رکوردشکنی‌های شمار مرگ‌های ناشی از کرونا در روسیه در میان پوشش پایین واکسیناسیون به علت بی‌اعتمادی مردم به واکسن‌ها ادامه دارد.

Russia

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر آمار دولتی در این هفته نشان داد که در دو روز در هفت روز گذشته شمار مرگ‌های روزانه از ۱۰۰۰ مورد گذشته است که از ابتدای پاندمی کرونا در این کشور بی‌سابقه بوده است.

این اوج‌گیری شمار مرگ‌های کرونا در وضعیتی در روسیه رخ می‌دهد که فقط حدود یک سوم از مردم به طور کامل واکسینه شده‌اند.

با وجود تبلیغ گسترده واکسن‌های کرونای تولید داخلی روسیه بسیاری از شهروندان از زدن واکسن اکراه دارند.

بر اساس آمار دولتی فقط حدود ۴۷.۵ میلیون روس یعنی یک سوم جمعیت ۱۴۴ میلیون نفری این کشور واکسینه شده‌اند.

بحران کرونا باعث مورد نادری از  اعتراض در سیاست داخلی روسیه هم شده است: پیوتر او تولستوی، متحد ولادیمیر پوتین و سخنگوی پارلمان این کشور  به انتقاد از اقدامات دولت پرداخت و گفت؛ «متاسفانه ما کل کارزار اطلاعاتی درباره کروناویروس را در روسیه به نادرستی انجام دادیم و کاملا شکست خوردیم.»

او در یک مصاحبه با یک ایستگاه تلویزیونی طرفدار کرملین در این باره گفت: ‌«مردم اعتمادی به رفتن به مراکز واکسیناسیون و واکسن زدن ندارند، این یک واقعیت است.»

روسیه در پنج روز گذشته بیش از ۳۰۰۰۰ مورد جدید کووید-۱۹ در روز گزارش کرده است و این رقم در روز سه‌شنبه به ۳۳۷۴۰ مورد رسید.»

شمار تلفات ناشی از کرونا در روز شنبه به میزان بی‌سابقه ۱۰۰۲ مورد و در روز سه‌شنبه با رکوردشکنی مجدد به ۱۰۱۵ مورد رسید.

میخائیل موراشنکو، وزیر بهداشت روسیه روز سه‌شنبه گفت تقریبا همه بیماران کووید-۱۹ در وضعیت بحرانی افراد واکسینه‌نشده بودند.

روسیه چهار واکسن تولید داخلی شامل اسپوتنیک V، اسپوتنیک V لایت (شکل تک دوزی واکسن اسپوتنیک)، اپیواک‌کورونا و کویواک در اختیار مردم گذاشته است.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که واکسن پرچمدار اسپوتنیک V تقریبا اثربخشی مشابه واکسن‌های غربی مانند واکسن فایزر و مدرنا را دارد.

اما بی‌اعتمادی گسترده مردم به دولت و انتشار اطلاعات نادرست درباره واکسن‌ها باعث کاهش تمایل به واکسن زدن در روسیه شده است.

یک شهروند روس به نام سوفیا کراوتسکایا در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت مردم پس از این که شنیدند او واکسن اسپوتنیک V زده است، از او دوری می‌کردند، چرا که به نادرستی فکر می‌کردند که او ناقل کروناویروس است.

اختلاف میان آمار دولتی هم باعث ایجاد تردید شده است، برای مثال در حالیکه سازمان آمار روسیه شمار مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ را در ماه اوت (مرداد) ۴۳۵۰۰ مورد گزارش کرد، کارگروه کرونای روسیه، یک سازمان دولتی دیگر این شمار را در آن هنگام کمتر از ۲۵۰۰۰ اعلام کرد.

از طرف دیگر، با وجود میزان بالای تلفات مقامات روسیه با قرنطینه یا لاک‌داون سراسری مخالف هستند و  انجام چنین اقداماتی را به مقامات منطقه‌ای واگذار کردند.

مقامات سنت‌پترزبورگ روز دوشنبه اعلام کردند که برای ورود به برخی از رویدادها و فضاهای عمومی از اول نوامبر (۱۰ آبان) گذرنامه واکسن ضروری خواهد بود.

مسکو نیز از روز سه‌شنبه نخستین مجموعه محدودیت‌ها از هنگام تابستان را دوباره برقرار کرد. اهالی مسکو که بالای ۶۰ سال داشته باشند و افراد دارای بیماری مزمن از ۲۵ اکتبر (۳ آبان) باید در خانه بمانند، ۳۰ درصد کارمندان کسب‌وکارها باید دورکاری انجام دهند و قرار است این محدودیت‌ها برای چهار ماه برقرار بماند.

۳۸ منطقه از ۸۵ منطقه روسیه نوعی از اجبار برای واکسیناسیون برای کارمندان دولتی را اعلام کرده‌اند، گرچه منتقدان می‌گویند این اجبارها در همه موارد عملی نشده‌اند.

پوتین هفته پیش از نمایندگان پارلمان خواست تا مردم را به واکسن زدن تشویق کنند: «من از شما می‌خواهم بیشترین فعالیت را در این زمینه انجام دهید، به مردم آموزش دهید، در رسانه‌ها صحبت کنید. مردم به توصیه‌ها و نصایح شما گوش می‌دهند و اعتماد دارند.»

کد خبر 633085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha