بحران کم‌آبی امسال بیش از گذشته خود را به رخ می‌کشد و در تازه‌ترین اتفاق مشخص شده است که آبان ماه امسال هم خبری از بارش کافی باران وجود ندارد. حتی براساس نقشه‌های هواشناسی، مشخص شده است که پاییز ایران تا آغاز زمستان، کم‌بارش و خشک می‌ماند و بدین‌ترتیب ایران خشک‌ترین پاییز خود را پشت سر می‌گذارد.

خشكسالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، همین دیروز احد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور به خبرگزاری مهر گفت که میانگین بارش‌ها در کل کشور طی مهرماه سال‌جاری نسبت به میانگین بلندمدت کمتر بود و بدین‌ترتیب با پاییز خشک و کم‌بارش به‌ویژه در آبان‌ماه مواجه هستیم.

ایران مهر ماه پاییزی را هم بدون بارش مناسب پشت سر گذاشته است و به‌گفته کارشناسان هواشناسی، از ابتدای مهرماه تاکنون به‌جز در نوار شمالی و منتهی‌الیه جنوب شرق کشور سایر نقاط کشور بدون بارندگی سر کردند.

احد وظیفه گفته است که از ابتدای مهرماه تاکنون به‌طور متوسط ۲.۴ میلی‌متر بارندگی در کشور رخ داد که این میزان در دوره بلندمدت ۵.۳ میلی‌متر است. بنابراین میانگین بارندگی‌ها در کل کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای نسبت به بلندمدت داشته و تقریبا در غالب مناطق کشور از جنوب البرز تا مناطق مرکزی و شرق کشور به‌جز خراسان شمالی و نوار شمالی کشور بارندگی رخ نداده یا اگر هم بارش اتفاق افتاده، بسیار ناچیز بوده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفته است: نوار شمالی کشور بیشترین بارندگی‌ها را طی مهرماه دریافت کرده و هرچند که مقدار بارندگی‌ها در استان‌های واقع در نیمه شمالی و نوار شمالی کشور بیشتر از سایر مناطق بوده، اما خطه شمال نیز شرایط مطلوبی نداشته و مقدار بارندگی‌ها در استان‌های گیلان و مازندران کمتر از حد نرمال بوده  است. بدتر آن که استان مازندران طی یک‌ماه گذشته تقریبا نصف بارش بلندمدت را دریافت کرده است.

به‌گفته وظیفه، با توجه به شرایط اقلیم کشور، بارندگی‌ها طی مهرماه عمدتا محدود به نوار شمالی کشور شد. بارندگی در استان‌های حاشیه البرز ازجمله تهران، زنجان و سمنان نیز کمتر از حد نرمال بوده. به این معنا که میزان بارندگی در استان تهران از ابتدای پاییز تاکنون ۰.۷ میلی‌متر بوده. درحالی‌که این استان در بلندمدت ۷.۳ میلی‌متر بارش دریافت می‌کرده است. الگوهای پیش‌بینی وضعیت هواشناسی مشخص کرده که آبان‌ماه بسیار خشک و کم‌بارش پیش روی ایران است و این وضعیت حداقل تا آذرماه تداوم خواهد یافت. بارندگی آبان‌ ماه به‌شدت کمتر از نرمال خواهد بود و وضعیت بارندگی آذرماه نیز امیدوارکننده نیست.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی امیدوار است که با عبور از آذر ماه و با آغاز فصل زمستان، شرایط متحول شود و بارش‌ در کشور به حد نرمال برسد. به‌گفته احد وظیفه، به‌نظر می‌رسد براساس پیش‌بینی‌ها، زمستان امسال به وضعیت نرمال برسیم، اما زمستان پربارشی نخواهیم داشت و زمستان ۱۴۰۰ نیز به کم‌بارشی گرایش دارد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی می‌گوید: حدود ۴۵ درصد بارندگی فلات ایران مربوط به بارش‌های ۳ ‌ماه زمستان است؛ بنابراین اگر بارندگی‌ها طی زمستان امسال در حد نرمال باشد می‌توان امیدوار بود که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد بارندگی سالانه را دریافت کنیم و خشکسالی امسال به‌شدت سال گذشته نخواهد بود.

وظیفه دمای پاییزی کشور را حدود ۰.۵ تا یک‌درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد نرمال اعلام کرد و گفت: میانگین دمای کل کشور از ابتدای مهرماه تاکنون ۰.۹ درجه سلسیوس بیش از نرمال بوده اما پیش‌بینی می‌شود که تا اواسط هفته آینده، دما در تمام نقاط کشور به استثنای نوار جنوبی و جنوب شرق حدود یک تا ۴ درجه کمتر از بلندمدت باشد. همچنین هفته آینده نیز دما به‌ویژه در نیمه شرقی کمتر از حد نرمال خواهد بود و در نیمه غربی در شرایط تقریبا نرمال قرار می‌گیرد؛ بنابراین انتظار می‌رود طی ۴ تا ۵ هفته آینده کشور به‌لحاظ دمایی در شرایط نرمال قرار بگیرد.

کد خبر 633556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha