مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کردستان پایین است و مسئولان معتقدند تداوم وضعیت موجود، موج پنجم را در این استان به موج ششم گره می‌زند.

کردستان

همشهری آنلاین-حمیده پازوکی: موج پنجم کرونا در کردستان قصد پایان یافتن ندارد، هنوز سنندج قرمز است و آمار ابتلا در این شهر کاهش نیافته و حالا آنطور که جهانبخش یوسفی، رئیس شبکه بهداشت سنندج گفته رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سنندج هم کمتر از ۳۵درصد است؛ عددی که نشان می‌دهد یکی از دلایل اصلی پایان نیافتن این موج چیست.

موج ششم نزدیک است
روندی که هم‌اکنون در کردستان وجود دارد می‌تواند منجر به تبدیل موج پنجم کرونا به روندی جدید در استان شود. رئیس شبکه بهداشت سنندج می‌گوید: سنندج تنها شهر قرمز استان است که روند ابتلا و بستری در آن افزایشی و در شبانه‌روز گذشته از ۱۰فوتی کرونا در استان ۸ نفر در این شهرستان ثبت شده است. جهانبخش یوسفی می‌افزاید: تداوم وضعیت موجود، موج پنجم را به ششم گره می‌زند و دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و مراسم‌های جشن و عزا مهم‌ترین اماکن شیوع و چرخش ویروس است.

ابتلای پرستاران
 کادر درمان در حدود ۲ سال گذشته همواره بیشترین فشار کرونا را تحمل کرده است. گرچه در بیشتر نقاط کشور بستری‌ها کاهش پیدا کرده و پرستاران و پزشکان کمی نفس کشیده‌اند اما در کردستان هنوز بیمارستان‌ها شلوغ و پرکار هستند. فشار کاری تنها مشکل پرستاران نیست، زیرا ابتلای آنان به کرونا تا امروز بارها گزارش شده و مرگ تأسف‌بار بسیاری از آنها را نیز به‌دنبال داشته است.
پرستار بیمارستان کوثر سنندج که از ابتدای کرونا چندبار در بخش بیماران کرونایی مشغول به‌کار بوده است، به همشهری می‌گوید: مهم نیست شما حتما در بخش بیماران کرونایی کار کنید یا خیر، از آنجایی که مردم رعایت نمی‌کنند بسیاری از بیماران بخش‌های دیگر هم ناقل هستند و بسیاری از همکاران ما به همین دلیل کرونا می‌گیرند.
علی‌اشرف رحمان‌پناه با بیان اینکه بیمارستان‌های سنندج همچنان مملو از بیماران کرونایی است، می‌افزاید: به‌عنوان مثال بیمارستان ما قرار نبود کرونایی باشد، در اوج پیک‌های قبلی یکی دو بخش بیمارستان را به کرونا اختصاص می‌دادند، اما در این موج آخر به‌دلیل شدت ابتلای ویروس دلتا ۸۵ درصد بخش‌های بیمارستان را به کرونایی‌ها داده‌اند و هنوز هم آمار بیماران بالاست.
وی با بیان اینکه فشار بر کادر درمان همچنان زیاد است، می‌گوید: تعداد زیاد بیماران از یک سو و کمبود پرستار از سوی دیگر کادر درمان را می‌آزارد. وقتی یک پرستار کرونا می‌گیرد فشار کار او به دوش دیگر پرستاران می‌افتد. وقتی وزیر بهداشت می‌گوید درمان کرونا فقط مراقبت است، به جز پرستار باروحیه و سالم چه‌کسی می‌تواند از بیماران مراقبت کند؟ برای آنکه بیماران روند درمان ایمنی داشته باشند باید پرستاران توان کافی برای کار داشته باشند.

مردم کرونا را باور ندارند
رعایت نکردن پروتکل‌ها از سوی مردم یکی از دغدغه‌های جدی پرستاران است. پرستار بیمارستان کوثر همشهری می‌گوید: از ابتدای شیوع کرونا این مسئله وجود داشت که آموزش و اطلاع‌رسانی به میزان لازم انجام نشده است. شاید باور نکنید هنوز هستند کسانی که وقتی از آنها می‌خواهیم ماسک بزنند، اساسا وجود کرونا را منکر می‌شوند. مسئولان، رسانه‌ها و صداو سیما تا این حد در مورد کرونا بد عمل کرده‌اند که مردم پس از ۲ سال در مقابل پذیرش این بیماری مقاومت می‌کنند.
رحمان‌پناه با بیان اینکه بخش زیادی از ارائه‌کنندگان خدمات عمومی در کردستان ماسک نمی‌زنند، می‌گوید: استان در هفته‌های آخر شهریور وضعیت قرمز پیدا کرد، اما نظارتی بر وضعیت عمومی شهرها وجود ندارد. پاساژها، فروشگاه‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی فعال هستند و پروتکل‌ها در آنها رعایت نمی‌شود، کسی هم کاری به آنها ندارد و حتی در مواقع بحرانی ضرورتی بر تعطیل بودن یا نبودن مراکز مختلف وجود ندارد. مسئولان از شروع موج پنجم آگاه بودند و اگر نظارت‌ها را افزایش می‌دادند وضعیت تا این اندازه بد نمی‌شد.
وی با بیان اینکه قرنطینه کردن بیماران در خانه کمتر در میان مردم استان رعایت می‌شود، می‌گوید: بیمارستان‌ها شلوغ است و بیمارانی که درگیری کمتری با کرونا دارند به خانه فرستاده می‌شوند، اما مردم دیدوبازدید بیماران را ترک نمی‌کنند، عقیده‌ای هم به ایزوله کردن بیماران کرونایی ندارند و همین رفت‌وآمدها به شیوع هرچه بیشتر بیماری دامن می‌زند.

طولانی‌شدن موج پنجم طبیعی نیست
وضعیت ادامه‌دار موج پنجم در کردستان، نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره دلایل این وضعیت در استان به همشهری می‌گوید: استمرار موج پنجم به اینکه پیک در استان دیرتر از دیگر نقاط کشور آغاز شده است، ربطی ندارد. موج پنجم نسبت به پیک‌های قبلی استان خودمان طولانی‌تر شده و باید ۲ هفته قبل تمام می‌شد و این وضعیت طبیعی نیست.
ابراهیم قادری با بیان اینکه در پیک‌های قبلی شهر سنندج که یک‌سوم جمعیت استان در آن ساکن هستند خیلی درگیر نشده بود، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌کردیم سنندج و مریوان که همین وضعیت را دارند در پیک جدید با شدت بیشتری درگیر بیماری شوند و به همین دلیل به مردم هشدارهایی در این زمینه داده شد، اما یکی از مشکلات اصلی ما رعایت نکردن پروتکل‌ها از سوی مردم است و از سوی دیگر، سنندج یکی از پرتراکم‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که احتمال ابتلای مردم در آن بسیار بالاست.
وی درباره مریوان نیز اظهار می‌کند: در مریوان هیچ‌کس رعایت نمی‌کند و کسی ماسک نمی‌زند. در شهرستان‌های مرزی مشکلات متفاوت است، مثلا این شایعه که در کردستان عراق واکسن فایزر وجود دارد یا بعضی‌ها این واکسن را به مریوان می‌آورند موجب شده بود مردم واکسن‌های موجود در مراکز شهرستان را تزریق نکنند. این موضوع البته در حال بررسی است زیرا مقامات عراقی عنوان کرده‌اند خودشان به قدر کافی واکسن فایزر ندارند و به‌دلیل دشواری نگهداری، امکان آوردن آن به مریوان وجود ندارد.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره مشکلات دیگر بخش‌های استان نیز می‌گوید: در قروه مشکل دیگری داریم، بخش بزرگی از مردم این شهر به‌عنوان کارگر فصلی در همدان و تهران کار می‌کنند. این مشکل در روستاهای سنندج هم وجود دارد. بازگشت این کارگران به شهر و روستاهای خود موجب می‌شود بیماری مدام به استان وارد شود و کنترل را سخت ‌کند. یکی دیگر از نگرانی‌های ما، افزایش بیماری در روستاهاست، فصل کار روستاییان به پایان رسیده، مهمانی‌ها، عروسی‌ها و در هفته وحدت مولودی‌خوانی‌ها برگزار می‌شود و همین می‌تواند گردش بیماری را از قبل بیشتر کند. قادری با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با کمک ورزشکاران و هنرمندان مطرح استان درباره واکسیناسیون تبلیغ کنیم تا استقبال بیشتر شود، می‌افزاید: توانایی تزریق ۵۰ هزاردوز واکسن در روز را داریم، اما روزانه فقط ۲۰ هزار نفر مراجعه می‌کنند.
وی با اشاره به سختگیری برای رعایت پروتکل‌ها ادامه می‌دهد: طرح «امید» که به شکل پایلوت در استان قزوین اجرا شده بود از سوی وزارت کشور در کردستان و همینطور آذربایجان غربی در حال اجراست. در این طرح بعضی مکان‌های عمومی در یک سامانه ثبت می‌شوند و بیمارانی که کرونای آنها مثبت شده است نمی‌توانند به این فضاها وارد شوند.
ادامه کرونا در کردستان می‌تواند شرایط را بحرانی‌تر از آنچه که هست، کند؛ زیرا مردم نسبت به خطرات بیماری آگاه نیستند و کادر درمان خسته‌اندکه این وضعیت به چاره‌ای جدی نیاز دارد.

کد خبر 632723

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha