دومین نشست تلویزیونی رئیس دولت سیزدهم یک ماه و نیم پس از برنامه قبلی گفت‌وگوی او با صداوسیما برگزار شد.

رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین شیوه‌ای که سیدابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی پیروزی خود در انتخابات برای «ارتباط با مردم» مورد تاکید قرار داد و وعده برگزاری ماهانه آن را داد.

التهابات اقتصادی و اقدامات فوری دولت سیزدهم برای کنترل تنگناهای معیشتی مردم در گفت‌وگوی دوم به‌صورت پررنگ‌تری مطرح شد و در ادامه پای تحرکات اقتصاددانان و دیپلمات‌های دولت برای خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها را نیز به میان کشید.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه «شاخص‌های اقتصادی کلان وضعیت خوبی ندارند و مردم در معیشت خودشان حس می‌کنند. به‌خصوص در شهریورماه بالاترین نرخ تورم را در اقلام خوراکی داشتیم. چه برنامه‌ای دارید؟» گفت: کنترل معیشت مردم اگر نگویم ساعتی، دغدغه روزانه بنده است. قیمت‌ها را رصد می‌کنم. با وزرا صحبت می‌کنم و در جلسات شرکت می‌کنم. در نشست با صاحب‌نظران اقتصادی به دنبال این هستیم که بتوانیم تورم را کنترل کنیم. ما از فشار بر مردم به ویژه اقشار کم درآمد خبر داریم. من احساس می‌کنم کنار سفره اینها هستم. این مربوط به تصمیماتی است که از قبل گرفته شده است و آثار تورمی آن در سفره مردم پیدا می‌شود و آثار تصمیماتی که ما می‌گیریم حتما در آینده جلوه خواهد داشت. ما بدون استقراض بانک مرکزی در مهرماه نیز می‌توانیم هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

رئیس‌جمهور درباره این که چشم‌انداز رفع تحریم‌ها در آینده چیست گفت: ما کار اقتصادی مقاومتی را دنبال خواهیم کرد و سفره و نان مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم. ایران میز مذاکرات را ترک نکرده و ما نسبت به مذاکرات نتیجه‌محور جدی هستیم و به وزارت خارجه گفته شده باید برای جمهوری اسلامی نتیجه داشته باشد. نشان جدیت طرف مقابل نیز لغو تحریم‌ها خواهد بود. کار دارد از طریق وزارت خارجه دنبال می‌شود.

رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا ارز 4هزار و 200تومانی حذف می‌شود، گفت: ما تا امروز جلسات مختلفی در ستاد اقتصادی دولت در این باره داشتیم. با اقتصاددان‌های خارج از دولت مشورت شده است. این پول دست چند دلال رفته است و همه واقفند. این را باید به‌نحوی اصلاح کنیم که به جیب مردم برود و در سفره آنها ظاهر شود. ما این کار را با غافلگیری دنبال نخواهیم کرد، مردم را بی‌اطلاع نخواهیم گذاشت و به اقتصاد شوک وارد نمی‌کنیم.

او درباره زمان آغاز پروژه‌های مسکن 4میلیونی نیز توضیح داد: جلسات شورای عالی مسکن برگزار شده است. مقدمات توسط وزارت و بنیاد مسکن و استانداران فراهم شده است تا زمین‌های مورد نیاز شناسایی شود. امروز نیز در مصاحبه وزیر راه بود که در شهرستان‌های مختلف اراضی شناسایی شده و دارد آماده‌سازی می‌شود تا در روستاها و شهرها کار مسکن‌سازی دنبال شود. البته این هم وعده‌ای بوده است که بنده در انتخابات عرض کردم و در قانون نیز روی آن تصریح شده است. برخی تردید می‌کنند. ما می‌گوییم باید بشود چون نیاز کشور است. بیش از یک میلیون مسکن در هر سال نیاز است. در قانون آمده و ما هم خودمان را موظف می‌دانیم. ما این کار را با توجه به امکانات کشور شدنی می‌دانیم. این که دولت خودش زمین و ساخت‌ساز را تامین کند چنین نیست. دولت حمایت و نظارت می‌کند. وقتی مسکن فعال شود خیلی از کارخانه‌ها نیز فعال می‌شوند و می‌توانیم نیاز مردم را مرتفع کنیم. 

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که «این ابهام سفرهای استانی وجود دارد که چقدر آثار واقعی در پیشبرد برنامه‌های استان‌ها دارد؟» گفت: ما شش روز کار در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز نیز در سطح استان کار می‌کنیم. ما فقط در تهران مسئولیت نداریم. کاری که در میدان انجام می‌شود حتما پشت میز انجام نمی‌شود. اینکه تصور کنیم ما 10جا را کلنگ می‌زنیم چنین نیست. بسیاری از طرح‌ها نیمه‌کاره است.

رئیسی همچنین در ابتدای این برنامه درباره آمادگی دولت درخصوص موج احتمالی ششم کرونا در کشور گفت: ما نباید در موج احتمالی به‌صورت انفعالی وارد شویم بلکه باید پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم. مردم علی رغم اینکه 2دوز واکسن زدند حتما اصول بهداشتی را رعایت کنند. دعوت می‌کنم از همه کسانی که واکسن نزدند حتما واکسن بزنند. ما از همه دستگاه‌ها خواسته‌ایم تا آنهایی را که واکسن نزده‌اند اقناع کنند.

کد خبر 632834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha