مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

برنامه‌های اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با کمک ۱۰میلیون یورویی سازمان ملل شکل اجرایی به خود گرفته و نتیجه برنامه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ نصیب اهالی منطقه و ذی‌نفعان این عرصه طبیعی می‌شود.

هامون

به گزارش همشهری آنلاین، تالاب هامون به عنوان  بزرگ‌ترین زیستگاه‌ها تالابی جنوب شرقی کشور به دلیل خشکسالی و قطع‌ حقابه هامون در شرف نابودی است که سازمان ملل برای نجات آن ۱۰میلیون یور اختصاص داده و طرح نجات حالا شکل اجرایی به خود گرفته.
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برنامه‌هایی برای جهت‌دهی معیشتی مردم حاشیه در دستور کار است که تا پایان سال اهالی از آن بهره‌مند خواهد شد.

حفاظت در محور برنامه‌ها
وحید پورمردان با بیان اینکه هامون گستره وسیعی دارد، افزود: این عرصه در شرف نابودی مطلق است. تا سال ۹۷ و ۹۸ آب خوبی در این منطقه جاری شد، اما خشکسالی و قطع حقابه به شدت به آن آسیب وارد کرد. در سال ۹۹ هم با تامین حقابه آب‌ها را به مناطق و کانون‌های بروز ریزگردها منتقل کردیم، اما امسال به طور کلی هیچ آبی وارد هامون نشد. در حال حاضر نه تنها رطوبت سطحی هامون از بین رفته بلکه رطوبت زیرین آن هم در حال نابودی است.
وی ادامه داد: اگر نتوانیم حقابه‌ای برای هامون در نظر نگیریم بی‌شک در سال ۱۴۰۱ شاهد وقوع طوفان‌های گردو غبار سهمگین‌تری در منطقه خواهیم بود که دامنه آن به زاهدان هم خواهد رسید.
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: ما نمی‌توانیم آب تولید کنیم و برهمین اساس اصل کارها را بر حفاظت از هامون متمرکز کرده‌ایم تا دست‌بردها و دستکاری‌ها موجب نابودی پوشش گیاهی که مهم‌ترین عامل حفظ خاک بستر خشک هامون هستند، نشوند.

ممنوعیت کشت و چرای دام
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان اضافه کرد: برای حفظ پوشش گیاهی و مراقبت از بستر هامون همه فعالیت‌های کشاورزی مانند صیفی‌کاری و چرای دام به ویژه ورود گله‌های شتر به هامون ممنوع شده است.
پور مردان ادامه داد: گستره هامون بسیار وسیع است و تعداد نیروهای ما جوابگو نیستند. به همین دلیل با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم.
۵۰۰شتر از تالاب هامون خارج شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: طی برنامه‌های در دست اجرا، یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل یک گله شامل ۵۰۰ شتر را که به‌صورت شبانه و با استفاده از تاریکی شب وارد محدوده تالاب هامون شده بودند شناسایی و از این تالاب خارج کرد.
پورمردان تصریح کرد: پس از شناسایی گله ۵۰۰ شتر محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست اقدام به بیرون راندن شترها از محدوده تالاب کردند.

کد خبر 633219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha