ظهور سویه‌های جدید جهش‌یافته کروناویروس در طول پاندمی آن یکی از اخبار مورد توجه بوده است، اما آیا ایجاد این سویه‌های جدید همچنان ادامه خواهد یافت؟

virus

بله، تا هنگامی که کروناویروس عامل پاندمی همچنان باعث عفونت مردم می‌شود، ظهور سویه‌های جدید به علت جهش‌های ژنتیکی ادامه خواهد یافت. اما این امر به معنای آن نیست که این سویه‌ها به طور مرتب ظهور خواهند کرد یا این سویه‌های جدید حتما خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی هستند.

در حالیکه فقط بیش از نیمی از مردم جهان در برابر کرونا واکسینه شده‌اند، این ویروس احتمالا در چند ماه یا سال‌های آینده همچنان افراد بدون مصونیتی را خواهد یافت که در آنها عفونت ایجاد کند و درون بدنشان تکثیر کند. هر بار که ویروس اجزایش را درون سلول‌ها کپی می‌کند، ممکن است جهش یا تغییر کوچکی در مواد ژنتیکی آن رخ دهد. اگر تغییرات طوری باشند که به بقای ویروس کمک کنند، سویه‌های جدیدی از  ویروس بوجود می‌آیند.

اما این وضعیت به معنای آن نیست که تحول ویروس به همان شیوه‌ای صورت خواهد گرفت که از ابتدای شروع پاندمی آن در اواخر سال ۲۰۱۹ رخ داده است.

هنگامی که ویروسی یک گونه جدید حیاتی را آلوده می‌کند، لازم است با میزبان جدید تطبیق پیدا کند تا به طور گسترده‌تری انتشار پیدا کند. جهش‌هایی که سویه‌ی دلتای کروناویروس را ایجاد کردند، باعث شدند این سویه دو برابر واگیرتر از سویه‌های ابتدایی‌تر ویروس شود. اما در حالیکه تداوم جهش‌ها ممکن است ویروس واگیرتر کند، کارشناسان می‌گویند احتمالا میزان واگیری آن این بار دو برابر نخواهد شد.

دکتر آدام لورینگ، ویروس‌شناس و کارشناس بیماری‌های عفونی در دانشگاه میشیگان می‌گوید: «ما شاهدی مرحله‌ای از تحول سریع ویروس بوده‌ایم که ثمرات بسیاری برای آن از لحاظ انتشار سریع به بار آورده است، اما این وضعیت به طور بی‌نهایت ادامه نخواهد یافت.»

همچنین ممکن است ویروس بتواند مرگبارتر شود، اما دلیلی تحولی برای رخ دادن چنین تغییری وجود ندارد. چنین تغییری باعث بیمار شدن شدید افراد می‌شود و در نتیجه افراد حامل ویروس کمتر می‌توانند با دیگران معاشرت اجتماعی داشته باشند و ویروس را به آنها منتقل کنند.

کارشناسان همچنین در حال بررسی این موضوع هم هستند که آیا سویه‌های نوظهور ویروس توانایی بیشتری در گریز از حفاظت ناشی از واکسیناسیون و عفونت طبیعی پیدا می‌کنند یا نه. در حالیکه شمار بیشتری از افراد واکسینه می‌شوند، ویروس باید بتواند در میان افرادی که تا حدی به آن مصونیت دارند، انتشار پیدا کند تا بتواند به بقایش ادامه دهد.

ویروس در چنین شرایطی می‌تواند از جهشی که اثربخشی پاسخ ایمنی را کاهش می‌دهد، استفاده کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دانشمندان ممکن است پیشنهاد کنند که فرمول واکسن به طور دوره‌ای تغییر کند، یعنی همان کاری که برای واکسن‌های آنفلوانزا انجام می‌شود و هر سال واکسن جدید به بازار می‌آید.

منبع: آسوشیتدپرس 

کد خبر 633408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha