میثم دلخانی، قهرمان کشتی جهان از مردمی که برای قهرمان‌ها سنگ‌تمام گذاشتند تشکر می‌کند اما از مسئولان دلگیر است.

میثم دلخانی

همشهری‌آنلاین - محسن محمود صفری

میثم دلخانی در مسابقات جهانی نروژ در وزن ۶۳ کیلوگرم توانست رتبه پنجمی سال ۲۰۱۹ را به مدال طلا تبدیل کند. او یکی از ۴ نماینده شیرازی تیم ملی ایران بود که با طلا کارش را تمام کرد. میثم در جهانی نروژ کشتی‌های مطمئنی گرفت و تمامی حریفانش را حساب‌شده شکست داد. البته خودش معتقد است توانایی ۸ بر صفر بردن حریفانش را دارد ولی ترجیح می‌دهد برد مطمئن داشته باشد و ریسک نکند. چهره طلایی ایران در جهانی ۲۰۲۱ در این گفت‌وگو به سؤالات همشهری پاسخ داده است.

*مسابقات جهانی نروژ برایت پایان خوبی داشت. از این مسابقات برایمان بگو.

در وزن ۶۳ کیلوگرم که غیرالمپیکی است تمام مدعیان حضور داشتند و سطح رقابت‌ها بالا بود. خدا را شکر توانستم نتیجه خوبی بگیرم و مردم را خوشحال کنم. با این طلا نتیجه زحمت چند سال گذشته‌ام را گرفتم و تلاش می‌کنم کسب مدالم‌هایم در رده بزرگسالان ادامه‌دار باشد.

*در نخستین تجربه مسابقات جهانی در کسب مدال ناکام بودی ولی در دومین تجربه‌ات مدال طلا گرفتی. در فاصله این ۲ سال چه اتفاقی برایت افتاد؟

در قزاقستان ۲۰۱۹ هم می‌توانستم مدال بگیرم ولی بدشانس بودم. جو مسابقات باعث شد نتوانم توانایی‌هایم را به نمایش بگذارم ولی خوشحالم که در نروژ توانستم با خوشرنگ‌ترین مدال برگردم.

*جایی گفته بودی دنبال زیبا کشتی گرفتن نیستی و ترجیح می‌دهی فقط کشتی را ببری. منظورت این است که از فنون پرتابی که همراه با ریسک است استفاده نمی‌کنی؟

خیلی‌ از این حرفم سوءبرداشت شد. من فقط منظورم این بود که توانایی اجرای فنون مختلف و زیبا را دارم ولی ترجیحم این است که برد اقتصادی و تضمینی داشته باشم. من اگر زیبا کشتی بگیرم ولی ببازم به‌نظرم مردم هم ناراضی هستند. مردم و مربیان دوست دارند در آخر دست کشتی‌گیرشان بالا برود. فنون پرتابی هم که گفتید اگر شرایطش باشد حتما استفاده می‌کنم. کشتی‌گیر باید روی همه فنون تبحر داشته باشد ولی زمان استفاده از آن هم خیلی مهم است.

*قصد تغییر وزن داری؟

هم‌اکنون کشتی‌گیر وزن ۶۳ کیلوگرم هستم و در این وزن باید کشتی‌ بگیرم. برای تغییر وزن نیاز است با کادر فنی مشورت کنم و بعد تصمیم بگیرم. برای المپیک قطعا تغییر وزن خواهم داشت ولی هم‌اکنون حدود ۳ سال به المپیک مانده است.

*لقب F۱۴ از کجا آمد؟

(با خنده) دوستان لطف داشتند و این لقب را به من دادند. آن هم برای این است که وقتی پشتک وارو می‌زنم یک مقدار بیشتر از حد نرمال از زمین ارتفاع می‌گیرم. برای همین لقب F۱۴ را به من دادند.

*یک فیلمی پخش شده که در آن رقص چوب‌بازی انجام می‌دهی. از این مراسم برایمان بگو.

من افتخار می‌کنم که یک لر هستم. در یکی از مراسم تجلیلی که برایم گرفته شده بود از من خواستند این رسم قدیمی را انجام بدهم که من هم قبول کردم.

*درباره این تجلیل‌هایی که برگزار می‌شود خیلی‌ از قهرمانان ناراضی هستند. ماجرا چیست؟

دست خیرین و مردم درد نکند، واقعا زحمت می‌کشند. ما توقعی از آنها نداریم و اگر چیزی هم گفته می‌شود خطاب به مسئولان است. خیلی بد است که مسئولان می‌آیند عکس یادگاری می‌گیرند و بعد یک کارت هدیه یک‌میلیونی می‌دهند! این رفتارها آدم را دلسرد می‌کند. ورزشکار دغدغه مالی نداشته باشد، قطعا بهترین نمایش را خواهد داشت. وزارت ورزش، طلا را ۸۰ امتیاز حساب می‌کند و هر امتیاز ۲ میلیون تومان که می‌شود ۱۶۰ میلیون. ولی آن را بعد از ۲ سال می‌دهند که دیگر ارزشی ندارد. با این شرایط، ورزش حرفه‌ای کردن سخت است و ما فقط به عشق شاد کردن دل مردم ورزش می‌کنیم.

*فیلم‌هایی که از سالن گرم مسابقات نروژ می‌آمد نشان می‌داد رابطه صمیمانه‌ای با رئیس فدراسیون و حمید سوریان داری. خیلی با هم صمیمی هستید؟

حضور آقای دبیر و آقای سوریان برای ما یک نعمت است. آنها جدا از بحث رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون با همه بچه‌ها رفیق هستند. نه اینکه فقط با ملی‌پوشان رفیق باشند، با همه کشتی‌گیران اردو رفاقت می‌کنند و این باعث شده رابطه صمیمی بین همه ما باشد. آقای دبیر در این مدت باعث شد به دیدن وزرای مختلف برویم و مراسم تجلیل برای ما برگزار شود. آقاحمید هم که در تمرینات ما حضور دارند و علاوه بر نکات فنی صحبت‌های انگیزشی هم برای ما می‌کنند.

*قراردادی برای کشتی گرفتن در لیگ نبسته‌ای. قصد حضور در لیگ را نداری؟

بعد از اردوهای طولانی‌مدت تیم ملی با مشورتی که با کادر فنی داشتم تصمیم گرفتم استراحت کنم. برای همین با تیمی قرارداد نبستم.

کد خبر 633375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha