بردن یک جایزه ادبی یک میلیون یورویی نویسنده زن داستان‌هایی جنایی و معمایی ادبیات اسپانیا را ناچار کرد هویت واقعی خود را فاش کند.

برندگان جايزه ادبى پلانتا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، کارمن مولا که خیلی‌ها او را «النا فرانته اسپانیا» می‌خوانند، از نامدارترین نویسندگان داستان‌های جنایی و بسیار خشن ادبیات اسپانیولی است. وقتی نام یکی از کتاب‌های خانم مولا در مراسم معرفی برندگان جایزه ادبی پلانتا در حضور پادشاه اسپانیا اعلام شد، همه حاضران از آنچه روی صحنه می‌دیدند شگفتزده شدند.

با اینکه خیلی‌ها می‌دانستند کارمن مولا صرفا یک نام مستعار است اما کسی انتظار نداشت سه مرد با هم برای گرفتن جایزه یک میلیون یورویی پلانتا روی صحنه ظاهر شوند. آگوستین مارتینز، خورخه دیاز و آنتونیو مرسرو پیش از آنکه با همدیگر نام ساختگی کارمن مولا را برگزینند و داستان‌هایی جنایی بنویسند، در دنیای فیلمنامه‌نویسی فعال بودند و فیلمنامه سریال «بیمارستان مرکزی» هم کار آنها بوده است.

نام قهرمان داستان‌های این سه نویسنده که دهه‌های چهارم و پنجم زندگی را پشت سر می‌گذارند، زنی کارآگاه است به نام النا بلانکو با عادت‌های عجیب و غریب. هر سه نویسنده ادعا کرده‌اند دلیل برگزیدن یک نام زنانه برای نام مستعار خالق داستان‌های جنایی، فریب دادن مردم و فروش بیشتر کتاب‌ها نبوده است. هر چند پیش‌تر گفته شده بود کارمن مولا یک استاد دانشگاه چهل و چند ساله است.

نکته جالب درباره داستان تازه این نویسنده که برنده جایزه پلانتا شده، نبودن شخصیت بلانکو در آن است. این کتاب که هنوز منتشر نشده، تریلری تاریخی مربوط به سال ۱۸۳۴ و دوران همه‌گیری طاعون است. یک قاتل زنجیره‌ای فقط سراغ دخترها می‌رود و برای یافتن او یک روزنامه‌نگار، یک پلیس و یک زن کنار هم جمع می‌شوند و ماموریت خود را آغاز می‌کنند.

پنهانکاری سه نویسنده مرد پشت نام مستعار یک زن با انتقادهای گسترده سازمان‌های زنانه روبه‌رو شده و خیلی‌ها آنها را به استفاده نادرست از احساس‌های لطیف زنان متهم کرده‌اند. حالا باید دید با افشا شدن هویت واقعی کارمن مولا، کتاب‌های او یا آن نویسندگان مرد از این پس هم پرفروش می‌شوند یا نه.

کد خبر 632677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 1
    جالبه كه در غرب بازار كتاب آنقدر گرم است كه سه نفر با هم جمع مي شوند تا كتاب بنويسيند
    • دریاااا IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      0 0
      بایدگفت استفاده ازسه مغزنتایج بهتری نسبت به یک مغزدارد!😊کاربدی به نظرنمیرسه😌😍