندان و استادان علم بر اساس روندهای جهانی و نیاز کشور به توسعه علمی پیشنهاد می‌دهند. 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره پیشنهاد افراد برای طراحی و ایجاد رشته گفت: علاوه بر این افراد هم می‌توانند پیشنهادهای خود را در این مورد ارائه دهند. ممکن است که رشته درخواستی از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌ها مورد تقاضا نباشد اما عده‌ای از مردم بخواهند آن را به ویژه از طریق پرداخت شهریه و در قالب آموزش‌های بخش غیرانتفاعی دریافت کنند. به عنوان نمونه برخی رشته‌های هنری یا برخی از زبان‌های خارجی در صورتی که در کارگروه‌ها بررسی و تایید شود، وارد نظام آموزش عالی خواهد شد. 

وی درباره ایجاد رشته امر به معروف و نهی از منکر که گفته شده به تازگی طراحی شده است، گفت: در مورد رشته امر به معروف و نهی از منکر باید بگویم تاکنون در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چنین برنامه‌ای پیشنهاد نشده است. البته بر اساس اطلاعات موجود در فضای رسانه‌ای کشور، یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی خارج از وزارت علوم در ایجاد و تاسیس این رشته با نهاد مرتبط به توافق رسیده‌اند. 

آهنچیان ادامه داد: در وزارت علوم همه برنامه‌ها از جمله برنامه‌هایی که از سوی گروه علوم حوزوی و یا سایر دانشگاه‌ها و کارگروه‌های تخصصی ارائه می‌شود، ابتدا در قالب طرح توجیهی ارائه می‌شود و در صورت تایید در کمیسیون یا گروه تخصصی برنامه مرتبط تدوین و در صورت بررسی و تصویب برنامه در شورای گسترش و برنامه‌ریزی، روی سامانه آموزش عالی بارگذاری می‌شود. 

وی درباره روند تایید رشته پیشنهادی گفت: همان طور که گفته شد این اقدام سه مرحله دارد؛ ارایه طرح توجیهی برنامه، تدوین برنامه درسی و پذیرش دانشجو. 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محتوای هیچ برنامه‌ای پنهان و محرمانه نیست و هرکس در درگاه وزارت علوم بخش برنامه‌های درسی این عنوان را جستجو کند، اگر این برنامه مصوب باشد، محتوای آن هم موجود است و می‌تواند برنامه را بارگذاری و مشاهده کند. 

وی درباره واکنش به طراحی رشته امر به معروف در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: موضوع اسلامی شدن در سال‌های گذشته منجر به تشکیل یک ستاد زیرمجموعه شورای انقلاب فرهنگی شده و این ستاد نه فقط در خصوص برنامه که درباره سایر مسائل مدیریتی، مباحث فرهنگی و دانشجویی اثرگذار است. 

آهنچیان گفت: در مورد طرح برنامه، شورایی به نام شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نیز در زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌های درسی علوم انسانی را با ۴ رویکرد بومی‌سازی، کارآمدسازی، روزآمدسازی و انطباق با تعالیم دین اسلام بازنگری یا تدوین اولیه می‌کند.

گفتنی است چند روز پیش (روز ۲۵ مهر) مهران صمدی، رییس قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در یک وبینار با موضوع «تبیین رویکردهای جدید ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر» گفت: قرار است رشته‌ای در مقاطع ارشد و دکتری به‌ عنوان رشته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر راه‌اندازی و محتوای درسی در این زمینه تولید شود. این خبر بین کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مختلف و متفاوتی در پی داشته است.

کد خبر 633751

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha