یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسای بانک‌های مرکزی 5 کشور عرب خلیج فارس احتمالا در نشستی که به زودی در جده عربستان سعودی خواهند داشت، پیش‌نویس جدیدی را در خصوص وحدت پولی به تصویب خواهند رساند.

بر اساس این گزارش که واحد مرکزی خبر آن را به نقل از بلومبرگ منتشر ساخته در تازه‌ترین گام کشورهای عرب منطقه به سوی پول واحد عربی، روسای بانک‌های مرکزی 5 کشور عربی منطقه شامل عربستان سعودی، امارات عربی متحده، قطر، کویت و بحرین، هفته آینده در نشستی در جده به بررسی این موضوع خواهند پرداخت.

وزیران دارایی 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس نیز طی نشستی که در روزهای پانزدهم و شانزدهم سپتامبر در جده برگزار می‌شود، این پیش‌نویس را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

سلیم الغده - رئیس بخش بررسی وحدت پولی دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس - اعلام کرد: سران این کشورها احتمالا در اجلاسی که تا قبل از پایان سال جاری میلادی در مسقط پایتخت عمان برگزار خواهد شد، این پیش‌نویس را به تصویب نهایی خواهند رساند.

به گفته کارشناسان دستیابی به پیشرفت در خصوص ترویج پول واحد عربی، از شدت فشار بر کشورهای منطقه برای ارزش گذاری مجدد واحدهای پولی این کشورها در برابر دلار به علت افزایش نرخ تورم خواهد کاست.

این 5 کشور عربی پیشتر در سال 2001 بر سر تبیین یک پول واحد مشابه یورو در اتحادیه اروپا تا سال 2010 میلادی، با هدف تقویت تجارت منطقه‌ای به توافق رسیده بودند.

کسب این توافق راه را برای ایجاد شورای پولی خلیج فارس همواره خواهد ساخت.

این شورا وظیفه تصمیم‌گیری در خصوص ارزش‌گذاری پول واحد عربی را در برابر دلار، تنظیم نرخ بهره و تبیین اهداف پولی در منطقه برعهده خواهد داشت.

کد خبر 63306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز