یک سویه‌ی جدید جهش‌یافته کروناویروس که به سویه‌ی دلتا مربوط است باعث نگرانی کارشناسان در انگلیس شده است، چرا که ظاهرا از سویه‌ی دلتا واگیرتر است.

virus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی البته دانشمندان می‌گویند هنوز بسیاری از چیزها را درباره این زیرنوع سویه‌ی دلتا که نام رسمی آن AY.4.2 است و برخی از کارشناسان آن را «دلتا پلاس» نامیده‌اند، نمی‌دانند.

مقامات بهداشتی انگلیس گفته‌اند هنوز خیلی زود است که گفت آیا این زیرنوع جدید نسبت به سویه اصلی دلتا خطر بیشتری برای بهداشت عمومی ایجاد می‌کند یا نه. خود سویه‌ی دلتا نسبت به سویه اولیه کروناویروس بسیار واگیرتر است.

اما این مقامات می‌گویند این جهش را از نزدیک دنبال می‌کنند: تا به حال این سویه‌ی جدید ۶ درصد از همه موارد عفونت کرونا در انگلیس را که توالی‌یابی ژنتیکی شده‌اند، تشکیل می‌دهد.

ویروس‌ها به طور مداوم جهش پیدا می‌کنند و کروناویروسی که در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین ظهور پیدا کردن نیز دستخوش تغییرات متعدد جزئی به علت این جهش‌ها شده است که واگیری و انتشار ویروس را تشدید کرده‌اند. این وضعیت ابتدا با سویه‌ی آلفا (که برای نخستین بار در انگلیس کشف شد) رخ داد که انتشار جهانی پیدا کرد تا هنگامی که با سویه‌ی واگیرتر دلتا که در ابتدا در هند شناسایی شد، جایگزین شد.

سویه‌ی دلتا که سازمان جهانی بهداشت در ماه مه (اردیبهشت) نیز آن یک «سویه‌ی مایه نگرانی» (VOC) خوانده بود، در حال حاضر به سویه‌ی غالب جهانی کروناویروس بدل شده است.

اما سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا جمعه پیش گزارشی درباره یک سویه‌ی جدید که زیرتبار سویه‌ی دلتا است و نام رسمی AY.4.2 به آن داده شده است و در حال گسترش در انگلیس است، منتشر کرد. به گفته این سازمان این زیرنوع دارای جهش‌هایی (A222V و Y145H) در پروتئین گل‌میخی یا شاخکی سطح کروناویروس است که باعث اتصال ویروس به سلول‌ها می‌شود.

سویه‌ی AY.4.2 با طور فزاینده‌ای در میان موارد کرونا در انگلیس شناسایی می‌شود و برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است نقشی در افزایش دوباره موارد عفونت کرونا در این کشور داشته باشد.

انگلیس در حال حاضر دچار افزایش درازمدت و نگران‌کننده موارد کووید شده اس به طوری که روزانه بین ۴۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ عفونت جدید در روز در هفته اخیر در آن گزار شد و این سوال برای کارشناسان مطرح شده است که علت این افزایش چیست.

گزارش شده است که این زیرنوع جدید سویه‌ی دلتا ۱۰ تا ۱۵ درصد واگیرتر از سویه‌ استاندارد دلتا باشد، اما هنوز به یقین نمی‌توان گفت آیا افزایش موارد کرونا در انگلیس مربوط به انتشار این ویروس جدید است یا نه.

سازمان جهانی بهداشت نیز هنوز سویه‌ی AY.4.2 را به عنوان «سویه‌ی مورد بررسی» یا «سویه‌ی مایه نگرانی» طبقه‌بندی نکرده است- یعنی این سازمان تغییرات ژنتیکی ایجاد شده دراین سویه را به عنوان عاملی موثر بر واگیری، شدت بیماری، گریز ایمنی، تشخیصی یا درمانی شناسایی نکرده است. همچنین این سویه‌ی جدید هنوز باعث سرایت قابل‌توجه در سطح جوامع نشده است. علاوه بر انگلیس، مواردی از ابتلا به این سویه‌ی جدید در آمریکا، روسیه و فلسطین اشغالی گزارش شده است.