برنامه «بزرگداشت پاتریس لومومبا» به همت وزارت امور خارجه چهارشنبه ۲۸ مهرماه ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه در دفتر مطالعات وزارتخانه برگزار می‌شود.

بزرگداشت پاتريس لومومبا

به گزارش همشهری آنلاین، پاتریس امری لومومبا در ۱۰ اکتبر ۱۹۵۸ در لئوپولدویل (کینشاسا)، جنبش ملی کنگو را به وجود آورد. جنبشی که هدفش رسیدنِ کنگو به استقلالِ سریع، بدون گذر از دوره‌های میانجیگری و کنترل کشور توسط مردم که اهرم‌های اصلی اقتصاد کشور هستند، بود. این جنبش می خواست یک کنگو متحد و قوی؛ یک موتور واقعی برای کل قاره آفریقا بسازد.

قدرت لومومبا البته تنها چند ماه دوام آورد زیرا او در ۱۷ ژانویه ۱۹۶۱ با دو تا از همراهانش موریس امپولو و جوزف اوکیتو ترور شد. لومومبا برای رفاه بشر و به ویژه جوانان که هنوز اکثریت جمعیت آفریقا را تشکیل می دهند، مبارزه کرد. حالا رولاند لومومبا مشعل دار ایدئولوژی پاتریس لومومبا در راس سازمان غیردولتی پان آفریقا چقدر راه را طی کرده است او چندین اقدام سیاسی با ارائه سخنرانی برای داد و ستد بین اعراب و آفریقا انجام داده است.

او با آوردن میراث و امید پدرش و پیام صلح و انسجام، شخصا در حل و فصل مناقشات در کنگو، ساحل عاج و دارفور مشارکت داشته است. وی به محرومان کمک کرده و در جمع آوری کمک های مالی برای یتیمان جنگی نیز مشارکت داشته است. با آفت ها و همه گیری هایی که قاره آفریقا را تضعیف می کند نیز مبارزه کرده و ضمنا در شکوفایی چندین استعداد فرهنگی آفریقا به خصوص در عرصه هنر و معماری نقش داشته است و سرانجام می توان به نقش او در راه اندازی پروژه های اتحاد با سازمان های بین المللی اشاره کرد.

برنامه «بزرگداشت پاتریس لومومبا» با حضور رولان لومومبا فرزند ارشد و رئیس بنیاد پاتریس لومومبا، تعدادی از مقام‌های وزارت خارجه و کارشناسان آفریقا برپا خواهد شد.

کد خبر 633031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha