مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

خرابی جلوبندی ماشین یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای رانندگان وسایل نقلیه پیش می آید. این بخش از خودرو آنقدر مهم است که در صورت خرابی و داشتن هر گونه مشکلی، مشتریان خودرو به شدت کم می شوند. برای تعمیر این سیستم نیز مراکز تخصصی جدایی با عنوان “جلوبندی سازی” وجود دارند.

جلوبندی ماشین

پس حالا که به اهمیت و حساسیت این سیستم حیاتی پی بردید، با ما تا آخر این مقاله همراه باشید. ما قصد داریم شما را با ساختمان کلی جلوبندی و سیستم تعلیق و نشانه ها و دلایل خرابی آن آشنا کرده و با به اشتراک گذاشتن مطالب مفید در این زمینه، از هزینه های هنگفتی که ممکن است در آینده برای خودروی شما پیش بیاید، جلوگیری کرده باشیم.

 سیستم جلوبندی به یک مجموعه از قطعاتی گفته می شود که تعادل خودرو را چه در زمان حرکت و چه درحالت سکون حفظ می کنند. پس حالا که صحبت از “تعادل” شد، احتمالا بیشتر به اهمیت این مجموعه پی بردید. 

حتی اگر با انواع لوازم یدکی خودرو و مشخصات آنها به هیچ عنوان آشنایی نداشته باشید، با شنیدن نام “سیستم جلوبندی” می توانید حدس بزنید که این سیستم متعلق به قسمت جلویی خودرو است. در واقع جلوبندی به کل قسمت جلویی و زیرین خودرو گفته می شود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم جلوبندی ماشین به صورت زیر هستند:

  • سیبک ها
  • اکسل
  • سیستم تعلیق در جلو
  • فنر و کمک فنر های جلو
  • طبق
  • سگ دست و شغال دست
  • میل تعادل و میل موجگیر
  • بلبرینگ و توپی چرخها
  • سیستم چرخها
  • رام

هر کدام از قطعات فوق نقش بسزایی در عملکرد کل سیستم جلوبندی دارند و بنابراین خرابی هر کدام از آنها می تواند موجب خرابی جلوبندی ماشین بشود. 

علائم خرابی جلوبندی ماشین

جلوبندی ماشین

به طور کلی، خرابی جلوبندی ماشین  دارای نشانه های زیر است:

  1. سواری خشک و خشن خودرو
  2. عدم برابری آجها روی تایر ها
  3. کشیده شدن خودرو در پیچها بر خلاف فرمان راننده
  4. روغن زدگی در کمک فنر و دیگر قطعات
  5. پاسخ نامناسب خودرو در هنگام آزمون تکان

سواری خشک و خشن خودرو:

در صورت خرابی جلوبندی ماشین ، سواری خشک شده و ناهمواری های جاده به کابین منتقل می شود. در این مورد، صدای تق تق به گوشتان می رسد.

عدم برابری آجها روی تایر ها:

اگر می خواهید بدانید که با خرابی جلوبندی ماشین مواجه شده اید یا نه، لاستیک ها را بررسی کنید. اگر آجها به طور نامتوازن ساییده شده باشند، باعث می شود سیستم تعلیق در بالانس نگه داشتن خودرو به مشکل بخورد. در این صورت فشار برابری بر لاستیک ها وارد نمی شود. 

کشیده شدن خودرو در پیچها بر خلاف فرمان راننده:

 اگر در صورت پیچیدن احساس کردید که خودروی شما بر خلاف فرمانتان می پیچد، یعنی خرابی جلوبندی ماشین اتفاق افتاده است.

روغن زدگی در کمک فنر و دیگر قطعات:

اگر بخواهید ببینید که آیا نشتی در قطعات جلوبندی وجود دارد یا نه، در قسمت زیرین، مستقیم به سیستم تعلیق نگاه کنید. اگر فنر و کمک فنرها روغنی بودند، یعنی این قطعات در حال نشت روغن هستند. 

پاسخ نامناسب خودرو در هنگام آزمون تکان:

یکی از راه هایی که از طریق آن می توانید متوجه شوید که آیا با خرابی جلوبندی ماشین مواجه هستید یا خیر،این است که در حالت ایستاده وزن خود را روی قسمت جلویی خودرو بیندازید و این قسمت را به سمت پایین بفشارید و سپس رها کنید. اگر هنگام رها کردن، ماشین شما بیشتر از ۳ بار بالا پایین شد، یعنی شما با خرابی جلوبندی ماشین مواجه شده اید.

دلایل خرابی جلوبندی ماشین

جلوبندی ماشین

خرابی یک سری از اجزای جلوبندی بسیار شایع است. ما در ادامه به معرفی و بررسی این خرابی ها خواهیم پرداخت.

خرابی در قسمت فرمان:

یکی از دلایل خرابی جلوبندی ماشین  می تواند خرابی سیستم فرمان باشد. اجزای اصلی سازنده این سیستم شغال دست و سیبک فرمان هستند. 

خرابی این قطعات باعث مختل شدن فرمان پذیری خودرو می شود.

وظیفه سیبک فرمان تنظیم زاویه محوری چرخها و انتقال نیروی فرمان به لاستیک است. اگر این قطعه خراب شود، باعث خرابی جلوبندی ماشین شده و به تبع آن، شما شاهد به یک طرف کشیده شدن خودرو و ... خواهید بود.

خرابی در قسمت موجگیر:

وظیفه اصلی میل موجگیر انتقال بخشی از حرکت عمودی یک چرخ خودرو به چرخ دیگر است. این قطعه توسط لاستیک چاکدار و بسط، به شاسی خودرو وصل شده و به واسطه رابط موجگیر، به چرخها متصل می شود.

میل موجگیر از چپ کردن خودرو هنگام فرمان گیری های شدید جلوگیری می کند.

اگر خرابی جلوبندی ماشین به دلیل خرابی میل موجگیر باشد، یعنی احتمالا این قطعه شکسته که البته این شکستگی نشانه هایی دارد. 

خرابی در قسمت طبق:

طبق یک قطعه فلزی است که از یک طرف به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی ماشین وصل می شود. 

این قطعه بسیار سخت بوده و قدرت تحمل آن بالاست، ولی در صورتی که با جسم سختی مانند سنگ برخورد کند و نیروی شدیدی به آن وارد شود، تغییر شکل می دهد. پس در صورت تغییر شکل و خرابی این قطعه، شما با خرابی جلوبندی ماشین مواجه خواهید بود.

بیشترین عوامل خرابی در جلوبندی ماشین

در دید کلی بیشترین عوامل خرابی سیستم جلوبندی و تعلیق به دسته بندی های زیر تقسیم می شود:

  • تصادفات شدید و ضربات سخت 
  • ضربات محکم و ناهمواری جاده ها
  • برودت هوا
  • گرمای هوا
  • عمر مفید و تاریخ انقضا

بیشترین عوامل خرابی جلوبندی ماشین  در مرحله اول تصادفات شدید و ضربات سخت و محکم است که به چرخ ها و محور ماشین وارد می شود و قطعات زیادی از جلوبندی را درگیر و خراب می کند.

وقتی با خودرو و با سرعت نسبتا زیاد حرکت می کنید، احتمال بیشتر آسیب دیدن قطعات داخلی خودرو در صورت تصادفات شدید و ضربات سخت و محکم افزایش می باید.

دومین عامل خرابی را می توان به ضربات محکم اما کم اثر تر از تصادفات نام برد که شاید با یکبار برخورد مشکلی پیش نیاورد، اما می تواند با تکرار ضربات احتمالی مشکل ساز بوده و منجر به خرابی شود.

به عنوان مثال، فرض کنید که شما در حال رانندگی هستید و ناگهان و با همان سرعت بر روی دست اتداز بلندی میروید و یا درون چاله ای می افتید و ضربه ای به خودروی شما وارد می شود. در صورت زیاد شدن این ضربات، جلوبندی دچار خرابی می شود.

یکی دیگر از عوامل مهم خرابی جلوبندی ماشین، آب و هوا و برودت است.

در فصول سرد، به علت برودت هوا، قطعاتی که در آن ها لاستیک به کار گرفته شده، ترد و شکننده می شوند. هنگامی که قطعات در اثر سرما خشک تر شوند، در نتیجه شکننده تر می شوند و احتمال خرابی آنها بیشتر است.

در فصول گرم هم به علت افزایش دمای هوا، قطعات منبسط تر شده و قطعات لاستیکی هم به علت گرما نرم تر و مستهلک تر می شوند.

از عوامل دیگر در بیشترین عوامل خرابی در جلوبندی ماشین ، طول عمر و تاریخ انقضای قطعات است.

هر قطعه ای که شما در خودروی خود نصب کرده اید، دارای طول عمر و تاریخ انقضا بوده و پس از سپری شدن آن مدت مصرف، دچار  از کار افتادگی می شود.

در صورت فرسودگی قطعات نام برده شده در این مقاله، می توانید با مراجعه به فروشگاه های لوازم یدکی، نسبت به خرید جلوبندی خودرو اقدام فرمایید.

کد خبر 633044

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha