سازمان جهانی بهداشت می‌گوید برای تایید واکسن کرونای شرکت هندی بهارات بیوتک اطلاعات بیشتری لازم دارد و فعلا نمی‌تواند به ان مجوز اضطراری بدهد.

covaxin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه از شرکت هندی بهارات بیوتک خواست برای اینکه واکسن کرونای این شرکت با نام کوواکسین را وارد فهرست مجوز اضطراری این سازمان کند، داده‌های بیشتری لازم است و نمی‌تواند بدون این داده‌ها این روند را تسریع کند.

سازمان جهانی بهداشت در توئیتی در اکانت رسمی‌اش نوشت: «ما از اینکه بسیاری از افراد در انتظار توصیه سازمان جهانی بهداشت درباره گنجاندن کوواکسین در فهرست مصرف اضطرای هستند، اما ما نمی‌توانیم بدون طی مراحل لازم این کار را انجام دهیم، ما باید این واکسن را به طور کامل ارزیابی کنیم تا مطمئن شیوم که بی‌خطر و موثر است.»

این واکسن دو دوزی بدون تایید سازمان جهانی بهداشت بعید است به عنوان واکسنی معتیر در جهان پذیرفته شود و مسافرت ده‌ها میلیون‌ها نفر از هندی‌هایی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، به کشورهای دیگر با مشکل روبرو می‌شود.

بهارات بیوتک که با همکاری یک سازمان پژوهشی دولتی هند کوواکسین را ساخته است، از ابتدای ماه ژوئیه (تیر) فرستادن داده‌ها را به سازمان جهانی بهداشت آغاز کرد. این واکسن در ماه ژانویه (اسفند) پیش از پایان یافتن کارآزمایی بالینی مرحله نهایی‌اش که بعدا نشان داد اثربخشی ۷۸ درصدی دارد، در هند مجوز مصرف اضطراری گرفت.

کوواکسین از نوع واکسن‌های غیرفعال‌شده است، یعنی از یعنی از کروناویروس غیرفعال شده برای ساختن این واکسن استفاده می‌شود. پس از کشت مقدار زیادی کروناویروس با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام «بتا – پروپیولاکتون» ویروس‌ها را غیرفعال می‌کنند. ویروس‌های غیرفعال‌شده دیگر توانایی تکثیر ندارند. اما پروتئین‌های آنها از جمله پروتئین‌های گل‌میخی دست‌نخورده باقی می‌مانند.

کد خبر 633049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha